ANWB loves VW deel 417

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door HondArd »

Ik vind het allemaal erg verwarrend. Toen ik het artikel in de Kampioen tegenkwam kwam het op mij over als een krampachtig staaltje bladvulling omdat ze nog wat pagina's overhadden.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

Ditmaal niet gezien, maar het is typisch ANWB.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

Het hele verhaal staat ook op die site bij de XL1-rijtest, inclusief alle volstrekt ondoorgrondelijke cijfers.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

In de Kampioen van deze maand een opmerkelijk artikel: "hoeveel verbruikt jouw auto echt?". Met daarbij de top 40 van zuinigste occassions, op basis van een door TNO en travelcard berekende "indicatie praktijkverbruik". Tot zover niks mis mee. Nou ja, behalve dan dat er slechts in kleine lettertjes bij staat dat het alleen om benzineauto's gaat en dat plugins daarbij zijn uitgesloten. So far, so good.

Het begeleidende verhaal roept echter wel wat vraagtekens op. Deze begint namelijk over de Prius (III), die "haast twee keer zo dorstig als in de folder" blijkt. Want in plaats van de opgegeven 1:25,6 komt deze maar tot 17,9 km. Nog even los van de betrouwbaarheid van die cijfers (de Priussen komen in de Verbruiksmonitor van AW stuk voor stuk aanmerkelijk verder dan de ANWB-cijfers, terwijl lijstaanvoerder Smart het juist minder goed doet, iets wat op mij toch de indruk wekt van een een sterke vertegenwoordiging van leaserijders met zware rechtervoet en een benzinepasje) Maar zelfs als als we die cijfers even als waarheid aannemen, dan is het uiteraard een flink verschil, maar mijn rekenmachine komt toch echt niet bij de tot tweemaal toe genoemde factor 2 in de buurt. Nog niet bijna. Kortom: Frank Buma mag terug naar de basisschool.

Ook de TwinAir van Fiat moet er behoorlijk aan geloven, die wordt zelfs een "slokop aan de pomp" genoemd. Maar gelukkig vallen volgens ANWB "niet alleen hybrides en tweepitters door de mand", bij alle volgens de folder bijzonder zuinige auto's is het verschil tussen praktijk en fabrieksopgave bovengemiddeld groot, al wordt nog wel even afgesloten met de constatering dat ze per saldo desondanks altijd nog zuiniger zijn dan oudere motoren.


Als ik dan naar de gehele lijst kijk, dan kom ik toch tot een aantal andere conclusies. Zo bestaat die top-40 bestaat voornamelijk uit A en B-segmenters, op 7 uitzonderingen na. Welke 7? Juist: de hybrides van Lexus, Toyota (zelfs de Prius Wagon!) en Honda. Wil je ultieme zuinigheid, dan moet je in een 15 jaar oude Smart gaan rijden. Maar heb je er geen bezwaar tegen om 200 meter minder ver te komen op een liter benzine, dan moet je in zo'n "door de mand gevallen" Lexus CT gaan rijden, die staat namelijk op de tweede plaats. En in de top-10 kom je zo nog twee hybrides tegen. En ook nog net zo'n TwinAir. Huh, dat was toch zo'n "slokop"?

Ook wel interessant aan die top-10: daarin is een duidelijke tweedeling te zien. Enerzijds 6 wat oudere auto's van 2002, 2003. En anderzijds 4 recentere auto's. Inderdaad, wederom uitgerekend die hybrides en TwinAir. Zelfs als je wat verder kijkt in de lijst blijft dat beeld lang overeind. De Kia Picanto (welke toch ook al regelmatig op stevige kritiek heeft kunnen rekenen) op de 17e plaats is de eerste recente niet-hybride, niet-TwinAir. Direct gevolgd door de de Micra welke in het artikel overigens ook nog even flink de wind van voren kreeg. En direct daar weer achter met exact dezelfde fabrieksopgave én praktijk-indicatie de Up!, waarover verder gezwegen werd. We zullen maar denken dat het zuiver toeval is dat Nissan en niet VW hier aan de schandpaal genageld werd, geen kwade bedoelingen of andere duistere complotten.

Kortom, de Kampioen weet uit die lijst weer een aantal conclusies te trekken die kant nog wal raken, maar spreekt juist de voornaamste conclusie faliekant tegen. Zoals de lijst aantoont: zoek je een zuinige occasion, ga dan voor een hybride, een TwinAir, of een wat oudere kleine auto...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door HondArd »

Dat vergelijk van verbruikscijfers was me ook al opgevallen. Een Prius die volgens de ANWB 1:12,8 zou moeten rijden :lol:

Wat ook opvalt aan de kampioen van dit keer: de al (te) lange verbintenis tussen de wegenwacht en VW. Toen de Wegenwacht overstapte van motoren naar auto's was dit (overlap mogelijk) gedurende 17 jaar een Citroën, 5 jaar een DAF, 9 jaar een Renault en sinds 1978 onafgebroken VW. Bijna 40(!) jaar onafgebroken VW dus. De reden waarom de ANWB destijds van Renault naar VW overstapte was de aanwezigheid van (onder andere) een dieselmotor en de hogere mate aan comfort en veiligheid in de Golf, prima, maar ik kan me (ex) wegenwachters van destijds herinneren die de R4 echt een fijnere auto vonden. Als je eenmaal Franse autostoelen gewend bent (ook die van de R4) dan zijn de exemplaren uit een Golf I en II echt kei en keihard.
Als men destijds zo makkelijk het ene merk aan de kant kon schuiven omdat die een (op papier) betere wegenwacht auto aan kon bieden, waarom kan dat nu niet meer? [samenzwering alarm]Reiken de tentakels van PON inmiddels zo ver dat andere, mogelijk betere, wegenwachtauto's niet eens in aanmerking komen om VW te vervangen? Een instituut wat eigenlijk onafhankelijk moet zijn komt door deze lange verbintenis met hetzelfde merk niet echt onafhankelijk meer over.[/samenzwering alarm]
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door nvdw »

Waarschijnlijk omdat Pon consequent een aantrekkelijke offerte neerlegt.

Uiteindelijk zijn auto's in (semi-)publieke dienst ook een rijdend reclamebord. Het zou me niet verbazen als zulke wagens tegen kostprijs of misschien zelfs eronder worden aangeboden. Een particuliere importeur zoals Pon heeft hier meer vrije ruimte dan een fabrieksdependance als Renault Nederland.

Is het doel wat minder zichtbaar, dan hoeft het van de ANWB niet per se een VW te zijn; medewerkers van dat Streetwise-project (verkeersles op scholen) rijden Fords.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Waarschijnlijk omdat Pon consequent een aantrekkelijke offerte neerlegt.
:lol:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door nvdw »

Ja, wat anders dan?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, als Pon inderdaad gewoon de beste aanbieding doet zie ik ook het probleem niet zo. En als je al jarenlang een goede zakenpartner hebt wordt de stap om naar een ander merk te wisselen ook alleen maar groter. Die deal zou echter geheel los moeten staan van andere activiteiten van de ANWB. En dat lijkt toch niet altijd helemaal het geval.

In het door mij aangehaalde artikel valt het op zich nog mee, al vind ik het opmerkelijk dat ondanks de volkomen identieke verbruikscijfers niet verkooptopper Up maar toch de tamelijk marginale Micra afgefakkeld wordt. En uiteraard had Frank Buma zich ook best af kunnen vragen waarom een 13 jaar oude Lupo qua verbruik gehakt maakt van alle nieuwere benzine-VW's, maar zinnige conclusies waren gezien de rest van het broddelwerkje duidelijk niet de doelstelling van het artikel, dus dat is alleen maar consequent.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Ja, wat anders dan?
Met de aanbestedingen van Politie- en Defensievoertuigen in het achterhoofd vond ik jouw zin komisch :clown:
WizardOfOss schreef:Die deal zou echter geheel los moeten staan van andere activiteiten van de ANWB. En dat lijkt toch niet altijd helemaal het geval.
Precies. Zoals Ard op zijn manier zegt zou je als ANWB elke vorm van partijdigheid dienen te voorkomen door onafhankelijkheid na te streven. Belangen zijn overal, maar een instituut dat regelmatig oordeelt over auto's en deze dagelijks inzet in het verkeer voor allerlei doeleinden zou er goed aan doen om variatie in het wagenpark aan te brengen. Dus ook bij de Wegenwacht.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie