Wederom een opmerkelijke ANWB-test met, hoe kan het anders, een VW als winnaar. De Golf Variant is namelijk verkozen tot Gezinsauto van het Jaar 2014 en kreeg als eindcijfer een 8. Niet ongeloofwaardig, een moderne C-segment station is een prima vervoermiddel voor een gemiddeld gezin. Voor het eerst in 11 jaar wint een ander concept dan de MPV. De Toyota Auris TS en Seat Toledo delen de tweede plaats met een 7,7. Daarachter volgt de Kia Carens met een 7,6 en de Citroën C4 Picasso en Nissan Note sluiten de rij met ieder een 7,5. Bij het doornemen van de test in de Kampioen stuitte ik op een aantal opvallende zaken.
Allereerst de geselecteerde auto’s. Twee C-segment stations, een C-segment hatchback, twee midi-MPV’s en een compacte MPV. Deze melange van concepten is opzich bizar, maar de prijsverschillen zijn ronduit belachelijk. Tussen de goedkoopste
(Note 1.2 DIG-S Tekna) en de duurste
(Golf Variant 1.4 TSI Highline DSG) zit ruim 17.000 euro. De vanafprijs van de Note bedraagt nog geen 13.500 euro en een Toledo heb je vanaf een kleine 15 mille. Het verschil tussen de geteste Golf en directe concurrent Auris TS Hybrid Lease Pro is ruim 7.500 euro in het voordeel van Toyota. In de tekst over de Auris roemt de ANWB de ruimere standaarduitrusting ten opzichte van de standaard benzineversie, maar de ANWB geeft alleen een cijfer voor de veiligheidsvoorzieningen. Toeval, want anders zou de Golf nog eens buiten de boot vallen. Een vergelijking via Carbase geeft namelijk aan dat de Toyota standaard, tegenover de leeslampjes van VW, het volgende meer bezit/aan boord heeft: keyless entry, elektrische ramen achter, parkeersensoren, verwarmde voorstoelen, navigatie, inklapbare buitenspiegels, xenon en koplampsproeiers. Geen woord hierover, nee, het wordt juist vergoelijkt. De ANWB constateert dat Seat een complete Toledo kan leveren voor de prijs van een basis-Golf, maar
“...zelfs in basisversie is de Golf de betere auto. Dan maar geen lichtmetalen wielen op je Golf”. Ohja, de eerdergenoemde veiligheidsvoorzieningen komen volgens Carbase overeen. Toch krijgt de Golf voor dit aspect een 8 en de Auris een 7,2.
Verder worden sommige kenmerken bij de ene auto benadrukt en bij de andere niet. De Toledo wordt geroemd voor de 4 jaar garantie met de toevoeging
“Moederbedrijf VW is uiteindelijk wel goed, maar niet gek”. Het verhaaltje over de Carens begint als volgt:
“De eerste Carens stamde uit de tijd dat de Koreanen nog geen 7 jaar garantie op hun auto’s gaven. Het was ook nog geen zevenzitter. Die zaken zijn inmiddels opgelost.” Ligt het aan mij of zijn dit twee compleet verschillende invalshoeken?
Qua comfort scoort de C4 Picasso het laagst van de zes deelnemers. In de tekst staat over het rijgedrag het volgende:
“Wat de een zal bestempelen als Frans comfort, is voor de ander te zacht gedempt.” Hiermee wordt duidelijk aangegeven dat de auto als comfortabel bestempeld kan worden, maar de Kampioen durft geen stelling te nemen dat ZIJ niet van een comfortabele afstelling houden. Om dan Citroën het laagste cijfer te geven en bij andere auto’s helemaal niets te zeggen over comfort vind ik zeer selectief.
Terugkomend bij de Auris TS lees ik een opmerking over de hoogte van de auto. Lange mensen zouden bij het inladen rekening moeten houden met de achterklep. De Golf Variant is slechts 2 centimeter hoger, tja, daar komt iemand van 2 meter vast niet bij
Over inladen gesproken, de Toyota heeft een lagere tildrempel. Pluspuntje? Zou je denken, maar alleen in de tekst over de Golf staat iets over het makkelijk beladen van de Variant. Misschien zijn ze het, evenals de vermelding van de totale, ruimere bagageruimte van de Auris TS, vergeten
De Octavia Combi schitterde door afwezigheid. Eén van de redacteuren spreekt op de eerste pagina’s over een eerdere zege van de Skoda tijdens een vergelijkingstest. Het lijkt erop dat de ANWB de interne concurrentie liever achterwege laat, want de Toledo wordt weggezet als een budgetauto. Arme Seat. Het zou natuurlijk ook vreemd zijn om als autojournalist te moeten melden dat een vergelijkbare Octavia Combi ruimer, lichter, goedkoper en beter uitgerust is en daarbovenop marginaal beter presteert. De Tsjech voldoet aan alle criteria van de Gezinsauto van het Jaar-verkiezing: minimaal 4 deuren, vanafprijs max. 35 mille, energielabel max. C, bagageruimte minstens 370 liter, gewicht max. 1.500 kilo en het is een nieuw model en geen facelift
(vanwaar de Golf? ). Daar kan het niet aan liggen. Nee, wij van de ANWB adviseren liever veelvuldig een VAG-product
Al met al de zoveelste ANWB-test waar wat mij betreft het resultaat al panklaar was, voordat één meter gereden is. Zeker gezien de regel
“De concurrentie was dit jaar moordend” verwacht ik een betere afspiegeling van de markt. Waarom geen Renault Captur als de gefacelifte Mégane niet mag?
Waarom geen Audi A3 Limousine of Mercedes-Benz CLA-Klasse? Wellicht niet de eerste auto’s waarbij gedacht wordt aan gezinnen, maar wie zegt dat elke succesvolle, jonge manager die in zo’n auto rijdt kindloos is? De ANWB is toe aan een ruimere visie, zodat de tests weer lekker leesvoer worden en de doorzichtigheid
(lees: tendentieus gezwam) verdwijnt.