Autocar NL

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Autocar NL

Bericht door nvdw »

De droom van elke jonge beginneling in de autoschrijverij is voor een groot automagazine werken, en failing that, er zelf een oprichten. Autoblaadje spelen, noemde mijn oude chef dat altijd denigrerend. Dat lijkt me ook de enige verklaring dat er zo nu en dan een nieuwe titel verschijnt in een dalende bladenmarkt.

Nederlands jongste autoblad heet Autocar, met aan het redactionele roer Roland Tameling, de reus van AutoWeek die dus blijkbaar voor zichzelf is begonnen. De titel is dus een licentie uit het Verenigd Koninkrijk waar de naamgever al meer dan honderd jaar bestaat en toch wel enigszins gerenommeerd is. Voor wat dat waard is natuurlijk: behalve een paar duizend autogekken (waarvan een paar procent het blad ook daadwerkelijk leest) kent geen hond het magazine.

Dat lijkt het team wel goed in de gaten te hebben: niemand zit op een blad te wachten dat domweg door de vertaalmachine is gegooid, ook al is het achterliggende werk nog van zulke goede kwaliteit. De Nederlandse Autocar gooit het over een heel andere boeg. Als ik de toelichtingen en inleidingen goed begrijp, willen de makers van Autocar een soort interactief podium van de titel maken, en het blad is daar maar één van de uitingen van. Ik ben een moderne kluizenaar wat social media betreft dus laat ik me maar tot het papieren magazine beperken.

De algemene teneur van de verhalen die Autocar maakt (of die zijn geselecteerd en vertaald uit het origineel) is het naar voren halen van de mensen die de auto's daadwerkelijk rijden, of die een hand hebben gehad in het ontstaan ervan, of die er op een andere manier bij betrokken zijn. Op zich een heel lovenswaardig streven in een sector die toch drijft op de verhaaltjes van redacteurs die zelf rijden en er dan hun zegje over doen.

Een eerste rij-indruk van de Seat Arona komt dus niet van Roland Tameling, maar van een Ibiza-rijder die zo'n Arona wel eens nieuw zou willen kopen. Een dubbeltest met een Opel Insignia en een Kia Optima wordt dus uitgevoerd door een gezin van vijf die hun elf jaar oude Golf Variant er op in zouden ruilen, ook al lijkt het me een onwaarschijnlijk scenario. En in plaats van zelf die McLaren 570S Spider in geuren en kleuren te beschrijven, laat Roland dat doen door een groep enthousiastelingen die beurtelings op de bijrijdersstoel mogen zitten.

Maar leveren de ervaringen en belevenissen van die gewone Nederlanders nu zulke interessante verhalen op? In ieder geval niet in de vrij korte teksten die Autocar er aan besteedt. Het komt vaak niet verder dan open deuren. "Dit is niet normaal, joh", kopt dat McLaren-artikel, dat de knalgele Spider voor de foto ergens tussen een paar Lelystadse rijtjeswoningen portretteert. Dat een nieuwe Arona in luxe trim het op allerlei vlakken beter doet dan een Ibiza ST met schraapdiesel, mag geen verrassing heten (of je er een Captur of 2008 voor moet laten staan lees ik nergens). En natuurlijk kiest het gezin voor de op alle fronten betere Insignia; het is ook een auto die zeven mille duurder is.

Het is een goed verzorgd blad en er staan echt wel pareltjes in: mooi dat topfotograaf Frits van Eldik aan dit magazine levert, al vraag ik me af of we anno 2017 echt nog op posters in een tijdschrift zitten te wachten. Een Classic & Sports Car blad-in-blad (ook een titel uit de Autocar-hoek) zit erbij voor de nostalgie. Maar voor mij persoonlijk heeft dit toch echt veel te weinig om het lijf, en ik vraag me ernstig af of de liefhebber die niet zoveel met de pk's heeft als wel met de beleving, wel elke maand zeven piek lapt om te lezen welke sportauto Dennis uit Den Haag nu weer "niet normaal" vindt.

Dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Autocar NL

Bericht door Leeuw »

Leuk om te lezen, ik heb/had er niet van gehoord.

Eigenlijk zit ik ook niet meer op tijdschriften te wachten, de leeftijd van dromen over sportauto's ben ik al ff voorbij. Ondanks dat ik best graag een test over een McLaren, Ferrari of Porsche lees, wordt ik niet meer warm van een artikel of de 911 in wat voor nieuwe uitvoering dan ook, ook een Ferrari met zonder dak doet mij geen reet. Maar nog ergerlijker vind ik dat er gewoon geen gewone BMW, MB of Audi getest wordt met minder dan 512300pk en/of 100% boven de adviesprijs.

Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar een absolute instap Golf tegenover bijv. een peugeot voor dat geld.
Of wat koop je voor 13k als je een daily driver wil kopen, en is dan de auto die 5 jaar geleden zo bejubelt werd nog steeds zo'n goede deal?

Eigenlijk voldoet autoweek dan nog het beste, maar dat is ook niks.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Autocar NL

Bericht door Martin »

Mensen die een hand hebben gehad in het ontstaan van een auto vind ik heel interessant om te lezen. Bijvoorbeeld het enige dat ik tot nu toe in de nieuwste Autovisie heb gelezen, is het gesprek met de ontwerper die bij Porsche werkt. Van mij mag het overigens nog diepgravender.

De mening van de "ze man in de striet" vind ik dan weer totaal oninteressant. Misschien dat Autocar dat moet beperken tot waar het thuis hoort; in de social media.

Goede artikelen zullen echter meer tijd kosten om te schrijven.
Stap eens op de fiets
Charger
.
.
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2010, 15:38

Re: Autocar NL

Bericht door Charger »

Al lang niets meer van autocar gezien of gehoord, met stille trom weer uit de winkels verdwenen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Autocar NL

Bericht door WizardOfOss »

Ik vraag me eerlijk gezegd af of ik hem überhaupt ooit in de winkel gezien heb. Ook dit hele draadje is volgens mij totaal langs me heen gegaan, zou best kunnen dat ik toen net met vakantie was of zo. Dus ook geen idee of ik iets gemist heb...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Autocar NL

Bericht door nvdw »

Volgens mij was het na drie of vier uitgaven alweer afgelopen of zoiets. Het was leuk bedacht maar als ik mijn eigen 'recensie' zo teruglees was het vanaf het begin al gedoemd te mislukken.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Charger
.
.
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2010, 15:38

Re: Autocar NL

Bericht door Charger »

Ik heb het blad een paar keer gekocht, maar om nou te zeggen dat een super mooi blad was... dat kan ik ook niet zeggen.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Autocar NL

Bericht door nvdw »

Ik heb alleen de eerste gekocht maar juist op de layout en fotografie was niet bespaard. Het is alleen paarlen voor de zwijnen om Frits van Eldik een McLaren in een of andere vinexwijk op de plaat te laten zetten. Dat is een beetje alsof je Neo Rauch vraagt om je kinderkamer te schilderen.

Inhoudelijk deugde het gewoon niet met die opzet om 'de gewone man' aan het woord te laten; klinkt heel nobel en democratisch maar het leverde in geen enkele test/rij-indruk/whatever nieuwe, verfrissende of relevante informatie op.

Die licentie van Autocar moet ook zonde van de centen zijn geweest. Anders dan in de UK en hier te lande in een select groepje autobladenlezers heeft die naam, ook al bestaat-ie meer dan een eeuw, simpelweg geen enkele waarde.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie