Een gegeven paard moet je niet in de reet kijken, zei een klasgenoot ooit. Klagen over de gratis toegankelijke en toch ruim geoutilleerde webzijde van AutoWeek is op die basis misschien niet helemaal fair. Anderzijds zitten hier wel gewoon betaalde redacteurs artikeltjes te tikken en video's te schieten en noemen zij dat journalistiek, nou vooruit, dan mag ik wel wat opmerkingen maken.
Voorafgaand aan de onthulling (SCOOP!!1) van de
Bugatti Centodieci verscheen er een tweetal artikelen met een verwijzing naar een interview met 'de bedenker van de Bugatti EB110', de auto waaraan die Centodieci een hommage is.
Dit is de eerste. In de intro doet Jan Lemkes het voorkomen alsof Bugatti zelf een interview heeft georganiseerd met de man die de EB110 mogelijk maakte: "Bugatti (...) laat EB110-bedenker Emilia Romagna voor de zekerheid wel alvast reageren op het idee." Raar, zoals Lemkes zelf ook min of meer suggereert: waarom zou Bugatti zelf de oude baas vragen naar een conceptcar waarvan ze zelf op dat moment nog ontkennen dat-ie bestaat?
Ten eerste: het interview is niet afkomstig van Bugatti, maar van
The Supercar Blog, dat even kort met de man heeft gesproken en dat interview blijkbaar heeft gedeeld of verkocht aan allerlei andere media: het is voor dat blog te hopen dat AutoWeek dat ook heeft gedaan, want een bronvermelding kon er in elk geval niet vanaf. De foto's komen van
Drive Experience, een mooi webmagazine van de Italiaanse journalist Davide Cironi, die het verhaal van de EB110 in een schitterende documentaire heeft gevat.
Ten tweede: waarom noemt Lemkes de oude baas Emilia Romagna? Zijn echte naam is Romano Artioli, en die naam wordt ook nog genoemd in zijn artikel, maar waarschijnlijk legt Lemkes de link niet. Een schitterende kerel trouwens, lees ook dit
interview.
Emilia-Romagna, voor de duidelijkheid, is een regio in Italië. Toevallig ook de regio waar niet alleen de fabrieken van bijvoorbeeld Ferrari, Lamborghini en Pagani staan, maar ook de 'Fabbrica Blu' waar de Bugatti EB110 werd gemaakt.
In een
tweede artikel over Bugatti maakt Lemkes de fout doodleuk opnieuw. Een vergissing is menselijk maar ik kan simpelweg NIET achterhalen hoe je met de beschikbare bronnen (en een beetje gezond verstand) zo'n canard weet te produceren. De bronteksten geven er in elk geval geen enkele aanleiding toe. In de comments wordt er nog op de fout gewezen, maar er is op het moment dat ik dit schrijf in elk geval niets gecorrigeerd.
---
Het verbaast me aan de andere kant ook niets omdat er waarschijnlijk geen enkele vorm van eindredactie plaatsvindt op die site: het is werkelijk een barrage van matig geschreven berichten die vaak niet eens aan de simpelste standaard van een journalistiek nieuwsbericht voldoen.
Neem even
dit bericht, dat toen het nog vers was nog zeer prominent in beeld stond ook:
Verwarring alom
DÍT IS DE SKODA KAMIQ GT
Skoda heeft een nieuwe cross-over achter de coulissen staan. De Kamiq GT. Niets is echter wat het lijkt.
Nee, niets is wat het lijkt, Lars Krijgsman, maar die verwarring creëer je toch echt zelf door een hoop mysterieuze poeha te maken van een auto die alleen in China te koop is, waar je pas na veel verder lezen achter komt, als je niet al na drie zinnen bent afgehaakt. Leuk dat je ook de autofiele omnivoor wilt bedienen door ook over autonieuws uit andere wereldregio's te berichten maar doe dat dan zo dat de meerderheid die daar niets aan heeft niet mee lastig te vallen. En dat is dan nog de 'senior' webredacteur (want die naam zie ik echt al heel lang bij de berichten staan).