WizardOfOss schreef:Maar laten we even realistisch zijn: endurance-racerij is een hele specifieke toepassing. Een nabootsing van een aanzienlijk deel van een normaal autoleven in een korte tijd gepropt. In de normale praktijk is actieradius inderdaad een probleem als je na 150 km rijden weer vele uren aan de laadpaal moet. Maar als je na een half uurtje laden weer 500km vooruit kan ben ik geneigd te zeggen dat het voor tenminste 99,99% van alle automobilisten een volstrekt triviaal punt is geworden.
Het accupakket wat je mee moet slepen om die afstand te halen is wel vele malen groter (en zwaarder) dan wat je nodig hebt om dezelfde afstand (en mogelijk verder) te doen op waterstof. Plus het tanken gaat ook nog eens veel sneller en handiger. Niet aan de laadpaal leggen, pauze gaan houden, loskoppelen en weer verder. Nee, aan de pomp staan, aankoppelen zoals met LPG, volpompen tot tank(s) vol zijn, afrekenen en verder of daarna pauze houden. De auto bepaalt dus niet hoe lang jij minimaal stil moet staan, maar jezelf. Laat ik dus dan maar die 0,01% zijn die daar de voorkeur aan geeft, maar iets zegt me dat voor een veel groter deel hiervan dit de doorslag geeft om voor waterstof en niet voor elektriciteit te kiezen. Ook al maak je dit maar een paar keer per jaar mee met vakanties, maar dan nog.
WizardOfOss schreef:En wat ik geheel mis in jouw verhaal: als opwekking van elektriciteit een probleem zou zijn, waar gaat al die waterstof dan op duurzame wijze vandaan komen?
Je kan er voor kiezen om sowieso een heel areaal aan windmolens/zonnepanelen (andere duurzame bronnen) gebruiken voor een constante bron van waterstof. En als de overige elektriciteit producerende duurzame bronnen een overschot leveren kan via battolyzers extra worden geproduceerd. En battolyzers zijn in de eerste plaats gewoon batterijen die stroom op slaan (die naar verhouding heel goedkoop te maken zijn), maar als ze vol zitten produceren ze waterstof. Moeilijker moet je het niet maken.
WizardOfOss schreef:Maar dan de grote vraag, wat is aan het einde van de rit efficiënter: die waterstof weer helemaal distribueren en pas in de auto omzetten naar elektriciteit (FCEV zijn uiteindelijk ook gewoon EV's), of dat gecentraliseerd doen en het bestaande stroomnet voor verdere distributie gebruiken?
Het bestaande stroomnet zal om te beginnen vele malen krachtiger moeten worden om het allemaal aan te kunnen. Er is nu al enorm veel weerstand als er nieuwe hoogspanningslijnen aangelegd moeten worden, kan je nagaan wat er gaat gebeuren met nog VEEL MEER stroomvraag. Kan je beter het aanbod splitsen, duurzame stroom en duurzame gassen waaronder waterstof. Kost misschien wel wat efficiëncy, maar het maakt de duurzame economie zo veel meer flexibeler en gemakkelijker.
Ik kwam trouwens onlangs dit artikel tegen. Ging wel over bedrijfswagens maar voor mij lag het er wel heel duidelijk bovenop dat het voor vervoer interessanter is om voor waterstof te gaan. Elektriciteit is hooguit interessant voor de kleine tot middellange afstanden. Maar voor de grote afstanden (en grotere massa's, want minder massa aan energiedrager) lijkt mij waterstof toch echt de toekomst. Misschien dat er nog een konijn uit de hoge hoed komt omtrent accu's, maar ik verwacht echt niet dat er ooit een accu gaat komen die hooguit 40kg weegt, precies onder de voorstoelen van een Honda Jazz past en waarmee ik 700km ver mee kan komen.