Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Als 'raar' apart in positieve zin moet betekenen niet, maar in die context plaats jij de Avantime niet ;)
Ik bedoelde raar gewoon als ongewoon, apart, afwijkend, wat je maar wilt. En dat is vaak goed voor zeer uiteenlopende meningen, waar vriend en vijand het nooit over eens zijn.
ViveLaFrance schreef:Zoals ik eerder in andere woorden zei, als iets nog nooit vertoond is en binnen zijn klasse volstrekt afwijkt van de norm.
Tsja, iets als een SX4 Sedan (B-segment crossover sedan) was ook nog nooit vertoond, maar die zou ik toch niet vernieuwend willen noemen. En sowieso praten we dan meer over het concept dan over het design.
WizardOfOss schreef:Ik zie er gewoon een fris hedendaags ontwerp in, dat aansluit op de huidige designlijn van Suzuki en een paar hintjes naar hun verleden bevat.
Eens, maar in mijn optiek maakt hem dat geforceerd ouderwets. Die hintjes naar het verleden zijn namelijk niet subtiel verwerkt, maar dat is mijn smaak ;) Neem de SC 100-lijntjes, lijken ze volgens jou niet knullig met de redelijk moderne achterzijde in één gezichtsveld? [/quote]Neuh. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen bij die drie strakke lijntjes eerder aan Adidas dan aan een oude, vergeten Suzuki zullen denken. Maak het subtieler dan dit, dan is het onzichtbaar. Dan heb je VAG-designers nodig die meer met mooie woorden ontwerpen dan met het (al dan niet digitale) potlood. En met zo'n brede C-stijl op zo'n compacte auto, welke weer een gevolg is van de consequent doorgevoerde schuine lijnen, kan een beetje detaillering sowieso geen kwaad.

Echt retro-design blijft toch altijd wat dubieus, maar kan het juist wel waarderen als fabrikanten wat verwijzingen naar hun verleden in het design weten te verwerken. Zie bijvoorbeeld ook de Twingo, door velen afgedaan als een rip-off van de Fiat 500, maar ik kan de verwijzingen naar de Renault 5 juist wel waarderen.

En om nog maar even naar de Avantime te kijken, zijn die sleuven boven de koplampen dan minder knullig of ouderwets dan die sleuven op deze Suzuki?
ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Daarom zou ik dat woord niet zomaar te pas en te onpas willen gebruiken.
Wie doet dat dan?
Heb jij geen spiegels in huis? ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Echt retro-design blijft toch altijd wat dubieus, maar kan het juist wel waarderen als fabrikanten wat verwijzingen naar hun verleden in het design weten te verwerken. Zie bijvoorbeeld ook de Twingo, door velen afgedaan als een rip-off van de Fiat 500, maar ik kan de verwijzingen naar de Renault 5 juist wel waarderen.
Zeker, ik waardeer retro ook. Alleen hinkt de auto wat mij betreft te veel tussen modern en retro in. En dan krijg je een auto die het beide net niet is.
WizardOfOss schreef:En om nog maar even naar de Avantime te kijken, zijn die sleuven boven de koplampen dan minder knullig of ouderwets dan die sleuven op deze Suzuki?
Minder knullig, omdat ze minder opvallen vind ik. Die van Suzuki zijn erg in your face tussen moderne delen in.
WizardOfOss schreef:
ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Daarom zou ik dat woord niet zomaar te pas en te onpas willen gebruiken.
Wie doet dat dan?
Heb jij geen spiegels in huis? ;)
Ja, nu bij een Suzuki, maar zo vaak wordt iets niet ouderwets genoemd door mij.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Zeker, ik waardeer retro ook. Alleen hinkt de auto wat mij betreft te veel tussen modern en retro in. En dan krijg je een auto die het beide net niet is.
Wat is er afgezien van die paar streepjes dan nog meer retro aan?
ViveLaFrance schreef:Minder knullig, omdat ze minder opvallen vind ik. Die van Suzuki zijn erg in your face tussen moderne delen in.
Wacht even: op een auto die uitsluitend ontworpen lijkt te zijn om op te vallen zouden een paar gleufjes knal voorop de neus minder opvallen? :bonk:

Ik heb bij de Avantime altijd het idee gehad dat ze oorspronkelijk hele spectaculaire koplampunits in gedachten hadden, maar deze op het allerlaatste moment (uit kostenoverwegingen?) toch hebben vervangen door de simpele rechthoekige units met een stuk geventileerd opvulplastic erboven.
ViveLaFrance schreef:Ja, nu bij een Suzuki, maar zo vaak wordt iets niet ouderwets genoemd door mij.
Ben je nu al vergeten dat je die Toyota ook al zo ouderwets vond?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door HondArd »

Over streepjes boven de koplampen: dat was ten tijde van Avantime ook al ouderwets, kijk maar naar de Montreal.
Afbeelding
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

@Ard.......ik praat over modellen als geheel ;) De Avantime vind ik allesbehalve ouderwets.
WizardOfOss schreef:Wat is er afgezien van die paar streepjes dan nog meer retro aan?
Het Ignis-gehalte i.c.m. het profiel van de Kia Soul. Nee, die laatste zie jij er niet in, maar jij ziet wel meer niet :clown:
WizardOfOss schreef:Wacht even: op een auto die uitsluitend ontworpen lijkt te zijn om op te vallen zouden een paar gleufjes knal voorop de neus minder opvallen? :bonk:
Is dat niet mogelijk dan? De achterlichten van de Pontiac Aztek, over opvallen gesproken, vond ik ook nooit opvallend.
WizardOfOss schreef:Ben je nu al vergeten dat je die Toyota ook al zo ouderwets vond?
Nou, dat is dan twee en wederom terecht. De Mirai heeft een samenhang waar Kia's en Hyundai's uit de jaren '90 zich nog voor zouden schamen. Maar je hebt gelijk, ik strooi met het woord 'ouderwets', houd me tegen!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Wat is er afgezien van die paar streepjes dan nog meer retro aan?
Het Ignis-gehalte i.c.m. het profiel van de Kia Soul. Nee, die laatste zie jij er niet in, maar jij ziet wel meer niet :clown:
Wacht even, is een gelijkenis met een auto van 7 jaar oud (of 11 jaar als je van de Swift uit gaat) geleden nu ook al retro? En het enige Ignis-gehalte wat ik zie is dat het een compacte crossover betreft, lijkt me gezien de huidige trend ook niet bepaald retro.
ViveLaFrance schreef:Is dat niet mogelijk dan? De achterlichten van de Pontiac Aztek, over opvallen gesproken, vond ik ook nooit opvallend.
Zijn die achterlichten opvallend dan?

Maar ik zie het al: de Suzuki heeft drie streepjes, dat is zóóó 2014. De Avantime heeft 4 streepjes, dat is héééél erg 2016. Een wereld van verschil.
ViveLaFrance schreef:Nou, dat is dan twee en wederom terecht. De Mirai heeft een samenhang waar Kia's en Hyundai's uit de jaren '90 zich nog voor zouden schamen. Maar je hebt gelijk, ik strooi met het woord 'ouderwets', houd me tegen!
Dus gebrek aan samenhang maakt een auto ook al ouderwets? Ik zou zeggen dat dat een auto vooral lelijk maakt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

Het heeft geen nut om eigen conclusies een ander voor te leggen. Verder lees je ook niet goed :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Suzuki iK-2 & iM-4 (Genève 2015)

Bericht door WizardOfOss »

Misschien tik jij dingen die voor weldenkende mensen niet te begrijpen zijn? :devil:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie