Naar eigen zeggen als eerbetoon aan de RA272 F1-racer uit 1965 toont Honda op de IAA deze Project 2&4. Een 405kg licht racertje van slechts 3,05 meter lang, 1,82 breed en op 5mm na een meter hoog. De aandrijving wordt verzorgd door een aangepaste MotoGP-V4 welke zonder hulp van turbo's uit 1 liter liefst 215pk weet te halen, daarvoor moet je dan wel even doortrekken tot 13.000 toeren. Het koppel bedraagt 118Nm bij 10.500tpm. Dat vermogen wordt middels een zesbak met dubbele koppeling op de achterwielen overgebracht.
Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Ik mag dit wel, lekker gewaagd, technisch toch ook wel een hoogstandje.
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Om de haverklap lijkt Honda te willen teren op de roem van de RA272. Ondanks dat het een technisch vooruitstrevende F1 bolide in die dagen was (230pk uit een dwarsgeplaatste 1,5L V12), het enige wapenfeit van betekenis was de overwinning in de '65-er GP van Mexico. Als eerste Japanse merk overigens, maar toch. Mazda is dan nog een stuk bescheidener met zijn 787B. Het zogenaamde Championship White van onder andere de ATR CH1 en ITR DC2 is ook een hommage aan de RA272.
Desalniettemin is het wel een geinig karretje. Naast een piekvermogen bij hetzelfde toerental (13.000tpm) is er nog een overeenkomst met de RA272. Beide hebben een 6-bak.
Desalniettemin is het wel een geinig karretje. Naast een piekvermogen bij hetzelfde toerental (13.000tpm) is er nog een overeenkomst met de RA272. Beide hebben een 6-bak.
"The closest to reality car that money can buy"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Hoezeer ik die verwijzing naar die oude racer ook gezocht vind, het is wel een ongehoord gaaf ding. Oké, zelfs voor een puur circuitapparaat is het nog een onhandig ding (iets zegt me dat zelfs in een kart het gevoel hebt meer beschermd te zitten...), maar wat maakt het uit? Ook grappig hoe ze een soort HUD aan het stuur hebben gemonteerd. Gewoon omdat het kan.
Zou leuk zijn als ze hier een kleine serie van zouden maken, maar iets zegt me dat je dit met geen mogelijkheid waar dan ook op kenteken zou kunnen krijgen.
Zou leuk zijn als ze hier een kleine serie van zouden maken, maar iets zegt me dat je dit met geen mogelijkheid waar dan ook op kenteken zou kunnen krijgen.
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Als kleinserie zou het mogelijk moeten zijn. Misschien dat er links en rechts nog wat geschaafd moet worden maar als een Morgan 3-wieler legaal de weg op mag dan zijn er vast genoeg mogelijkheden om het met 2&4 die dicht bij de basis blijft ook te flikken.
*edit* het blok van de MotoGP racer lijkt me iets te hoog gegrepen. Honda kan best betrouwbare atmosferische blokken maken met hoge specifieke vermogens, maar 215pk/liter lijkt met iets optimistisch. Het blok van de VFR1200F lijkt me een uitstekende kandidaat. 165pk bij 10.000tpm uit 1237cc
*edit* het blok van de MotoGP racer lijkt me iets te hoog gegrepen. Honda kan best betrouwbare atmosferische blokken maken met hoge specifieke vermogens, maar 215pk/liter lijkt met iets optimistisch. Het blok van de VFR1200F lijkt me een uitstekende kandidaat. 165pk bij 10.000tpm uit 1237cc
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Holy moederkloek, wat gaaf. Het eerbetoon aan de RA272 zie ik niet , maar is ook nergens voor nodig.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)
Je zou denken dat Honda Europa zich om andere dingen zou bekommeren...
Vive la France, Vive la Différence