Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Nissan toont in Detroit deze Vmotion 2.0, wat een voorbode lijkt voor een nieuwe Altima. Deze zou een volgende stap in de huidige Vmotion-designstijl moeten tonen.

De concept is voorzien van ProPilot, wat hem semi-autonoom moet laten rijden. Dit systeem zal dit jaar nog leverbaar worden op de Qashqai. Interessant detail: wanneer de auto zelfstandig rijdt zou de diffuser opgloeien om dit aan andere weggebruikers kenbaar te maken...

Afbeelding

https://i.imgur.com/ZZ4cYzG.jpg https://i.imgur.com/k6GSnb4.jpg https://i.imgur.com/yjBfeIE.jpg https://i.imgur.com/prem70y.jpg https://i.imgur.com/ZmYD750.jpg https://i.imgur.com/Kf79sJ8.jpg

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door Leeuw »

Terwijl de Auto' s uit Europa saaier en saaier worden, komen er echt gave ontwerpen uit Japan en Korea.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door HondArd »

Zo'n auto lijkt me het gaafst om zelf te rijden. Als ik autonoom wil rijden pak ik wel een trein.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Ach, het een sluit het ander niet uit. Laatst weer eens een keer ouderwets twee uur onderweg geweest naar huis door alle files, dan zou ik met alle plezier het rijden aan de auto zelf overlaten.

Maar los daarvan, fraai ding! Zou ook in een licht ontleukte versie zeker niet misstaan naast de Maxima. Al reken ik er sowieso niet op dat ie dan onze kant op zou komen, helaas.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door HondArd »

Ik kom weinig files tegen dus ik zie de opgedrongen noodzaak van dat autonome rijden niet zo. Minimaal de helft van de keren dat ik in een file terechtkwam zat ik trouwens op een motor, dan wordt een file automatisch al veel minder file 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Wie dringt dat op dan?

Uiteindelijk is het vrij simpel: voor de meeste mensen is autorijden geen hobby maar puur iets om van A naar B te komen, en een aanzienlijk deel daarvan heeft ook geregeld met files te maken. En zeg eens eerlijk: vind jij lange afstanden op de snelweg rijden werkelijk zo ontzettend leuk dat je voor geen goud het stuur uit handen zou willen geven?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door HondArd »

Lange afstanden, maakt niet uit waar naar toe en over welke weg, vind ik nog steeds erg leuk om zelf te rijden. Als ik het stuur op die afstanden uit handen wil geven dan aan een echt persoon en niet aan een gadget die ingebouwd is.
En dan terugkomend op het opdringen van autonoom rijden: die kant lijkt het helaas wel op te gaan. Een jaar of 2 geleden heb ik aan een proef vanuit de TU/e meegedaan om via een rijsimulator rijgedrag te laten monitoren van een zo groot (en breed) mogelijke groep bestuurders. Doel van het onderzoek was om langzaam aan bestuurders aan het autonome rijden te laten wennen door in de tussentijd de acceptatie van rijhulp-gadgets te bevorderen. Voorbeeld wat zij aanhaalde was de zogenaamde "corporate addaptive cruise control", wat aan kan zien komen (zonder dat je dat op de matrixborden hoefde te zien) wat over een x aantal meters de maximum snelheid gaat worden en wat de auto al zou afremmen. Ik zei tegen haar dat ik daar spaans benauwd van zou worden omdat de auto dan iets gaat doen wat ik niet verwacht, ook al hang je daar kilo's aan toeters en bellen aan om dat jou duidelijk te maken. Ik let op de matrix borden boven de weg, dat is voor mij voldoende om de basis cruise control (zo ver wil ik maximaal wel gaan) tijdelijk uit te zetten om terug te zakken naar de dan geldende maximum snelheid. Dat de meerderheid van de automobilisten gewoon door jakkert als er 70 staat (en verderop 50) en vervolgens mij bijna van de weg ramt omdat ik me wel aan de 70 (en verderop 50 houd) is hun probleem. Voor die mensen is "corporate addaptive cruise control" vast een uitkomst. Voor mij hoeft het niet en ik wil het niet. Dus voor mij geen autonoom rijden in een auto.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, hoewel het dagelijks naar Zeist op en neer rijden me uiteindelijk 100% meevalt (het is vooral de inflexibiliteit in reismomenten als gevolg van de vele files die me tegenstaat) is het zeker niet iets wat ik voor m'n lol zou doen. Ik kan de A2 inmiddels wel zo'n beetje dromen, met genoeg mafketels op die weg die die droom in een nachtmerrie proberen te veranderen....
(En eerlijk is eerlijk, ook ikzelf zal af en toe ook best m'n momentjes hebben waarmee ik anderen onbedoeld de stuipen op het lijf jaag.)

En laten we wel zijn: hoewel volledige autonomie nog wel even weg is zijn we niet ver meer van het punt waarop een computer beter is in eenvoudig snelweg rijden dan 90% van de automobilisten. Constanter, voorspelbaarder, veiliger. Zelfs als jij dan zelf kost wat kost de controle wilt houden, dan zou het toch een hele geruststelling moeten zijn dat al die andere auto's nu eindelijk eens normaal over de weg gaan bewegen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door HondArd »

Autonoom rijden is een in verhouding te dure optie om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het moet welhaast altijd van de auto(mobilist) afkomen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen en ik vind dat nu onderhand wel genoeg geweest. Verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is de verantwordelijkheid van alle verkeersdeelnemers, niemand uitgezonderd. En datgene waar autonoom rijden misschien nog meerwaarde heeft, daar vallen verhoudingsgewijs nou net de minste verkeersslachtofers, namelijk op de snelwegen :lol:
Nee, als je de verkeersveiligheid echt wil verbeteren maak je bijvoorbeeld automatisch inschakelende fietsverlichting verplicht. Doet een lampje het niet dan schiet de fiets automatisch op slot. Dat de fietsen dan duurder worden? Jammer dan, een auto is ook vele malen te duur geworden door de overmaat aan plofzaken. En het heeft niet echt tot een afname van de autoverkopen geleden.
Maar goed, als het autonome rijden op een gegeven moment wel werkelijkheid wordt dan wil ik ook de mogelijkheid hebben om daar niet aan mee te doen, met een nieuwe auto. Ook niet als het als uitschakelbare optie aanwezig is. Volgens een bepaald onderzoek van Volvo wil 75% van de automobilisten aan de autonome auto (wij van WC Eend adviseren WC Eend?). Prima, als 25% van de dan nieuw verkochte auto's (en dan heel breed van kale a segmenter tot bobo-limo) dan zonder autonome optie leverbaar worden is iedereen tevreden 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Nissan Vmotion 2.0 (NAIAS Detroit 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Met veiligheid gaat het niet alleen om slachtoffers, maar ook domweg om de schade en overlast. Zolang er dagelijks in ons land vele tientallen, zoniet honderden aanrijdingen plaatsvinden op snelwegen, meestal 100% door onoplettendheid, valt hier absoluut veel winst te halen.

Maar hoewel veiligheid absoluut een relevant aspect is denk ik dat voor de meeste mensen puur gemak toch de grootste aantrekkingskracht is. En ook de reden is om er straks wat geld voor over te hebben. Kijk naar het verleden, de meeste mensen waren ook niet bereid extra te betalen voor veiligheidsvoorzieningen als gordels (over voorzieningen waartegen enorme weerstand was gesproken...), een rechter buitenspiegel, airbags, ABS of ESP. Maar er was steeds een kantelmoment, nog voordat het eventueel verplicht werd, waarop mensen auto's zonder dergelijke zaken als standaarduitrusting begonnen te vermijden. De concurrentie bood het namelijk voor dezelfde prijs wél. Maar pak iets simpels als cruise control, ik zou absoluut niet meer zonder willen, maar bij de basisuitvoeringen van een Audi A4 of Porsche Macan is dat doodleuk een optie. Die uiteraard iedereen (voor zover die varianten daadwerkelijk verkocht worden) aanvinkt. Kassa!

Momenteel zijn die autonome systemen zeker in verhouding tot hun nu nog beperkte werking nog peperduur. Maar reken maar dat over een paar jaar de prijs gedaald zal zijn tot een paar honderd euro. En dat praktisch iedereen die optie zal aanvinken, al is het maar met het oog op de latere inruilwaarde. Vergelijk het met auto's zonder airco nu, probeer die nog maar eens te slijten.

Ik begrijp serieus de afkeer niet. Dat je die optie zelf niet zou aanvinken, prima. Maar om een auto ervoor te laten staan? Zolang die systemen niet feilloos in alle omstandigheden volautomatisch kunnen werken hoef je sowieso nog echt niet bang te zijn voor een verplichting, want wat zou er dan precies verplicht moeten worden?

Ik denk dat die 75% voorstanders die je noemt nog een hele voorzichtige schatting is, waarbij het overgrote deel van de resterende 25% er al heel snel anders over zou gaan denken. Sommige mensen moeten gemak nu eenmaal eerst een keer ervaren om het te kunnen waarderen. Om het even breder dan auto's te trekken: de meerderheid van de Nederlanders zat half jaren '90 ook totaal niet te wachten op zaken als internet of een mobiele telefoon, en in de jaren '80 was er een vergelijkbare weerstand tegen de magnetron. Wedden dat 99% van de tegenstanders toen inmiddels is bijgedraaid?

En wat betreft het fietsers-verhaal: volkomen mee eens, maar dat is een hele andere discussie. Ik zou mezelf niet dat gemak van autonoom ontzeggen puur en alleen omdat voor fietsers geen regels gelden. per slot van rekening heb ik daar alleen mezelf mee.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie