Volkswagen XL1 Concept (Qatar 2011)

StarWars of Reëel?
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Volkswagen XL1 Concept (Qatar 2011)

Bericht door ViveLaFrance »

Autoweek schreef:Volkswagen XL1 Concept doet 1 op 111

Na de L1 Concept van de IAA in 2009 presenteert Volkswagen op de Qatar Motor Show een doorontwikkeling van z’n superspaarvarken: de XL1 Concept. En volgens Volkswagen betekent de XL1 ook weer een nieuwe stap richting de serieproductie.
Om maar met de deur in huis te vallen: er staat in de kop van dit artikel geen tikfout. Volkswagen geeft voor de XL1 Concept een verbruik van 0,9 liter per 100 kilometer op, oftewel 1 op 111. De CO2-uitstoot van de tweezitter is 24 gram per kilometer. Imposante waarden, maar hoe heeft Volkswagen dit weten te bewerkstelligen?
Allereerst door een lage luchtweerstand: de Cw-waarde is 0,186. Bovendien heeft Volkswagen flink ingezet op gewichtsreductie: het monocoque en flink wat andere onderdelen zijn gemaakt van koolstofvezel. Hierdoor weegt de XL1 slechts 795 kilogram. Instappen gaat nu makkelijker, omdat Volkswagen vleugeldeuren toepast.
De concept-car is een plug-in hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 27 pk/140 Nm sterke elektromotor en een tweecilinder turbodiesel, die 48 pk en 120 Nm ophoest. De TDI heeft een cilinderinhoud van 0,8 liter en is afgeleid van de 1.6 TDI zoals we die al kennen uit diverse producten van de Volkswagen Groep.
Schakelen gaat via een zeventraps DSG-transmissie en XL1 Concept slaat z’n energie op in een pakket lithium-ion accu’s. De auto kan 40 kilometer puur op elektriciteit rijden. De sprint naar 100 km/h kost de auto 11,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/h.
De XL1 is 3,89 meter lang, 1,67 meter breed en 1,16 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 100 liter. De buitenspiegels zijn vervangen door kleine camera’s, dit om de luchtweerstand te beperken. De typische radiator grille maakt plaats voor een zwarte streep in combinatie met led-lampen. De knipperlichten gebruiken ook led-technologie. Aan de achterzijde vinden we een diffusor en rode led-lampen. Tenslotte heeft de XL1 de nieuwste generatie banden met lage rolweerstand en keramische remschijven.
Wie deze XL1 Concept in het echt wil zien, kan 'm van 26 tot 29 januari bewonderen op de Qatar Motor Show.
http://media.autoweek.nl/m/m1fyw05b37jw_600.jpghttp://media.autoweek.nl/m/m1fyw04bu5js_600.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyw05b7nju_600.jpghttp://media.autoweek.nl/m/m1fyw04butjq_600.jpg

Da's nog eens een Cw-waarde :o Verder niet eens zo'n verkeerd ogend model. Voor een VW...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Volkswagen XL1 Concept (Qatar 2011)

Bericht door WizardOfOss »

Laat ze nu eens lef hebben en zoiets desnoods in een beperkte serie bouwen. Hou hem exclusief, dan staat milieuminnend Hollywood vast in de rij om hem tegen zo ongeveer elke prijs aan te schaffen.

Ik vraag me overigens wel af hoe ze bij een plugin-hybride de CO2-uitstoot bepalen, ik neem aan dat ze daarbij maximaal zullen profiteren van de accu's, maar hoeveel uitstoot rekenen ze voor die stroom? Als die weer gewoon uit een ouderwetse kolencentrale komt kan je die 24 gram volgens mij toch wel echt vergeten...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Volkswagen XL1 Concept (Qatar 2011)

Bericht door Leeuw »

De neus oogt goed, daarna lost het ontwerp op.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Volkswagen XL1 Concept (Qatar 2011)

Bericht door HondArd »

Vind het jammer dat het niet meer die sigaar is waarbij de passagiers achter elkaar moeten zitten. Die zou nog zuiniger zijn geweest wegens zijn kleinere frontale oppervlak. Dan had je die insteek-hybride constructie niet meer nodig om aan de 1:111 te komen, want het scheelt ook nog eens een paar kilo's.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie