AutoWeek schreef:Audi A3 Concept schittert in Genève
Audi neemt niet zo maar een concept-car mee naar Genève. Uit de eerste officiële schetsen blijkt dat het om een A3 Concept gaat!
Onder de kap gaat Audi helemaal los. Wie dacht dat met de huidige RS3 en z'n 340 pk de limiet wel ongeveer bereikt was, heeft het mis. De A3 Concept heeft namelijk de beschikking over dezelfde 2,5-liter turbomotor, maar dan met 408 pk. De concept-car is 4,40 meter lang (19 centimeter korter dan de Volkswagen Jetta en 26 centimeter minder dan de A4 sedan).
De Audi A3 Concept is opvallend genoeg een sedan, een carrosserievariant die we momenteel nog niet kennen in onze prijslijsten. Toch is de presentatie als sedan een slimme zet. Audi ziet de Sedan als een belangrijke variant voor de Verenigde Staten, China en Rusland, waar ze immers gek op deze carrosserievariant zijn. En wees gerust, Audi heeft aangegeven dat er ook weer een driedeurs hatchback, een Sportback en een cabriolet komen.
De Audi A3 wordt de eerste auto van de Volkswagen Groep die op het modulaire MQB-platform staat. Later volgen onder meer de Volkswagen Golf en de Seat Leon. De productie-A3 verwachten we in 2012.
De Audi A3 Concept is voor het eerst op de persdag van de Autosalon van Genève te zien. Die vindt plaats op 1 maart.
Ik hoop vooral dat de A3 Sedan optisch behoorlijk gaat afwijken van de A4, A6 en A8. Audi is toe aan een frisser model. De A7 komt er net mee weg, maar is helaas lelijk.
Als ik dan zo de bovenstaande plaatjes zie, dan waag ik het te betwijfelen of dat gaat gebeuren. Oké, op het laatste plaatje ziet ie er een stuk dynamischer uit, maar op de middelste is het gewoon weer typisch Audi, met hooguit wat trekjes van de allereerste A4.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Autoweek schreef:Audi A3 e-tron concept: hybride voorbode nieuwe A3
Hebben we net kennis gemaakt met de A3 e-tron, een elektrische versie van de huidige A3, komt Audi alweer op de proppen met de A3 e-tron concept! Die is gebaseerd op de toekomstige A3 sedan en heeft om de verwarring compleet te maken een hybride aandrijflijn.
E-tron staat bij Audi dus niet voor louter een geheel elektrische aandrijflijn. De A3 e-tron concept beschikt over een 1.4 TFSI en een elektromotor, de S-tronic met zeven versnellingen zorgt voor de overbrenging. De 1.4 komt tot 211 pk en de elektromotor levert 27 pk. Achter de achterbank liggen lithium-ion accu’s. Deze kun je via de stekker opladen, en met volle accu’s kom je maximaal 54 kilometer ver. Daarna ondersteunt de elektromotor de 1.4 TFSI. In 6,8 seconden zoeft de A3 e-tron concept van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid is 231 km/h.
Om het gewicht te drukken maakt Audi gebruik van het zogenaamd carbon fibre reinforced polymer, kunststof versterkt met koolstofvezel. De motorkap, portieren en achterklep zijn weer van aluminium. Desondanks weegt de sedan nog altijd 1.720 kilo. De sedan is 4,44 meter lang en is 1,84 meter breed, de hoogte bedraagt 1,39 meter. Achterin zien we twee losse sportstoelen. Het design borduurt voort op dat van de A3 concept die op de Salon van Genève te zien was.