Het hele interview lees je HIER.“Sometimes, it is a little hard to explain why this kind of a vehicle is needed for the Toyota brand. If you just take the commercial point of view – it won’t make a lot of money, and of course, there are some people who object to that. But as they say, money isn’t everything – especially when it comes to branding.”
Interview met de man achter de Toyota FT 86
Interview met de man achter de Toyota FT 86
Ik moest even denken aan de levendige discussie over Toyota als "zaaddodend merk" [(c) ChrisRenault] en het nut van sportieve auto's voor fabrikanten in het algemeen onder mijn verslag van de Ypsilon TwinAir toen ik dit interview met Tetsuya Tada las, de projectleider van de FT-86.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
Toyota is toch ook een zaaddodend merk (geworden) Volgens mij is er de laatste 20-30 jaar nooit wat begeerlijks vandaan gekomen. Tenzij je een gewone betrouwbare auto begeerlijk noemt.
Er is ook een hele grote markt voor zulke auto's, en Toyota doet ook niet alsof ze wel sportief of sexy zijn, dus daar is niks mis mee.
De MR2 en Supra was maar bij een heel klein publiek populair.
Er is ook een hele grote markt voor zulke auto's, en Toyota doet ook niet alsof ze wel sportief of sexy zijn, dus daar is niks mis mee.
De MR2 en Supra was maar bij een heel klein publiek populair.
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
Nee, er is ook niks mis met een saai Toyota. Ook met een FT-86 of iets in die slinger blijft het gros natuurlijk voor de grote grijze massa bestemd.
Maar in het interview komt wel naar voren dat een auto als deze onder het vorige management onbespreekbaar was. Daar was de keuze gemaakt om dit soort halo cars gewoon niet meer te ontwikkelen en te bouwen, omdat hun resultaat op de balans ook maar heel beperkt meetbaar is. De huidige topman, Akio Toyoda, is de aanjager achter de FT-86, en hij is wel overtuigd van het nut van sportieve voertuigen voor de algehele merkbeleving en het trekken van klanten.
The Truth About Cars is overigens een van mijn favoriete autonieuwssites, warm aanbevolen.
Maar in het interview komt wel naar voren dat een auto als deze onder het vorige management onbespreekbaar was. Daar was de keuze gemaakt om dit soort halo cars gewoon niet meer te ontwikkelen en te bouwen, omdat hun resultaat op de balans ook maar heel beperkt meetbaar is. De huidige topman, Akio Toyoda, is de aanjager achter de FT-86, en hij is wel overtuigd van het nut van sportieve voertuigen voor de algehele merkbeleving en het trekken van klanten.
The Truth About Cars is overigens een van mijn favoriete autonieuwssites, warm aanbevolen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
o.k. Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar wel vaker gehoord dat Akio Toyoda wat meer passie in het merk wil, goede zaak. Wat de Impreza voor Subaru 555 (en opvolgers) destijds heeft betekend is veel meer dan de evt. winst die dat model gemaakt heeft. Helaas is Subaru het spoor weer bijster.
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
Moet het interview nog lezen, maar hoewel ik een auto als de FT 86 zeker toejuich als imagobouwer, vraag ik me af wie zo'n wagen daadwerkelijk moet gaan kopen. Die sportieve lijnen die in dat andere topic werden genoemd (M, RS), zijn in de meeste gevallen namelijk echt niet te betalen voor de (jonge) mensen voor wie het model daadwerkelijk bedoeld is. Je ziet er eerder mannen mee rijden die duidelijk tegen of over de midlifechrysler heen zijn. De enige manieren waarop een jongere zo'n auto nieuw kan kopen is als hij/zij nog bij de ouders woont, daarbij een behoorlijk salaris ontvangt (en daar niets van hoeft af te dragen), en/of zich een flink stuk in de kraag leent. Pas op de tweedehands markt wordt zo'n auto interessant voor de daadwerkelijke doelgroep, niet eerder.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
Ja idd, de MR2 en Supra zijn vooral 2e hands populair.
De laatste supra is nu eigenlijk best wel cool, destijds vond ik hem wel fout.
De laatste supra is nu eigenlijk best wel cool, destijds vond ik hem wel fout.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Interview met de man achter de Toyota FT 86
Let wel, sportieve auto's zijn een aanvulling op de rest van het gamma waar ook best meer beleving in mag. Dit mis ik al jaaaaaaaaaren bij Toyota. De uitlating van de nieuwe topman bevallen me dan ook uitstekend al is de FT-86 inmiddels een uitstelproject geworden. Toch, het werd echt tijd voor verandering. Eenheid in de showroom leidt tot eenheid in het klantenbestand. Kan nooit de bedoeling zijn om meerdere doelgroepen aan te spreken. Een Passat-rijder kan bijvoorbeeld overstappen op een Golf GTI of de (mindere) Scirocco, een Clio-rijder kan doorsparen voor een Mégane RS enzovoorts. Deze keuzemogelijkheden zijn er bij Toyota domweg niet. De sportieve versies van de Yaris en Auris zijn namelijk erbarmelijk slecht en geen aanvulling op het bestaande, suffe model. Alsof ze niet willennvdw schreef:Ik moest even denken aan de levendige discussie over Toyota als "zaaddodend merk" [(c) ChrisRenault] en het nut van sportieve auto's voor fabrikanten in het algemeen
Vive la France, Vive la Différence