Het probleem is dat zo'n strategie anno nu lood om oud ijzer is.HondArd schreef:En toch had Lancia, bij een juiste positionering, nog best bestaansrecht. In het segment van luxe-uitstralende auto's bereikbaar voor de gewone man hadden we tot voor kort 2 merken die, gebaseerd op modellen van andere merken, toch redelijk wat aantallen wisten af te zetten.
'Premium' auto's zijn de afgelopen jaren steeds meer in het bereik van 'de gewone man' komen te liggen. Dat is het gevolg van het inmengen van die Duitse merken (want daar hebben we het toch over) in de compacte klasses en de toename van lease en andere financiële constructies, waar restwaarde misschien wel een belangrijkere component is dan aanschafprijs. Een BMW 3-serie wordt dan ineens goedkoper dan een (wijlen) Alfa Romeo 159. Waarom zou je dan nog voor een soort hedendaagse Wolseley kiezen? Ja, de individualiteit misschien. Maar die klantenkring is te klein om een fabriek van te laten draaien.
Het bestaansrecht is er dus niet meer.