VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

Uit de categorie "humor om te lachen": de top van VW heeft heel spontaan voorgesteld met wat lagere bonussen genoegen te nemen.

Wat ik me dan toch afvraag: hoezeer moet je als topmanager falen om géén aanspraak op een bonus te kunnen maken?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Ach, wees blij dat ze niet de volledige bonussen houden door te blijven wijzen naar de 17 werknemers die volgens het management fout waren. Wij niet heur! :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door Jurjen »

Stel dat dat waar is (dat die 17 het alleen wisten), mogen ze dan hun bonus houden?
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door Leeuw »

Jurjen schreef:Stel dat dat waar is (dat die 17 het alleen wisten), mogen ze dan hun bonus houden?
Hoe kan het dat de top niets weet van zulke beslissingen, als je bedrijf zo in elkaar zit dat zulke beslissingen gemaakt kunnen worden zonder daar van op de hoogte te (kunnen) zijn verdien je geen bonus.

Ik geloof er dus geen snars van. Ik neem aan dat VW voor van alles gecertificeerd is, dus moet alles te herleiden zijn.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Jurjen schreef:Stel dat dat waar is (dat die 17 het alleen wisten), mogen ze dan hun bonus houden?
Stel dit, stel dat... Wat vind jij? Ik vind de bonuscultuur per definitie ongunstig voor het bedrijfsleven. Het is vooral een kunstmatig middel om zogenaamd concurrerend te zijn. Topbestuurders nemen de beloning op in hun contract. Juist bij VW, waar elke cent nu anders gebruikt kan worden, zou een bestuurder die het beste wenst voor het bedrijf afzien van zijn bonus. Maar nee, het graaien gaat door.

Volgens mij is het management altijd verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen een bedrijf en niet Pietje op de werkvloer. VW wijst nu naar 17 mensen die het, volgens VW, wisten. Hebben zij geen managers? Worden zij niet gecontroleerd? Hoeven zij geen verantwoording af te leggen? De kans dat zij zonder toezicht een dergelijk schandaal konden starten met veel managementlagen beschouw is als 0. Zeker gezien het aantal van 17.
Leeuw schreef:Hoe kan het dat de top niets weet van zulke beslissingen, als je bedrijf zo in elkaar zit dat zulke beslissingen gemaakt kunnen worden zonder daar van op de hoogte te (kunnen) zijn verdien je geen bonus.

Ik geloof er dus geen snars van. Ik neem aan dat VW voor van alles gecertificeerd is, dus moet alles te herleiden zijn.
Is ook te herleiden en inmiddels in diverse media besproken dat Winterkorn al lang op de hoogte was. Dit persbericht van VW zie ik dan ook als het zoveelste symbolisch charmeoffensief van een tot op het bot corrupt bedrijf.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Volgens mij is het management altijd verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen een bedrijf en niet Pietje op de werkvloer. VW wijst nu naar 17 mensen die het, volgens VW, wisten. Hebben zij geen managers? Worden zij niet gecontroleerd? Hoeven zij geen verantwoording af te leggen? De kans dat zij zonder toezicht een dergelijk schandaal konden starten met veel managementlagen beschouw is als 0. Zeker gezien het aantal van 17.
Dat dus.

Tuurlijk, er zijn best uitzonderingen mogelijk, het topmanagement kan nu eenmaal nooit op de hoogte zijn van elk detail in de organisatie. Maar zoals eerder gezegd: dit gaat niet om een detail. Dit gaat om een jarenlang concernbreed en op diverse motoren toegepaste truc. Een structureel probleem dus. Ook al zou de bedrijfstop het echt niet geweten hebben (bewust gecreëerde plausible deniability?), dan nog zijn ze verantwoordelijk voor een organisatie waarin dit mogelijk was.

Het gaat er bij mij sowieso niet in dat het jarenlang ook nooit iemand buiten die 17 is opgevallen dat er wat vreemde regels code in de software voorkomen. En ook VAG zal zelf toch vast wel praktijktesten doen met hun auto's, waarbij de verschillen zouden moeten zijn opgevallen? Het lijkt me dan ook niet zozeer de vraag of niemand er van wist, maar eerder waarom er nooit iets met dergelijke signalen is gebeurt.

En zoals Chris ook al aangeeft, de aanwijzingen dat dit speelde waren er al ruim een jaar voordat het balletje begon te rollen, en daar is dus blijkbaar bar weinig mee gedaan. Dat alleen al is een staaltje nalatigheid van inmiddels epische proporties gebleken. En ongeacht of ze van het bewuste gesjoemel wisten, dat mag je ze absoluut voor de volle 100% aanrekenen. Een gewone werknemer zou na dergelijk geblunder wat het bedrijf haast naar de afgrond stuurt niet eens meer hoeven praten over een wat beperktere 13e maand. Die wordt op staande voet ontslagen en krijgt er nog een rechtszaak bij cadeau.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Een gewone werknemer zou na dergelijk geblunder wat het bedrijf haast naar de afgrond stuurt niet eens meer hoeven praten over een wat beperktere 13e maand. Die wordt op staande voet ontslagen en krijgt er nog een rechtszaak bij cadeau.
Bij VW wordt nu gesproken over "cuts of at least 30 percent in bonus payments" :lol: Het artikel van ANE meldt dat de uit 9 man bestaande VW-top ongeveer 70 miljoen euro (54 miljoen aan variabele extra's) verdiende in 2014. Ter vergelijking, het florerende Daimler spendeerde vorig jaar 37 miljoen euro aan hun 9 topbestuurders. BMW, waar de zon ook schijnt, was 'bescheidener' met 35,5 miljoen euro in 2015.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:....... Het artikel van ANE meldt dat de uit 9 man bestaande VW-top ongeveer 70 miljoen euro (54 miljoen aan variabele extra's) verdiende in 2014. Ter vergelijking, het florerende Daimler spendeerde vorig jaar 37 miljoen euro aan hun 9 topbestuurders. BMW, waar de zon ook schijnt, was 'bescheidener' met 35,5 miljoen euro in 2015.
Oh, dus van graaien bij de top is nauwelijks sprake ;)
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door Jurjen »

ViveLaFrance schreef:
Jurjen schreef:Stel dat dat waar is (dat die 17 het alleen wisten), mogen ze dan hun bonus houden?
Stel dit, stel dat... Wat vind jij? Ik vind de bonuscultuur per definitie ongunstig voor het bedrijfsleven. Het is vooral een kunstmatig middel om zogenaamd concurrerend te zijn. Topbestuurders nemen de beloning op in hun contract. Juist bij VW, waar elke cent nu anders gebruikt kan worden, zou een bestuurder die het beste wenst voor het bedrijf afzien van zijn bonus. Maar nee, het graaien gaat door.
Ik ken niet alle feiten (en ik vermoed jij ook niet). Ik was vooral geïnteresseerd in je achterliggende gedachte. Moet de top dan ook alle winst krijgen als het ontzettend goed gaat omdat 17 man een bron van onuitputtelijke energie uitvinden?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

De top is verantwoordelijk voor het functioneren van het bedrijf als geheel, per slot van rekening bepalen zij van bovenaf de algehele bedrijfsstructuur en de poppetjes die daarvoor zorgen. Doen ze dat goed (daarmee de omstandigheden creërend die tot jouw scenario zouden kunnen leiden), dan is een bonus op zich prima te verantwoorden.

Waar Chris, ik en met ons nog vele anderen vooral moeite mee hebben is dat dergelijke bonussen feitelijk maar zeer gering prestatiegerelateerd zijn. Goed beleid levert gigantische bonussen op, wanbeleid levert moddervette bonussen op, en als ze het echt heel erg verkloten mogen ze vertrekken met een riante gouden handdruk. Ik vraag me af of er, buiten een algeheel faillissement van het concern, een scenario denkbaar is waarin de topmensen genoegen zouden moeten nemen met hun schamele basissalaris.

Je zal mij niet horen zeggen dat het een makkelijk baantje is, zeer zeker niet. Goede bestuurders zijn goud waard voor het bedrijf, en dat mag best beloond worden. Maar gezien de huidige penibele positie van het concern valt onmogelijk vol te houden dat de huidige bestuurders hun verantwoordelijkheid goed vervuld hebben.

Hoeveel winstuitkering zou het gewone fabriekspersoneel van VAG afgelopen jaar eigenlijk gehad hebben?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie