De enige die wellicht wat toelichting behoeft is de Leaf. Ja, hij is aartslelijk. Dat is echter bijzaak. Al jaren laten alle grote merken de ene na de andere elektrische auto zien. En sommige merken maken nu zelfs al reclame met auto's die wellicht over een paar jaar op de markt zouden kunnen komen. En vooruit, een paar merken hebben ook al een probeersel in de markt gezet, een sportwagen of een zwaar overprijsd stadswagentje. Nissan is echter het eerste merk wat gewoon met een normale, volwaardige elektrische auto komt. Niet lullen, gewoon doen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Waarvan ik hoop dat de Leaf het wordt. Als je een voortrekkersrol wil vervullen moet je tekortkomingen willen accepteren. Tekortkomingen die bij massale acceptatie als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen, maar tot die tijd moet je het de consument die de stap neemt wel een beetje makkelijk maken... en dat doet Nissan. Daarnaast hebben ze een ook nog eens erg lekker rijdende auto op de weg gezet, dus qua rijgedrag hoef je een electromobiel al helemaal niet te laten staan. Blijft over de beperkte actieradius, maar meer dan 80% van de auto's rijd nog niet eens 50km aan één stuk. Er is dus altijd wel een moment om even bij te "tanken".
Een andere tekortkoming is de geluidsontwikkeling. Geluid wat van bij verdwijnen van ander geluid (verbrandingsmotor) ineens erg irritant kan worden en toen ontkwam men er bij Nissan niet aan om de koplampen zo'n rare vorm mee te geven zodat de wind op een elegante manier rond de spiegels werd geleid.