Auto van het Jaar 2016

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Martin schreef:Dank je voor het organiseren. Wel apart dat bij de internationale verkiezing de BMW als laatste staat en bij ons winnaar is. :D
.. aan mij heeft het niet gelegen, zelfs een smokkelpuntje was de 7-serie niet gegund :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

Had ik nou toch maar de volle mep aan Mazda gegeven, dan had ik de Beemer met eentje minder kunnen bedelen ;)
Trieste overwinning dit. De enige keer dat Opel echt vernieuwend was was toen hij de titel moest delen met Chevrolet. Maar goed, je kon er op wachten. Er moest en zou een groot Europees merk/concern winnen en daar VAG al (onterecht) bedeeld is vorig jaar, Volvo een te klein Europees merk is in Chinese handen, BMW een nogal grote auto mee liet doen was dit het 'beste' wat de Europese autopers (met het mes op de keel) kon doen. In positieve zin opvallend is wel het kleine verschil tussen de nr.1 en nr.2 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:In positieve zin opvallend is wel het kleine verschil tussen de nr.1 en nr.2 8-)
Dit verraste mij ook. Hoewel, een podiumplek voor de Skoda of Audi zou natuurlijk raar geweest zijn.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door Leeuw »

Ik gun het Opel, en ik denk ook wel dat het terecht is. Het is gewoon een fraaie, goede, betaalbare en complete auto. Maar er is niks heel bijzonder aan, maar die combinatie is inmiddels redelijk bijzonder geworden.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

Leeuw schreef:Maar er is niks heel bijzonder aan, maar die combinatie is inmiddels redelijk bijzonder geworden.
De huidige Golf en 308 waren eigenlijk toch ook niet echt byzonder en moesten het toch ook van hun allround karakter hebben?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Vergelijkbare winnaars die inderdaad op meer kritiek hebben mogen rekenen, maar toch ook wel wat verschillen. De Golf won met een giga-voorsprong van diverse andere auto's die net zo allround en stuk voor stuk leuker waren. De 308 won ruimschoots van onder meer de i3 en Tesla S, twee daadwerkelijk innovatieve auto's. De Astra wint nu nipt van auto's die evenmin de bakens verzetten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

Een slapende WizardOfOss die op verkeerde knoppen drukte en zo de tekst van ViveLaFrance heeft doen verdwijnen schreef:Is die zo enorm innovatief dan eigenlijk? Tuurlijk, er zitten best weer een paar leuke nieuwtjes op die geheid over een paar jaar gemeengoed zijn, dat is zo'n model aan z'n stand verplicht. Maar zoals altijd is het ook een hele dure auto, en die scoren al jaren slecht. Wat dat betreft verbaasde de hoge positie van de XC90 me dan juist veel meer.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

Huh? Bovenstaande komt niet uit mijn toetsenbord. Zat er weer iemand niet op te letten? :twisted:
Is die zo enorm innovatief dan eigenlijk? Tuurlijk, er zitten best weer een paar leuke nieuwtjes op die geheid over een paar jaar gemeengoed zijn, dat is zo'n model aan z'n stand verplicht. Maar zoals altijd is het ook een hele dure auto, en die scoren al jaren slecht. Wat dat betreft verbaasde de hoge positie van de XC90 me dan juist veel meer.
Wie het ook getypt heeft, ik bespeur toch een beetje selectiviteit. Omdat de 7 een topwagen is hoort hij ook innovatief te zijn. Dat maakt het uiteindelijke product toch niet minder bijzonder? Zoals gezegd, over een aantal jaar zijn de nieuwtjes gemeengoed op auto's en dan is het vast de opvolger van de opvolger van de huidige Astra, of een gelijksoortig model, die Auto van het Jaar wordt, terwijl andere merken op een eerder moment daadwerkelijk innovatief waren, maar daar niet voor beloond worden. Formaat en prijs doen er in deze niet altijd toe. De BMW i3 werd namelijk verrassend tweede, maar moest de Peugeot 308 voor zich dulden.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

De uitslag gaf het al aan en een blik op het juryrapport bevestigt dat de uiteindelijke winnaar geen uitgesproken favoriet was. Opel kreeg van alle 58 juryleden bovengemiddeld veel punten, maar in tegenstelling tot de Volvo XC90 (3x) en de Mazda MX-5 (2x) mocht de Astra nooit 10 punten ontvangen.

Slechts twee van de zes Duitsers gaven de meeste punten aan de Astra waarbij Georg Kacher het overzichtelijk hield: 5 punten voor de Astra en de rest, op de MX-5 na, kon op 4 punten rekenen. De Audi A4 en BMW 7-serie waren met respectievelijk twee kopposities en twee best of the rest-plaatsen populair in eigen land. Oostenrijk en Polen gingen unaniem voor Opel, terwijl één van de twee Zwitsers de MX-5 en XC90 boven de Astra verkoos.

Een aantal uitspraken over de Astra:
Jörg Reichle (Duitsland), schreef:Congratulations Opel, the Astra is a car without mistakes - affordable, attractive to look at and to sit in, with modern, efficient powertrains, especially the new 3 cylinder. The Astra illustrates perfectly the self-estimation of the brand: approachability.
Rafael Guitart (Spanje), schreef:Improvement in all his predecessor items. Lighter, efficient and functional, has interesting technological features aimed at safety, comfort and driver assistance systems, as Intellilux matrix Led system or AGR seats.
Efstratios Chatzipanagiotou (Griekenland), schreef:It has it all. Compared to its predecessor, it is a brand new model since it has been upgraded in almost every aspect.
Ufuk Sandik (Turkije), schreef:It has a nice design with an upper class appearance. This feeling is not only seen outside but also inside of the car.
Duitsers, Fransen en Amerikanen chauvinistisch? Nou, Zweden kunnen er af en toe ook wat van. De XC90 ontving in totaal 29 punten van 3 juryleden. Hun oordeel:
Jan-Erik Berggren (Zweden), schreef:It´s easy to say that I give ten points to Volvo just because the car is from Sweden. But - honestly - Volvo took some very bold and crucial decisions when they built the platform for the 90-series. XC90 proves that they did exactly the right thing. The safety, the interior, the driver interface, the twin engines and battery. It´s world class in many areas and for me Car of the Year 2016.
Hakan Matson (Zweden), schreef:Everything is new, from platform to engines to styling, and everything is impressing. Under Chinese ownership Volvo has found their own road, without abandoning the brand’s most important asset: safety.
Tommy Wahlström (Zweden), schreef:Volvo continues its tradition with an extremely high safety and environmental ambition. Along with great roominess, practical features, great comfort, and high end quality design, the new XC90 is by far the most complete candidate for Car of the Year 2016. The price is high but the Volvo XC90 is a car that many want to own.
Nota bene een Duitser was eveneens zeer te spreken over de Zweedse SUV, maar had een aantal kritische noten:
Holger Appel (Duitsland), schreef:What a stunning successor to the iconic XC90. Volvo has taken (too) many years, the result is overwhelming. Beautiful design exterior and even more interior, great safety features, comfortable seats, hybrid option - excellent job. The decision to offer only four cylinder engines is a result of financial restrictions even though Volvo tells everybody, it’s one of rationality. Some minor critics: If you hit the road, the engine cries. I miss the five cylinder. Driving comfort on the rear axle could be smoother. The touchscreen menu is complicated. That’s it. It is now expensive like Audi, but the waiting list is long, so Volvo took the proper decision. The new XC90 is just great and my car of the year 2016.
De Nederlanders hadden ieder een andere winnaar. Jaco Bijlsma ging voor de MX-5 ("Monument for fun-cars"). Ton Roks koos overtuigend voor de Jaguar XE ("Excellent car in its segment") en Gert Wisse deed hetzelfde wat betreft de XC90 ("Magnificent car and the benchmark in its class"). Inderdaad, geen Astra. Bijlsma noemde de Opel wel “best in class”. Overigens zijn de 3 verdwenen punten terecht, het totaal van Wisse komt tot 22. Ook al maakt het voor de uitslag niets uit, slordig is het zeker.

Dit gezegd hebbende, ik verheug me op de volgende editie met onder meer de Prius, Mirai, Ioniq, Model X, S90/V90 en Giulia. Zal vast niet opnieuw een ‘trechterverkiezing’ worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Huh? Bovenstaande komt niet uit mijn toetsenbord. Zat er weer iemand niet op te letten? :twisted:
Excuus, zal weer eens op edit in plaats van quote gedrukt hebben :oops:

Maar zoals jij het uitlegt is het niet zoals ik het bedoel. Ja, innovatie en gadgets horen bij het topsegment, ik verwacht niet minder van zo'n nieuwe 7-serie of andere klassegenoten, en dat rechtvaardigt ook hun prijskaartje. En de nieuwe 7 heeft ook best weer een paar leuke dingetjes, zeker. Maar is het een auto die de autoindustrie als geheel op z'n kop zet? Nee, dat zie ik er toch niet in.

Maar daarnaast oordeelde ik ook vanuit het perspectief van de jury, die al jaren weinig op hefet met dure auto's, of ze nu innovatief zijn of niet. Alleen al vanuit die gedachte vind ik het al een klein wonder dat ie er nu überhaupt bij zat. En zoals gezegd, vanuit die gedachte vind ik de positie van de Volvo veel verbazingwekkender.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie