VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Na Mitsubishi en Suzuki wordt nu Volkswagen verdacht van gesjoemel met verbruikscijfers. De Zuid-Koreaanse tak van het Duitse concern zou niet alleen de uitkomsten van verbruikstesten hebben gemanipuleerd, maar ook geluidstests om goedkeuring voor import van 26 modellen te behouden.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Opel wint de door de Deutsche Umweltshilfe (DUH) aangespannen rechtszaak tegen het automerk. Er blijkt bij de Zafira CDTi geen sprake te zijn van sjoemelsoftware zoals Opel reeds had gemeld. Het uitlaatgassysteem is op een manier ingesteld om de motor te beschermen. De rechter acht het voldoende dat het systeem bij -17 graden Celsius werkt, nadat DUH claimde dat Opel het systeem niet heeft getest bij -30 graden Celsius hetgeen door Opel ook werd toegegeven.

Heerlijk zo'n uitspraak :D DUH stelde alles in werking om na VAG-gate andere merken door het slijk te halen, maar het blijkt toch echt een op onderbuikgevoelens opererend groepje lobbyisten te zijn :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door HondArd »

Dieselgate werkt wel degelijk door in de verder bedrijfsvoering van het VAG concern. Normaal gesproken doet Audi met 3 auto's mee aan Le Mans en Porsche deed dat vorig jaar ook. Maar nu zetten beide merken (met het oog op kostenbesparing) in op 2 auto's.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef:Heerlijk zo'n uitspraak :D DUH stelde alles in werking om na VAG-gate andere merken door het slijk te halen, maar het blijkt toch echt een op onderbuikgevoelens opererend groepje lobbyisten te zijn :wave:
Ja, was het maar zo eenvoudig.

Ik ben ook geen fan van linkse hobbyclubjes maar hier stak toch wel iets meer achter.

Het Kraftfahrt-Bundesamt, de Duitse RDW, heeft als gevolg van het VW-schandaal 53 nieuwe dieselauto's laten testen op NOx-uitstoot in diverse omstandigheden. Lees ook hier: http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 55715.html

Bij de TDI-motor van VW (interne code EA189) is inderdaad bevestigd dat er sprake is van software die expliciet een rollenbanksituatie herkent (door middel van de wielsensoren die herkennen dat alleen de aangedreven wielen draaien).

Voor heel veel andere auto's, waaronder dus die Opel Zafira 1.6 CDTI, heeft het KBA al gemeld dat er sprake is van een temperatuurbandbreedte waarbuiten de uitlaatgasnabehandeling gewoon helemaal NIET werkt. Daar komen de autofabrikanten mee weg omdat ze dat mogen wegschrijven onder de assumptie dat zonder die ingrepen er schade kan ontstaan aan de motor of aan de katalysator zelf. Dat is keurig wettelijk vastgelegd in de EU-directief die daarover gaat.

Wat VW heeft gedaan, kan uiteraard nooit worden weggeschreven onder die noemer. Maar al die foefjes die Opel en vele anderen gebruiken, zouden andersom in Amerika net zo goed als 'defeat device' worden gezien (en daarmee strafbaar). Geen punt want in Europa is dit allemaal legaal, ook al is het moreel net zo laakbaar als VW heeft gedaan.

Opel heeft in een vrij uitgebreide reactie laten weten dat DUH (en in het verlengde daarvan Der Spiegel en het ARD-programma Monitor, die zich ook met de zaak hadden bemoeid) ernaast zit omdat de materie te complex is om met een paar geïsoleerde parameters de zaak als 'gesjoemel' af te doen. Dat is natuurlijk zo, maar Opel weet zelf ook donders goed dat die parameters precies overeenkomen met de NEDC-testcyclus. Daarbuiten schakelt het systeem niet uit, zegt Opel, maar werkt het in een andere modus - ja, dat blijkt ook wel uit de testresultaten. Die van het KBA (dus niet die van DUH!) laten al zien dat de Zafira 1.6 CDTI bijna acht keer zoveel NOx uitstoot als je de NEDC-cyclus niet op de rollenbank maar buiten op straat uitvoert.

Dat er niks illegaals aan is wat Opel doet, dat staat buiten kijf (en dat is door de Duitse rechter bevestigd). Dat de wetgeving niet deugt echter ook. Als bedrijf gebruik maken van brievenbusfirma's om je winsten via landen met lagere belastingen te sluizen is ook helemaal legaal maar niet netjes. Wat Opel (en vele anderen!) doen met hun diesels ook niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Ja, was het maar zo eenvoudig.
Vergoelijken en generaliseren is inderdaad eenvoudiger :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door nvdw »

Jijbakken ook. Toch?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Oh je wilt uitleg? Als je nu nog niet weet dat VW zonder (!) sjoemelsoftware het niet voor elkaar kreeg om diesels aan Euro 5 (!) te laten voldoen dan heb je of een tijd op Antarctica gezeten of je bent driftig op zoek naar manieren om het VAG-schandaal over andere merken uit te smeren. Dit terwijl er duidelijk sprake is van verschillen, want de door DUH onder de loep genomen Opel-motor betreft een Euro 6 (!) diesel. Ze zeggen het beste voor te hebben met het milieu, maar ze willen op korte termijn scoren. Nou, de rechtbank heeft DUH teruggewezen. Opel kan de ontstane verschillen in de praktijk technologisch onderbouwen. VW schijnt daarentegen nogal moeite te hebben met de zogeheten fixes voor diverse motoren waarmee gesjoemeld is. Bepaalde fixes werden eerder zelfs al afgewezen. Daarbij is het algemeen bekend dat real world tests nog niet gangbaar zijn hetgeen niet betekent dat alle merken eigenlijk hetzelfde doen. Misschien verleidelijk en makkelijk om te denken, maar bedrijfsculturen kunnen enorm verschillen. Heeft Opel een dochtermerk in 1999 sjoemelsoftware laten ontwikkelen? Nee, VW wel. Hieruit blijkt duidelijk dat de VW Groep met voorbedachte rade heeft geopereerd. Alles om Toyota in te halen! En nu zitten ze op de blaren. Bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. VW kreeg rake klappen in Duitsland en de VS. Middels fikse kortingen kunnen ze het verlies enigszins camoufleren, maar het concern zit driekwart jaar na het schandaal nog steeds diep in de shit.

"Maar hullie en zullie doen het ook" :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door nvdw »

Je insinuaties kunnen in je donkere gat waar ze horen Chris. Je hoeft mij geen onwetendheid of misinformatie aan te wrijven. Ik zie een juichverhaaltje over de vrijspraak van Opel. Als ik dan wat dieper in de context duik valt er helemaal niks te juichen. En dat deel ik even.

VW wint helemaal nergens wat mee. De schade in de VS is enorm en de fallout in Europa niet minder. Dat het bedrijf zichtbaar moeite heeft om adequaat te reageren (waar blijft de oplossing?) spreekt ook al boekdelen.

Vind ik dat ergens zielig, hard of oneerlijk voor VW? Nee, en volgens mij heb ik ook nergens het tegendeel beweerd.

Opel kan inderdaad technisch onderbouwen waarom het systeem zo werkt als het werkt. En dat is nu juist de crux. Daar kunnen de fabrikanten alles onder wegschrijven, en dat gebeurt dus ook. Bij Euro6-trucks en -bussen zijn de afwijkingen tussen norm en praktijk niet zo absurd.

En dan kom ik weer op wat ik al had geschreven.

Kunnen we nu weer normaal doen?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

En adem uit...
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Nadat CEO Müller de nieuwe strategie van de VW Group heeft uitgelegd waarin de focus op de consument komt te liggen geeft hij een zoveelste middelvinger aan de Europese consument. Waar Amerikanen, na een schikking tussen VW en de autoriteiten, onder andere tot 10.000 dollar kunnen ontvangen voor hun sjoemeldiesel daar kunnen Europese eigenaren van een sjoemeldiesel fluiten naar geld. Volgens Müller gaat het om verschillende situaties en zou het financieel compenseren van diens Europese klanten VW de kop kosten:

"Volkswagen's CEO has rejected calls for the carmaker to compensate customers in Europe over the diesel emissions scandal along the lines of its $15 billion deal in the United States, telling a German newspaper a similar settlement would be inappropriate and unaffordable."
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie