VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Zwitserland verbiedt per direct de verkoop van VW-diesels. Eigenlijk een hele logische zet, aangezien deze dus niet aan de wettelijke eisen voldoen en dus in beginsel geen kenteken zouden mogen krijgen.

Maar in zekere zin geldt dit uiteraard ook voor de reeds verkochte exemplaren, waarvan in feite simpelweg het kenteken ingetrokken zou moeten worden. Waarna de auto's pas weer de weg op mogen nadat het motormanagement gefixeerd zou zijn in die laboratorium-modus. Dat dat dan een onrijdbaar trage auto oplevert moeten de eigenaren dan maar met VW uitvechten...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door Jurjen »

WizardOfOss schreef:Zwitserland verbiedt per direct de verkoop van VW-diesels. Eigenlijk een hele logische zet, aangezien deze dus niet aan de wettelijke eisen voldoen en dus in beginsel geen kenteken zouden mogen krijgen.
Eisen in de EU aan diesel zijn nogal anders dan in de USA. Weet je waar Zwitserland dit vandaan heeft zo snel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Da's wel een goed punt, ik weet inderdaad niet hoe die eisen zich tot elkaar verhouden. Al is het natuurlijk maar de vraag of dat überhaupt relevant is als er aantoonbaar gesjoemeld is.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Volkswagen is meerdere keren gewaarschuwd waaronder door Bosch. Voor wie liever Engels leest, klik!

Eén ding is duidelijk, VW heeft de afgelopen jaren elke dag een extra gebedje gedaan om niet gepakt te worden. Schade!
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

De nieuwste ontwikkelingen:

- Pon is nog niet van plan om de verkopen van de gewraakte diesels op te schorten in Nederland zoals wel het geval is in België en Zwitserland.

- Audi spreekt over 2,1 miljoen auto's waarbij gesjoemeld is. Het gaat om de A1, A3, A4, A5, A6 sedans, TT, Q3 en Q5 met 1.6- en 2-liter TDI's. Tegelijkertijd heeft Skoda het over 1,2 miljoen gemanipuleerde auto's.

- De topmensen van de ontwikkelingsafdelingen van Audi, Porsche en VW zijn per direct geschorst.

- Duitsland start een strafrechtelijk onderzoek naar de fraude binnen VW. Daarbij wordt de rol van Winterkorn ook onder de loep genomen.

Vannacht de herhaling van Buitenhof gezien waarin oud-lid van de Bondsdag, Otto Fricke sprak van "georganiseerde misdaad binnen het VW-concern". Annette Birschel, journalist van o.a. ARD en WDR vindt de huidige ontwikkelingen binnen VW een aanslag voor het Made in Germany-imago van Duitse producenten. Daarnaast benadrukte ze dat het een publiek geheim is dat de Duitse overheid, tot Merkel toe, veelvuldig misbruikt maakt van hun positie om de Duitse auto-industrie te helpen.

- En onder de noemer "als één schaap over de dam is..." krijgt Audi een internationale schadeclaim aan de broek van de stichting Audiclaim. Zij doen dit namens bezitters van Audi's, Volkswagens, Seats en Skoda's aangaande een productiefout waardoor het olieverbruik van TFSI's te hoog is. Dit staat los van Dieselgate en is vooral een reactie op de schikking die VW in de VS trof vanwege hetzelfde probleem omtrent olieverbruik.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door HondArd »

Als de beerput open gaat gaat die ook goed open. Ik vraag me af hoe lang VAG het nog vol kan houden om 2 (dure) teams in het WEC aan te houden. Toyota is wel eens vaker met dure autosportprojecten gestopt omdat ze (op dat moment) het geld ergens anders beter konden gebruiken. Of dat destijds een verstandige beslissing was valt nog te bezien. Maar of 2 teams uit eenzelfde concern nou zo verstandig is met het oog op de huidige perikelen?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:En onder de noemer "als één schaap over de dam is..." krijgt Audi een internationale schadeclaim aan de broek van de stichting Audiclaim. Zij doen dit namens bezitters van Audi's, Volkswagens, Seats en Skoda's aangaande een productiefout waardoor het olieverbruik van TFSI's te hoog is. Dit staat los van Dieselgate en is vooral een reactie op de schikking die VW in de VS trof vanwege hetzelfde probleem omtrent olieverbruik.
Dit is volgens mij toch weer diezelfde club die aan de lopende band tegen betaling allerlei zaken aanspant? In sommige gevallen terecht, maar veelal ook zaken die bij voorbaat juridisch gezien volstrekt kansloos zijn? Klinkt een beetje als lekker profiteren van de hele ophef....en de media geeft ze keer op keer lekker gratis reclame.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:- Pon is nog niet van plan om de verkopen van de gewraakte diesels op te schorten in Nederland zoals wel het geval is in België en Zwitserland.
Plannen kunnen snel veranderen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Dit is volgens mij toch weer diezelfde club die aan de lopende band tegen betaling allerlei zaken aanspant? In sommige gevallen terecht, maar veelal ook zaken die bij voorbaat juridisch gezien volstrekt kansloos zijn? Klinkt een beetje als lekker profiteren van de hele ophef....en de media geeft ze keer op keer lekker gratis reclame.
Ja, het doet mij ook een beetje denken aan de stichting Loterijverlies.nl die de Staatsloterij ging aanklagen en van gedupeerden inschrijfgeld vroeg om kans te maken op een schadeclaim bij goede uitkomst. Ik geloof wel in de goodwill van dergelijke initiatieven, maar het zal altijd gepaard gaan met eigenbelang.

Zo ook nu met Audiclaim. Hoe handig is het om gedurende de malaise rondom VAG dergelijke claims neer te leggen? Zeker naar aanleiding van een vergelijkbare situatie elders.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:
ViveLaFrance schreef:- Pon is nog niet van plan om de verkopen van de gewraakte diesels op te schorten in Nederland zoals wel het geval is in België en Zwitserland.
Plannen kunnen snel veranderen...
Ik hoorde het ook. Was te verwachten natuurlijk. Grappig dat Pon zegt van niks te weten, nemen ze ook eenzelfde houding aan omtrent het omkoopschandaal bij Politie en Defensie? :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie