Auto van het Jaar 2017

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Knap werk, dat is anderen tot nu toe nog niet gelukt.
Zoals het anderen ook niet is gelukt om één auto in drie smaken aan te bieden die zeer bereikbaar zijn.
WizardOfOss schreef:Uiteraard valt aan een waterstofauto nu ook nog niks te verdienen, en de tijd zal moeten uitwijzen of dit ooit zal veranderen. Maar het potentieel zie jij blijkbaar ook, anders had je hem vast niet in je lijstje opgenomen.
Dit zag ik ongeveer 13 jaar geleden al. Mijn profielwerkstuk op de middelbare school ging namelijk over waterstof als brandstof van de toekomst ;)
WizardOfOss schreef:Maar mocht het toch aanslaan, dan heeft elke fabrikant die nu stil heeft gezeten twee keuzes: zelf starten aan een jarenlang ontwikkeltraject, of de techniek inkopen bij Toyota, Honda of Hyundai. Dat is wat mij betreft een wezenlijk verschil met accu-EV's.
Niet alleen Aziaten hebben ervaring met waterstof. BMW, Daimler, Fiat, PSA, Renault... Sommige projecten vonden jaren geleden plaats.
WizardOfOss schreef:En de Model X, tsja, de aantrekkingskracht daarvan ontgaat me nog steeds. Het is niet alleen dat ik hem niet mooi vind, maar het is domweg in de verste verte geen SUV. Op z'n best een MPV-achtige, maar dat klinkt marketingtechnisch wat minder lekker. En dan is het toch gewoon een minder aantrekkelijk en iets duurder aftreksel van de S. Misschien iets ruimer, maar op welk ander vlak is het ten opzichte van de S een vooruitgang?
De Kodiaq is toch ook een aftreksel van de Tiguan? Elk model biedt iets anders zoals de Model X zeker een eigen karakter heeft.

Autozine noemde de Model X niet perfect (bv. afwerking), maar somde wel mooi de kwaliteiten op:
Autozine schreef:"Na een proefrit met de Tesla Model X lijken alle andere auto's op slag achterhaald. Want de Model X biedt het allemaal: vleugeldeuren, een panoramische voorruit, tot zeven zitplaatsen, een futuristisch ontwerp, de beste automatische piloot van dit moment, een Internet-verbinding, een uitmuntend weggedrag, een hoog aanhangergewicht, vierwielaandrijving, een oorstrelend audiosysteem, de prestaties van een sportwagen, een (directe) uitstoot van nul, minimale gebruikskosten en maximaal belastingvoordeel ("bijtelling")."
Naast andere media heeft deze test mij doen overtuigen om de Tesla te nomineren.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Overigens hoop ik dat mensen nog gaan stemmen :yes:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door nvdw »

Voor wat betreft Toyota en EV's.

Al sinds de eerste Prius is de onderliggende techniek zodanig flexibel van opzet dat je kunt variëren met de hoeveelheid accu's en ook de hoofdkrachtbron: verbrandingsmotor, brandstofcel of zelfs volledig elektrisch. Dat Toyota niet voor EV's kiest is dus vooral een commerciële reden geweest waar het bedrijf nu van terugkomt. Een van de redenen is dat je voor een EV niet meer met de NiMH-accu uitkomt waar de gewone Prius het mee doet.

Hyundai heeft een technisch platform met vergelijkbare flexibiliteit en kiest er wel voor om direct een volledig elektrische variant aan te bieden. Dat ik voor de Kia Niro kies is omdat ik denk dat dat toch een aantrekkelijkere variant op het thema is dan de Ioniq die wel heel sterk het riedeltje van de Prius herhaalt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Niet alleen Aziaten hebben ervaring met waterstof. BMW, Daimler, Fiat, PSA, Renault... Sommige projecten vonden jaren geleden plaats.
Ik noemde dan ook de fabrikanten die stil hebben gezeten. Maar zelfs bij de genoemde fabrikanten is en blijft het de vraag hoe ver ze dan zijn. De brandstofcel an sich is niks nieuws, NASA gebruikte ze een halve eeuw geleden al. Maar een tegen redelijke prijs in massa produceerbare brandstofcel is een heel ander verhaal. BMW is daar bij mijn weten sowieso niet mee bezig geweest, die zaten (net als bijvoorbeeld Mazda) op de verbrandingsroute. Wat naar mijn idee nog altijd een doodlopend spoor is, en het feit dat BMW na die serie van 100 stuks 760h al 9 jaar niks meer heeft getoond op dit gebied wekt bij mij ook de indruk dat ze daar de stekker uit hebben getrokken. Nu weten we uiteraard niet wat ze verder allemaal in laboratoria klaar hebben liggen, maar het zou mij verbazen als nu een andere fabrikant praktisch uit het niets met een productierijpe brandstofcel op de proppen komt. Er is ook een reden waarom zowel Toyota, Honda als Hyundai een duidelijk gefaseerde introductie van de techniek hanteren, en geen van drieën meteen in het diepe zijn gesprongen.
ViveLaFrance schreef:De Kodiaq is toch ook een aftreksel van de Tiguan? Elk model biedt iets anders zoals de Model X zeker een eigen karakter heeft.
Feitelijk wel, met daarbij dan wel de kanttekening dat de Kodiaq in mijn optiek zowel de Tiguan als Azteca volkomen overbodig maakt.
ViveLaFrance schreef:Autozine noemde de Model X niet perfect (bv. afwerking), maar somde wel mooi de kwaliteiten op:
Autozine schreef:"Na een proefrit met de Tesla Model X lijken alle andere auto's op slag achterhaald. Want de Model X biedt het allemaal: vleugeldeuren, een panoramische voorruit, tot zeven zitplaatsen, een futuristisch ontwerp, de beste automatische piloot van dit moment, een Internet-verbinding, een uitmuntend weggedrag, een hoog aanhangergewicht, vierwielaandrijving, een oorstrelend audiosysteem, de prestaties van een sportwagen, een (directe) uitstoot van nul, minimale gebruikskosten en maximaal belastingvoordeel ("bijtelling")."
Naast andere media heeft deze test mij doen overtuigen om de Tesla te nomineren.
Maar even afgezien van de vleugeldeuren (leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat), welke van de genoemde aspecten gaan niet of zelfs maar minder op voor de S?

Als "de toekomst" inhoudt dat we allemaal in een fors uitgevallen hatchback van twee en een halve ton moeten gaan rijden dan zie ik het toch somber in.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Feitelijk wel, met daarbij dan wel de kanttekening dat de Kodiaq in mijn optiek zowel de Tiguan als Azteca volkomen overbodig maakt.
Story of Skoda's life.
WizardOfOss schreef:Maar even afgezien van de vleugeldeuren (leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat)
Volgens datzelfde Autozine zijn de vleugeldeuren functioneel, omdat er minder ruimte nodig is om de deuren te openen.
WizardOfOss schreef:...welke van de genoemde aspecten gaan niet of zelfs maar minder op voor de S?
Het aanhangergewicht, de X is meer geschikt om aanhangers te trekken. Natuurlijk is hij gerelateerd aan de S, maar net als de verwantschap tussen de Kodiaq en de Tiguan is de Model X praktischer van opzet. Toch kun je met deze 7-zits SUV, in navolging van de S, menig sportwagen degraderen tot boodschappenkarretje. Een combinatie die ik erg kan waarderen en waar in elk geval de Kodiaq niet aan voldoet.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

De stemronde is verlengd tot 18 december. Stem op jouw favorieten!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Story of Skoda's life.Wellicht, maar nu duidelijker dan ooit. Bij eerdere modellen had ik toch altijd het gevoel dat ze op een aantal vlakken toch wat terughoudend moesten zijn om de rangorde binnen het concern niet in gevaar te brengen. Bij de Kodiaq heb ik voor het eerst het idee dat het model op alle fronten z'n concerngenoot evenaart of overtreft.
ViveLaFrance schreef:Volgens datzelfde Autozine zijn de vleugeldeuren functioneel, omdat er minder ruimte nodig is om de deuren te openen.
Maar hoe zit het dan met de voorportieren?
ViveLaFrance schreef:Het aanhangergewicht, de X is meer geschikt om aanhangers te trekken.
Toegegeven, ik had even gemist dat er achter een S niks mag. Ik had ooit namelijk al eens een mooi filmpje gezien van een kerel die geen enkele moeite had met de actieradius van elektrische auto's. Die reed rond met een S met daarachter een dieselgenerator-aanhanger :clown:
ViveLaFrance schreef:Toch kun je met deze 7-zits SUV...
Maar kan je dan eens uitleggen wat deze auto in jouw optiek überhaupt tot een SUV maakt?
ViveLaFrance schreef:... in navolging van de S, menig sportwagen degraderen tot boodschappenkarretje.
Niet overdrijven. Om een 718 Cayman S eruit te kunnen sprinten heb je toch echt al de P90D nodig, en die kost ruim dan een halve ton meer. De P100D gaat uiteraard nog wat harder, maar zit qua prijs in het territorium van een GT-R waar ie geen schijn van kans tegen maakt. En dat is dan nog alleen in rechte lijn.

Blijft uiteraard toch best indrukwekkend dat zo'n loodzware hatchback in de buurt van echte sportwagens zit, maar degraderen? Nee, zo zou ik het niet durven noemen.
ViveLaFrance schreef:Een combinatie die ik erg kan waarderen en waar in elk geval de Kodiaq niet aan voldoet.
Tsja, die is dan ook met een iets andere intentie gemaakt en kost ook slechts een kwart. Iets met appels en peren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar hoe zit het dan met de voorportieren?
Die gaan normaal open hè. Maar dat maakt de vleugeldeuren niet minder functioneel ;)
WizardOfOss schreef:Maar kan je dan eens uitleggen wat deze auto in jouw optiek überhaupt tot een SUV maakt?
Autozine vindt het geen SUV vanwege het ontwerp en de zitpositie, maar het Sports-aspect lijkt me vrij duidelijk. Oké, een Donkervoort zal een ander gevoel van sportiviteit geven, maar een mastodont met dergelijke prestaties is ronduit indrukwekkend. Verder is het een AWD (doorgaans geen eis voor een SUV, het biedt wel mogelijkheden naast het asfalt) en daarnaast behoorlijk praktisch.
WizardOfOss schreef:De P100D gaat uiteraard nog wat harder, maar zit qua prijs in het territorium van een GT-R waar ie geen schijn van kans tegen maakt. En dat is dan nog alleen in rechte lijn.
Een bijna 2,5 ton zware auto die 0,4 seconde langzamer is tijdens de sprint naar 100 km/h noem jij geen schijn van kans? Wie overdrijft er nu? :twisted:
WizardOfOss schreef:Tsja, die is dan ook met een iets andere intentie gemaakt en kost ook slechts een kwart. Iets met appels en peren.
Ze hebben inderdaad een andere doelgroep. Het ging dan ook om de eigenheid. Leg jij mij dan eens uit wat Skoda nu zo anders doet met de Kodiaq om de titel te winnen ten opzichte van bijvoorbeeld Nissan met de Qashqai en zijn grote broer X-Trail? Directe concurrenten van het VAG-duo.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 06 dec 2016, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Die gaan normaal open hè. Maar dat maakt de vleugeldeuren niet minder functioneel ;)
Toegeven, het is wel handig dat passagiers uit kunnen stappen terwijl de bestuurder opgesloten zit op een te krappe parkeerplaats.
ViveLaFrance schreef:Autozine vindt het geen SUV vanwege het ontwerp en de zitpositie, maar het Sports-aspect lijkt me vrij duidelijk.
En laat dat nu net het stukje uit de SUV-afkorting zijn dat ik nooit echt begrepen heb. Zo bekeken is dit inderdaad meer SUV dan de meeste andere SUV's. Ik associeer die afkorting echter met iets wat probeert op een terreinwagen te lijken, en dat is iets wat Tesla toch absoluut niet geprobeerd heeft.
ViveLaFrance schreef:Verder is het een AWD (doorgaans geen eis voor een SUV, het biedt wel mogelijkheden naast het asfalt) en daarnaast behoorlijk praktisch.
Vanuit die optiek zou Daihatsu z'n Tanto RS Turbo voortaan ook als SUV mogen promoten. Best vlotte prestaties voor zo'n koektrommeltje, ook 4WD en zeker in verhouding tot de afmetingen uitermate praktisch...
ViveLaFrance schreef:Een bijna 2,5 ton zware auto die 0,4 seconde langzamer is tijdens de sprint naar 100 km/h noem jij geen schijn van kans? Wie overdrijft er nu? :twisted:
En hoe snel zit ie op de 300? :devil:
ViveLaFrance schreef:Leg jij mij dan eens uit wat Skoda nu zo anders doet met de Kodiaq om de titel te winnen ten opzichte van bijvoorbeeld Nissan met de Qashqai en zijn grote broer X-Trail? Directe concurrenten van het VAG-duo.
Ho ho ho, ik zeg ook niet dat ie de titel moet winnen, ook uit mijn lijstje is het zeker niet mijn favoriet. Maar dat maakt het nog niet tot een minder sterk aanbod. En zeg eens eerlijk: zou jij elk van de door jou genomineerde auto's als een overtuigende winnaar zien?

De Qashqai had ik twee jaar geleden overigens ook gewoon in mijn lijstje staan, leuker en goedkoper dan de X-trail die daardoor erbuiten viel. Het blijft nu eenmaal altijd een afweging tussen ratio en emotie.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik associeer die afkorting echter met iets wat probeert op een terreinwagen te lijken, en dat is iets wat Tesla toch absoluut niet geprobeerd heeft.
Zo legt Autozine het ook uit, maar daar komt een flinke dosis subjectiviteit om de hoek kijken. Het argument omtrent de zitpositie vond ik sterker.
WizardOfOss schreef:Vanuit die optiek zou Daihatsu z'n Tanto RS Turbo voortaan ook als SUV mogen promoten. Best vlotte prestaties voor zo'n koektrommeltje, ook 4WD en zeker in verhouding tot de afmetingen uitermate praktisch...
En ik mocht niet overdrijven? :D Het concept 'SUV' laat zich misschien het beste vertalen als een verhoogde grote stationwagen die praktische eigenschappen van een MPV combineert met kwaliteiten van een terreinwagen. Stel dat de Model X en Tanto RS geen AWD hadden, met welke auto zou jij eerder op skivakantie gaan of door de oerwoud rijden? :clown:
WizardOfOss schreef:En hoe snel zit ie op de 300? :devil:
Beetje duwen en de GT-R maakt geen schijn van kans :twisted:
WizardOfOss schreef:En zeg eens eerlijk: zou jij elk van de door jou genomineerde auto's als een overtuigende winnaar zien?
Natuurlijk niet. Daar was het nomineren veel te lastig voor ;)
WizardOfOss schreef:De Qashqai had ik twee jaar geleden overigens ook gewoon in mijn lijstje staan, leuker en goedkoper dan de X-trail die daardoor erbuiten viel.
Dan praten we dus over twee jaar terug. Het punt is dat Skoda met de Kodiaq in mijn optiek nu niks anders doet (namelijk een Tiguan verlengen) dan bv. Nissan al eerder deed met de Qashqai (X-Trail is de 7-zits broer). Welke fabrikant heeft een auto à la Model X in huis? Of Ioniq? ;) Ik zeg niet dat elke auto die een beetje anders is meteen een nominatie moet krijgen, maar Tesla en Hyundai hebben dit jaar auto's geïntroduceerd die toch een bepaalde mate van vernieuwing bieden. Om dan de Model X en Ioniq af te doen als een soort van ontplofte Model S respectievelijk inferieure Prius vind ik op zijn minst raar als je de Kodiaq nomineert op basis van value for money. Nee, dat is anno 2016 nieuw :puh:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie