Auto van het Jaar 2018

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Laten we dit nog even afronden :)

AFO Auto van het Jaar

Waar het nomineren behoorlijk lastig was, is het aanwijzen van de winnaar makkelijk. Geen overtuigende zege, maar gelet op de kwaliteit en de betekenis voor het merk is de Kia Stinger voor mij de Auto van het Jaar. De Zuid-Koreanen doen in diverse segmenten al lang niet meer onder voor de concurrentie en bewijzen met deze grote, sportieve hatchback ook een dijk van een GT te kunnen bouwen. De XC40 en 5-serie zijn waarschijnlijk moderner dan wel innovatiever. Toch teert vooral de BMW te veel op zijn grote broer. Volvo speelt handig in op de gekte omtrent crossovers.

Kia Stinger - 7 punten
Volvo XC40 - 6 punten
BMW 5-serie - 4 punten
Honda Civic - 3 punten
Range Rover Velar/Volvo XC60 - 2 punten
Opel Insignia - 1 punt

AFO Design Auto van het Jaar

De Alpine A110 is wat mij betreft de mooiste auto van dit kwintet. Retro kan best leiden tot een ander ontwerp ten opzichte van de inspiratiebron. Kia komt in de buurt en verdient lof voor het introduceren van een eigenzinnig model, maar ik denk dat de Stinger een tijdloos bestaan kan vergeten vanwege bepaalde rommelige details. De Civic is als sedan zeer stijlvol en de crossovers zijn vooral leuk.

Alpine A110 - 9 punten
Kia Stinger - 7 punten
Honda Civic - 5 punten
Citroën C3 Aircross/Volvo XC40 - 2 punten

AFO Tegenvaller van het Jaar

Bij de tegenvallers heb ik een duidelijke favoriet: Suzuki Ignis. Mislukt retro, slecht uitgewerkt (rijgedrag, ruimte, afwerking) en daardoor eigenlijk te duur. Een gimmick zonder gimmick te zijn. Andere modellen stellen ook teleur. Zo maakt Audi de beloofde revolutie totaal niet waar met de A8, houdt VW immer mensen voor de gek met de Arteon en bewandelt de Impreza hetzelfde kleurloze pad. Toch verwacht ik van Suzuki meer als het gaat om het bouwen van compacte auto’s.

Suzuki Ignis - 10 punten
Audi A8 - 6 punten
Volkswagen Arteon - 4 punten
Mitsubishi Eclipse Cross/Subaru Impreza - 2 punten
Seat Arona - 1 punt
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door HondArd »

Sorry Chris :oops: je steekt er zo veel tijd in en dan laat ik het versloffen. Ik ga hier zeker nog naar kijken.

*edit* nu al

AvhJ
Honda Civic / 8
Kia Stinger / 6
BMW 5-serie / 5
Range Rover Velar / 3
Opel Insignia / 2
Volvo XC40 / 1

Ontwerp
Kia Stinger / 8
Alpine A110 / 7
Honda Civic / 6
Citroën C3 Aircross / 3
Volvo XC40 / 1

Tegenvaller
Volkswagen Arteon / 9
Audi A8 / 7
Seat Arona / 5
Mitsubishi Eclipse Cross / 3
Subaru Impreza / 1
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Dank ;)

Ga je volgende week weer los over de geloofwaardigheid van de officiële jury? :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door HondArd »

Als het moet, dan moet het ;)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door Martin »

Bij mij springt er geen één echt uit. Daarom kom ik op deze verdeling
AFO Auto van het Jaar

Kia Stinger - 6 punten
Honda Civic - 6 punten
BMW 5-serie - 4 punten
Volvo XC40 - 3 punten
Range Rover Velar - 2 punten
Volvo XC60 - 2 punten
Opel Insignia - 2 punt

Hoewel retro, staat de Alpine voor mij duidelijk bovenaan.
AFO Design Auto van het Jaar

Alpine A110 - 10 punten
Kia Stinger - 5 punten
Honda Civic - 5 punten
Citroën C3 Aircross 3 punten
Volvo XC40 - 2 punten

De tegenvallers laat ik aan anderen over om te oordelen.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Bedankt Martin :)

Zojuist heeft de jury de winnaar bekendgemaakt. Na drie podiumplekken pakt Volvo nu overtuigend de eindzege met de XC40.

Volledige uitslag:

1. Volvo XC40 - 325 punten
2. Seat Ibiza - 242 punten
3. BMW 5-serie - 226 punten
4. Kia Stinger - 204 punten
5. Citroën C3 Aircross - 171 punten
6. Audi A8 - 169 punten
7. Alfa Romeo Stelvio - 163 punten
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door HondArd »

Hoewel Volvo de laatste jaren bij mij compleet heeft afgedaan wegens doorgeslagen veiligheidsfetisjisme is het ze van harte gegund. Enige wat ik kan losgaan op de "jury" is: de eerste titel voor Volvo is wel mooi 26 jaar te laat.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, ik weet niet helemaal wat ik van die uitslag moet denken. Niks tegen de XC40, maar het is volgens mij toch op geen enkele manier een auto die bakens verzet of afwijkt van de massa. Maar eerlijk is eerlijk, in dit gezelschap doet geen enkele auto dat, hooguit is de A8 weer een klein stapje vooruit qua autonoom rijden, al wordt hij beperkt door wetgeving alsmede sensoren die volgens AV in de Tannis-test minder alert bleken dan die van een simpele Picanto. En de Stinger is uiteraard veruit de leukste auto van het stel, maar de jury een beetje kennende vind ik het niet heel verbazingwekkend dat hij niet hoger is geëindigd. Al moet ik zeggen dat het me nog meevalt hoe ver hij is gekomen, ik had hem eigenlijk stijf onderaan verwacht....

Ik blijf het vooral jammer vinden dat de Swift de eindselectie niet gehaald heeft, want hoewel ook geen revolutionaire auto is het er wel eentje die in heel veel opzichten het goede voorbeeld geeft. Het hoeft niet altijd maar groter en zwaarder....

En nu zometeen nog maar even mijn eigen AFO-lijstjes maken, ik had in de drukte hier op het forum helemaal gemist dat de finaleronde überhaupt al gestart was :bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door WizardOfOss »

AFO Auto van het Jaar
Zonder enige twijfel de Stinger, omdat Kia met z'n eerste echte liefhebbersauto meteen een kanjer met een geheel eigen gezicht en fantastische rijeigenschappen heeft neergezet. De Civic Volgt op gepaste afstand met name vanwege de geweldige Type-R, de XC60 mag als best-of-the-rest het podium completeren.

Kia Stinger - 10
Honda Civic - 6
Volvo XC60 - 4
BMW 5-serie - 2
Volvo XC40 - 1
Range Rover Velar - 1
Opel Insignia - 1

AFO Design Auto van het Jaar
De Stinger wint het hier nipt van de Alpine omdat ik een origineel design net even wat hoger aansla dan (in dit geval uitermate geslaagd!) retro-design. De rest mag nog niet eens de veters strikken van deze twee.

Kia Stinger - 9
Alpine A110 - 8
Citroën C3 Aircross - 4
Honda Civic - 3
Volvo XC40 - 1

AFO Tegenvaller van het Jaar
De A8 bovenaan puur vanwege het (gebrek aan) design. Dit was de auto die de nieuwe designlijn van Audi zou tonen. Die, wanneer je hem naast de Prologue-concepts zou plaatsen, volgens de designer de meest gewaagde van de twee zou zijn. En dan is het eindresultaat toch weer zulke volstrekt inspiratieloze eenheidsworst? De Arona volgt, omdat dit wel een heel erg luie poging is om Seat op het succes van de Captur mee te laten liften.

Audi A8 - 9
Seat Arona - 8
Volkswagen Arteon - 4
Mitsubishi Eclipse Cross - 2
Suzuki Ignis - 1
Subaru Impreza - 1
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Top :thumbup:

Gezien het juryrapport won Volvo vrij makkelijk. Daar was geen Zweeds chauvinisme voor nodig, want zij gaven meer punten aan de A8. De XC40 was de enige finalist die van alle juryleden punten kreeg.

Ik vind het een logische keuze. De XC40 is qua aanbod en uitrusting meer een auto van deze tijd. De Stinger kon het sowieso schudden als Koreaan en funauto. Zelfs een podiumplek werd Kia niet gegund :no: De A8 en 5-serie waren vast weer te duur en de C3 Aircross en Stelvio kwamen waarschijnlijk tekort wat betreft aanbod. Dan was er nog verbazing onder bepaalde media over het mislopen van de prijs door Seat, maar wat is er bijzonder aan de Ibiza? :lolno:

Overigens gaat de XC40 niet door voor de wereldtitel. Sterker nog, de crossover zat niet eens bij de voorselectie van World Car of the Year. Grote broer XC60 neemt de honneurs waar en maakt als SUV goede kans, want de tegenstanders zijn ook crossovers/SUV's. Hieronder alle finalisten:

World Car of the Year: Mazda CX-5, Range Rover Velar, Volvo XC60
World Urban Car: Ford Fiesta, Suzuki Swift, Volkswagen Polo
World Luxury Car: Audi A8, Porsche Cayenne, Porsche Panamera
World Performance Car: BMW M5, Honda Civic Type R, Lexus LC 500
World Green Car: BMW 530e iPerformance, Chrysler Pacifica Hybrid, Nissan Leaf
World Car Design of the Year: Lexus LC 500, Range Rover Velar, Volvo XC60
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie