ViveLaFrance schreef: ↑14 apr 2020, 00:29....niemand gaat mij wijsmaken dat een aanzienlijk deel van de Model 3-rijders niet voor een Leaf, Ioniq Electric of zelfs de kleinere Zoe had kunnen kiezen.
Wellicht hadden ze dat kunnen doen, maar ze deden het niet. En dan blijft naar mijn gevoel toch de voornaamste reden dat de Model 3 een concurrerend aanbod t.o.v. conventionele segmentgenoten is, en de rest domweg niet. Nou ja, inmiddels de Kona wellicht. Des te meer reden dus om het iets hoger in de markt te zoeken.
ViveLaFrance schreef: ↑14 apr 2020, 00:29Totaalpakket moet kloppen, maar crossovers zijn nog steeds niet aan te slepen. Het is dan ook niet verrassend dat vooral de elektrische non-crossovers dalen en een MG ZS uit het niets een succesje is
(zeer waarschijnlijk door de Britse markt)...
Ik zeg ook niet dat het géén rol speelt, maar het is niet zo dat er in de EV markt al veel te kiezen valt. De twee meest verkochte EV's zijn nota bene géén crossovers...
En de MG is niet alleen aan de Britten te slijten, maar doet het ook hier niet verkeerd. In die laatste paar maanden vorig jaar half zoveel als de Zoe over het gehele jaar, en dit jaar doen ze driekwart daarvan. Tuurlijk, nog steeds geen wereldschokkende aantallen. Maar het zijn er inmiddels al wel doodleuk 30 keer zoveel als dat er Tivoli's in ons land verkocht zijn, een auto die ik van jou onder geen beding als "kansloos" mocht bestempelen
Maar met die MG is het naar mijn idee heel simpel: op het moment dat een ander Chinees merk een vergelijkbaar formaat auto met meer range voor minder geld kan aanbieden kan MG wel weer inpakken.
ViveLaFrance schreef: ↑14 apr 2020, 00:29...waardoor ik eerder verwacht dat Renault
(en andere merken) een elektrische C-segment crossover zal presenteren dan een eigen Leaf (elektrische hatchback).
Nu absoluut, maar mijn bedenkingen gaan dan ook vooral over gemiste kansen.
ViveLaFrance schreef: ↑14 apr 2020, 00:29Geldt voor de hele EV-markt, alleen Tesla is de uitzondering.
De meeste merken pretenderen dan ook niet EV-pionier te zijn noch zouden dat geloofwaardig mogen pretenderen. En dat is nu net wat ik als een gemiste kans voor Renault beschouw, als enige Europese concern hadden ze dat wél gekund. Maar verkopen liever stilletjes op de achtergrond wat EV's, en gunnen andere merken de spotlights, VAG voorop. Al moet ook ik dan toch toegeven dat ik het technisch onvermogen daarvan ietwat onderschat heb...
Overigens nog wat lachwekkender dan het geklungel met de ID.3 vind ik nog de vernieuwde e-UP en z'n zusjes. Met behoorlijk wat bombarie aangekondigd, in eerste instantie zou de drieling zelfs alleen nog elektrisch worden geleverd al werd die keutel al snel weer ingetrokken, en nu blijkt de gehele jaarproductie al uitverkocht nog voordat de pers er goed en wel mee heeft kunnen rijden. Ik weet niet om wat voor aantallen het in totaal gaat, maar voor ons land betreft dat welgeteld 200 exemplaren
Het komt op mij over als een (goedkopere) herhaling van de XL-1: lekker veel publiciteit scoren met een auto die praktisch niemand kan of zal kopen. Maar ja, ze kunnen wel mooi goede sier maken in de media dat ze de zuinigste productieauto ooit hebben gehad, en nu dus de goedkoopste EV. Dat Renault een veelvoud aan Zoe's verkoopt, dat zal niemand ooit te weten komen...