Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Dat gezeur over dat de consument Honda's te duur vindt begint een beetje vervelend te worden. Een gemiddelde Fiat 500, MIni, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes, Porsche of Volvo is verhoudingsgewijs veel duurder. Verder: vergelijk een Jazz maar eens met soortgenoten Opel Meriva en Toyota Verso-S, de Jazz is echt geen tientallen Euro's duurder, misschien zelfs goedkoper.
En op zich is het inderdaad jammer dat Honda geen modellen aanbiedt die minder dan 18 mille kosten. Maar waar begint de gemiddelde Mini ook alweer? En waar stopt het voor dit merk? En vergelijk dat prijsinterval van Mini eens met dat tussen de goedkoopste Jazz en de duurste CR-V. Iets met appels en peren? Beide stuks fruit zijn vrij dicht familie van elkaar zijn, dus kan je op prijsinterval Mini's en Honda's best met elkaar vergelijken.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Honda is geen Mini. Als het zo eenvoudig was dan lag de verkoop niet zo op z'n gat.

Voor veel minder dan 18 mille heb ik een Hyundai i20 met turbo en een prima uitrusting. Dan heb je een normale hatchback en geen fancy magic seats, maar blijkbaar is dat voor de meeste particuliere kopers geen bezwaar. Want dat is toch de vijver waar Honda vandaag de dag in vist. Anders dan Toyota heeft Honda zijn zakelijke klanten min of meer de deur gewezen.

En dat is niet alleen een gevolg van Nederland bijtellingsland waar de regeltjes bij elke scheet veranderen, want het beeld is in heel Europa hetzelfde.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Voor veel minder dan 18 mille heb ik een Hyundai i20 met turbo en een prima uitrusting. Dan heb je een normale hatchback en geen fancy magic seats.
Een Honda Jazz is geen normale hatchback maar een B-segments MPV. Die moet je dus 1:1 vergelijken met een Opel Meriva of Toyota Verso-S en dan is een Jazz helemaal niets te duur. Als je een Hyundai i20 met een B-segments hatchback wil vergelijken dan pak je een Opel Corsa of Toyota Yaris.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Precies, en dat bedoel ik. Waarom kan ik bij Toyota wel terecht en bij Honda niet?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Kijk naar de HR-V. Een B-segment crossover die tegen het C-segment aan schurkt. Instapprijs gelijk aan een Sportage en ruim een mille duurder dan een Qashqai, wat toch volwaardige C-segmenters zijn. Dik vier mille duurder dan een CX-3, een auto die nota bene ook wel wat kritiek op z'n prijsstelling heeft gehad, al staat dat daar het succes niet in de weg. Succesnummers als de Captur en Cactus zijn dan wellicht wat kleiner of eenvoudiger uitgevoerd, maar die beginnen ver onder de 20 mille. Zeker voor auto's die het voor een belangrijk deel van particuliere kopers moeten hebben zijn dat enorme verschillen.

Deze discussie hebben we al wel vaker gehad, bijvoorbeeld over de Accord. Die veelal alleen in dikke en dus dure uitvoeringen verkocht wordt. Als je het afzet tegen hetgeen je krijgt niks mis mee, maar de grote aantallen worden bij de concurrentie niet met de dikke uitvoeringen gemaakt. Die liften hooguit mee op het succes van de goedkope uitvoeringen. Goedkope uitvoeringen waarvoor Honda te vaak nee moet verkopen.

Als Honda momenteel lekker zou draaien, dan zouden ze er wellicht nog mee wegkomen. Ze hebben het echter al jaren verdomd moeilijk om klanten naar hun showroom te lokken. De gemiddelde, onwetende consument ziet in een Jazz geen volwaardige MPV, maar en wat hoog uitgevallen compact hatchbackje met een hele straffe instapprijs. Die ziet een HR-V die duurder is dan grotere concurrenten. En wellicht als die onwetende consument dan een proefrit gaat maken en de prijslijsten gaat vergelijken hij alsnog tot een positief oordeel komt. Het grote probleem van Honda is dat de gemiddelde onwetende consument al lang daarvoor is afgehaakt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Precies, en dat bedoel ik. Waarom kan ik bij Toyota wel terecht en bij Honda niet?
Buiten dat ik het hooguit jammer vindt dat Honda geen normale B-segmenter aanbiedt zie ik geen probleem in het feit dat het gamma van Honda begint bij een mini-MPV, op (vanaf) prijs en uitrusting 1:1 vergelijkbaar met een Verso-S, Meriva of een ix20 (hogere vanafprijs dan een Jazz overigens). Zijn dat dan ook allemaal hoog uitgevallen compact hatchbackjes met een hele straffe instapprijs? Veel merken bieden niet eens een B-segments (mini) MPV aan of zijn er inmiddels van afgestapt. Blijven die merken in gebreke omdat die dat niet (meer) doen? Toyota, Opel, Hyundai en mogelijk een paar anderen bieden B-segments MPV's en normale hatchbacks aan, veel merken enkel hatchbacks. En Honda is misschien het enige merk wat enkel een MPV in het B-segment aanbiedt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

En die Toyota Verso-S is inmiddels bij gebrek aan belangstelling zonder opvolging geschrapt. In heel veel opzichten een auto als de Jazz: niet opvallend, één motorvariant, en een behoorlijke opslag ten opzichte van een vergelijkbare Yaris.

Zelfs Nissan is op zijn schreden teruggekeerd en maakt van de volgende Micra weer een serieuze compact in plaats van een primair voor Thailand, Taiwan en Indonesië ontwikkeld budgetapparaat. Want de Note kan de kar in zijn eentje niet trekken.

Ik ga hier niet beweren dat de Jazz of de HR-V hun geld niet waard zijn, maar bij de consument die zelf zijn eigen auto betaalt staan ze niet op de radar. Want zoals WOO al zegt: voor wat een HR-V kost heb je ook een Sportage...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Daarnaast, zo'n Verso-S of Meriva is ook veel duidelijker als een echte MPV herkenbaar, deels door hun vormgeving, deels doordat er in de showroom een reguliere hatchback naast staat (die in beide gevallen ook héél veel beter verkoopt). Ik denk serieus dat veel mensen de Jazz op het eerste gezicht verkeerd zullen inschatten. En zet hem naast een Meriva, die is (en oogt) een forse slag groter. Misschien is ie niet niet ruimer, misschien is ie niet beter, kan prima zijn. Maar veel mensen zullen na de eerste indruk niet eens meer de moeite nemen dat uit te vinden.

Overigens liggen de zaken op de thuismarkt ook wat anders: daar zijn het traditioneel de Yaris (Vizt), Jazz (Fit), Demio (2) en Note die de dienst uitmaken en ondanks hun verschillen als directe concurrenten worden beschouwd. Uiteraard wordt de Verso-S daar ook wel verkocht, maar die is aanzienlijk duurder dan een Jazz, en daarvoor heeft Honda de Shuttle als logische tegenhanger. De Jazz zit daar prijstechnisch maar net boven de Yaris, en zelfs onder de 2. Dan ga je je toch afvragen waarom ze die positionering in Europa niet volgen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Anders dan Toyota heeft Honda zijn zakelijke klanten min of meer de deur gewezen.

En dat is niet alleen een gevolg van Nederland bijtellingsland waar de regeltjes bij elke scheet veranderen, want het beeld is in heel Europa hetzelfde.
Maar gelukkig zit Honda ook in Europa weer in de lift. Op Left-Lane.com las ik positieve cijfers in februari; afzetstijging van ruim 50% (i.e. 11.600 stuks) en alle modellen plussen.

Toch blijft Europa bijzaak voor de Japanners. Zo gaan we in Het Duel nog vier keer zien dat Honda diverse verkooptoppers in huis heeft. In de VS nam de nieuwe Civic met 87.000 stuks in Q1 2016 het heft in handen bij de compacte auto's. Vorig jaar stond de teller op 335.000 stuks, goed voor een tweede plek.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Infiniti heeft een relatief goede meimaand gehad in Nederland. Er werden 51 auto's geregistreerd. In verhouding een goede prestatie kijkend naar Lexus (82 auto's), Subaru (71) Jeep (49) en Alfa Romeo (48).

47 van de 51 Infiniti's waren Q30's. Ter vergelijking: de Mercedes-Benz GLA-Klasse kwam tot 64 stuks, de VW Tiguan 52 stuks en de Range Rover Evoque 44 stuks.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie