De Nederlandse dealers verkochten vorig jaar ongeveer 385.000 auto’s, een daling van 15% ten opzichte van 2015 en het slechtste resultaat in 47 jaar.
Nederland 2016
Winnaars
#3 Opel - enige winnaar in de top met grootste afzetstijging; Astra helemaal terug, Karl ruimschoots verdubbeld.
#10 Skoda - behoort weer tot de Top 10; Superb sterk in de schaduw van Octavia en stabiele Fabia.
#14 Hyundai - gezonde groei dankzij leider i10 en herboren Tucson, 381x Ioniq.
#17 Mazda - hoogste marktaandeel na 16 jaar; CX-en zorgen voor hoogste afzet in 12 jaar.
#20 Mini - Clubman populairder dan ooit en bepalend voor recordjaar.
#22 Dacia - kijkend naar de leeftijd van de modellen een houdbaar gezelschap.
#23 Tesla - vierde recordjaar op rij; Model S boven BMW 5-serie, Model X gewilder dan X5 en Mercedes-Benz GLE-Klasse.
#24 Honda - één van drie snelste stijgers; Jazz houdt HR-V (28 stuks tekort voor record, onder Ford EcoSport) achter zich.
#27 Jaguar - na 11 jaar weer ruim over de grens van 1.000 stuks; XE leidt, F-Pace welkome aanvulling.
#34 Infiniti - beste jaar ooit; Q30 verantwoordelijk voor 82% van de verkoop.
#37 Ferrari - een order te weinig voor evenaring topjaar 2010; 65% op naam van 488.
#37 Bentley - gedeelde positie met het Italiaanse sportwagenmerk; 15x Bentayga.
#40 Rolls-Royce - 11 stuks betekent een ruime verdubbeling.
Constanten
#2 Renault - qua marktaandeel (+1,3%) een winnaar; Clio (-37%) en Captur segmentleiders, Mégane, Kadjar en Talisman klimmen.
#6 Kia - eveneens een snelste stijger; Sportage en Niro bepalen balans, Rio zakt.
#7 BMW - hoogste marktaandeel ooit, lost Volvo af als favoriete topmerk; 3-serie en X1 groeien, 2-serie AT/GT populairste MPV.
#9 Mercedes-Benz - ook hoogste aandeel ooit; A-, E-, B-, CLA-, GLA- en GLC-Klasse vangen C-Klasse op.
#11 Audi - levert 2.500 stuks in, aandeel en positie echter stabiel; A4, A1 en Q7 compenseren gehalveerde A3 en A6, 85x Q2.
#15 Nissan - eeuwige subtopper; Qashqai met afstand segmentleider, X-Trail floreert.
#16 Fiat - ondanks 1.600 stuks minder redelijk in evenwicht; 500-reeks leidend, Punto onderuit, 172x Tipo, 47x 124 Spider.
#19 Seat - blijft eenvoudig in Top 20; Ibiza stijgt netjes, 320x Ateca.
#25 Land Rover - hoogste aandeel ooit; Discovery Sport vervangt Evoque als merkleider.
#26 smart - forfour breidt succes uit, terwijl fortwo slechtste verkoopjaar beleeft.
#29 DS - werkt zich na loskoppeling van Citroën in de Top 30 als een van de snelste stijgers; alle modellen plussen.
#30 Alfa Romeo - duidelijk signaal van stabilisatie; Giulia (258x) reeds voorbij MiTo.
#32 Subaru - teert al jarenlang op een gelijk aantal klanten.
#36 Maserati - komt niet uit de marge, maar valt ook niet weg.
#39 SsangYong - Tivoli trekt wederom 14 kopers aan.
Verliezers
#1 Volkswagen - 1% en 12.000 stuks eraf; Golf (-40%) best verkochte auto, Polo, Up! en zakkende Passat ook in Top 10, Tiguan stijgt.
#4 Peugeot - grootste afzetdaling met 21.000 stuks (-3,5%), laagste niveau sinds 1985; 308 daalt fors.
#5 Ford - 4.000 stuks eraf, net geen negatief record; uitlopende Fiesta immer belangrijk, Mondeo valt terug, beste jaar Kuga.
#8 Toyota - kan het verval vanaf 2013 nog niet keren; Aygo en Yaris presteren goed, gevoelige tik Auris, 730x C-HR.
#12 Volvo - 2% en 11.000 stuks eraf, ziet de Duitse concurrentie passeren; V40 en V60 kelderen, XC90 meest geliefde SUV, 289x S90/V90.
#13 Citroën - negatief verkooprecord, verliest plaats in Top 10; C1 en C3 houden stand, C4 Cactus hard omlaag.
#18 Suzuki - Vitara en Baleno kunnen terugval niet omdraaien, 75x Ignis.
#21 Mitsubishi - 2% en 9.000 stuks eraf, daardoor de snelste daler; Outlander levert 80% in,
#28 Porsche - 1.000 stuks eraf; Macan gunt recordjaar belevende 911 op de valreep geen merkleiderschap, Cayenne grote boosdoener, slechtste jaar Panamera.
#31 Lexus - samen met landgenoot Mitsubishi de snelste daler, ruim de helft minder klanten; compleet aanbod buiten Top 150.
#33 Jeep - dalende Renegade alsnog goed voor 90% van de afzet.
#35 Lancia - laatste officiële verkoopjaar sluit af met onvermijdelijke negatieve records; Ypsilon vindt 109 kopers, iets beter dan voorganger in 2010.