Niet om doorheen te komen die tekst, maar de samenvatting is: er is alleen nog vierwielaandrijving in combinatie met een diesel en een luxe maar duur uitrustingsniveau. De Volvo-vijfcilinder is daarmee definitief dood en begraven.Autovisie schreef:Ford vereenvoudigt Kuga-gamma
AMSTERDAM - Vooruitlopend op de compleet nieuwe Kuga, die voor de tweede helft van 2012 staat gepland, past Ford Nederland het leveringsprogramma van de Kuga aan. Het aantal uitrustingsniveaus wordt gehalveerd, maar de enige overgebleven versie is nieuw gespecificeerd.
Ford neemt afscheid van de versies Trend en Titanium. Daarvoor in de plaats komt het niveau Titanium S. Tot de lijst met aanwezige voorzieningen behoren een achterspoiler in carrosseriekleur, automatisch inschakelende dimlichten, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, cruise control, Dual Zone automatische airconditioning, elektrisch bedienbare portierramen rondom, ESP, gedeeltelijk lederen bekleding, radio/CD-speler met 6 speakers, regensensor.
Door het wegvallen van de Trend komt ook een einde aan de levering van een louter tweewielaangedreven Kuga. De Amerikanen beperken zich tot de 4x4-types. Voor de aandrijving van deSUV zorgt een 2,0 liter dieselmotor met of 140 of 163 pk.
De prijslijst start bij meer dan veertig mille. Voorheen was een Kuga voor 35.800 euro te bestellen. Te wijten aan het wegvallen van een goedkoper uitrustingsniveau en een 2WD-type. De Titanium S kost ten minste € 40.845,-.
Maar wat ik me nu afvraag: heeft de Kuga het succes gebracht dat Ford ervan had gehoopt?
Puur op aantallen denk ik dat er veel meer in het vat had gezeten. De Kuga is altijd relatief duur geweest en er was geen goedkope benzineversie (voor Nederland sowieso een must). Maar wellicht wist Ford ook al: de echte klapper maken we straks met de opvolger. En ik denk dat Ford ook het Puma-trauma nog warm in het geheugen heeft: een succesnummer in handen hebben en hem vervolgens niet in voldoende mate kunnen bouwen. Misschien dat er eenvoudigweg geen productiecapaciteit voor de Kuga aanwezig was. In diezelfde fabriek liepen immers ook de gewone Foci van de band.
Nou, wie filosofeert mee?