Quo vadis Alfa Romeo?
Geplaatst: 21 sep 2011, 20:11
Of misschien beter gezegd: quo vadis Fiat?
De newsflash luidt dat Alfa Romeo's terugkeer naar de States wederom is vertraagd, nu naar begin 2014. En dat hangt allemaal samen met het feit dat het productaanbod zo lang op zich laat wachten. Voornamelijk de opvolger van de 159 (de Giulia) is nogmaals uitgesteld. Nu zou dat nog niet zo'n punt zijn... nee wacht, het is wel een punt. Om twee redenen. Eén: de Amerikaanse dealers die Fiat zijn gaan vertegenwoordigen, zijn boos. Zij zouden Alfa Romeo er gratis bij krijgen, reden waarom ze vaak überhaupt aan het avontuur zijn begonnen. Deze mensen hebben nu alleen de Fiat 500 in de showroom staan. Waren Fiats eerdere plannen wel op tijd klaar geweest, dan was Alfa Romeo NU al in de VS leverbaar.
Twee: dat er nog geen Giulia is, betekent dat er ook in Europa geen opvolger is voor de 159. En laat die auto nu net uit productie zijn genomen, samen met de afgeleide Brera en Spider. Omdat ook de GT al weg is (die was zelfs nog op de 156 gebaseerd) heeft Alfa nog maar TWEE auto's. That's it. Geen sportauto, geen spider, alleen twee hatchbacks. En dat gaat nog wel even zo blijven. Ik wil niet weten hoeveel mensen Alfa de komende twee, drie jaar nog nee moet verkopen.
Zie ook dit artikel. Want wat er met Alfa gebeurt, is in zekere zin exemplarisch voor Fiats eigen situatie. Dat Chrysler vrijwel gratis is overgenomen, kan ik niet echt winst noemen: zonder tussenkomst van Marchionne was Chrysler als zwakste Amerikaanse autofabrikant simpelweg verdwenen. Amerika is geen groeimarkt, Europa (en Italië) ook niet, en Brazilië ook niet meer. In Zuidoost-Azië, waar 'het' gebeurt, is Fiat niet of nauwelijks aanwezig. Fiat is sowieso al een merk dat het vooral van de grote aantallen moet hebben en niet van de marges. Alle verworven merken zijn toch vooral zorgenkindjes: Lancia, Chrysler. Jeep heeft weliswaar een heel sterke naam, maar om er nu een heel concern voor in te lijven... ik weet nog steeds niet of Chrysler er destijds wel zo goed aan gedaan heeft om Jeep samen met het complete American Motors op te kopen.
Thoughts anyone?
De newsflash luidt dat Alfa Romeo's terugkeer naar de States wederom is vertraagd, nu naar begin 2014. En dat hangt allemaal samen met het feit dat het productaanbod zo lang op zich laat wachten. Voornamelijk de opvolger van de 159 (de Giulia) is nogmaals uitgesteld. Nu zou dat nog niet zo'n punt zijn... nee wacht, het is wel een punt. Om twee redenen. Eén: de Amerikaanse dealers die Fiat zijn gaan vertegenwoordigen, zijn boos. Zij zouden Alfa Romeo er gratis bij krijgen, reden waarom ze vaak überhaupt aan het avontuur zijn begonnen. Deze mensen hebben nu alleen de Fiat 500 in de showroom staan. Waren Fiats eerdere plannen wel op tijd klaar geweest, dan was Alfa Romeo NU al in de VS leverbaar.
Twee: dat er nog geen Giulia is, betekent dat er ook in Europa geen opvolger is voor de 159. En laat die auto nu net uit productie zijn genomen, samen met de afgeleide Brera en Spider. Omdat ook de GT al weg is (die was zelfs nog op de 156 gebaseerd) heeft Alfa nog maar TWEE auto's. That's it. Geen sportauto, geen spider, alleen twee hatchbacks. En dat gaat nog wel even zo blijven. Ik wil niet weten hoeveel mensen Alfa de komende twee, drie jaar nog nee moet verkopen.
Zie ook dit artikel. Want wat er met Alfa gebeurt, is in zekere zin exemplarisch voor Fiats eigen situatie. Dat Chrysler vrijwel gratis is overgenomen, kan ik niet echt winst noemen: zonder tussenkomst van Marchionne was Chrysler als zwakste Amerikaanse autofabrikant simpelweg verdwenen. Amerika is geen groeimarkt, Europa (en Italië) ook niet, en Brazilië ook niet meer. In Zuidoost-Azië, waar 'het' gebeurt, is Fiat niet of nauwelijks aanwezig. Fiat is sowieso al een merk dat het vooral van de grote aantallen moet hebben en niet van de marges. Alle verworven merken zijn toch vooral zorgenkindjes: Lancia, Chrysler. Jeep heeft weliswaar een heel sterke naam, maar om er nu een heel concern voor in te lijven... ik weet nog steeds niet of Chrysler er destijds wel zo goed aan gedaan heeft om Jeep samen met het complete American Motors op te kopen.
Thoughts anyone?