Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Je eigen rijtest of weblink
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door Leeuw »

In Spanje heb ik denk ik met de 1.2 69pk gereden en deze was soms serieus ondergemotoriseerd. Op de snelweg etc. geen probleem, maar er zit echt geen koppel in deze auto. (of weet iemand van een uitvoering, speciaal voor verhuur? die nog minder krachtig is, want eigenlijk voelde het iets van 45-50pk, maar wel weer een 4 cyl. Later die week hadden we een andere panda bij een andere huur maatschappij en die leek mij iets sterker.

Verder wel erg leuk, ruim en fijn bakkie.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

Volgens mij heeft de Panda 1.2 hetzelfde euvel als de Twingo: lange overbrengingen. Leuk dat je maar 3.000 toeren maakt op de snelweg maar je houdt dus niks van je toch al beperkte vermogen over. De Panda van mijn moeder (vorig model, zelfde motor en bak) heeft dat ook.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

Ohja, de Sandero hebben we ook nog. Zeker het overwegen waard als je verder niets om lekker autorijden geeft.

Mocht je uiteindelijk de keuze maken tussen de Panda en Punto dan zou ik altijd voor de laatste kiezen. Alleen al door de stoelen krijg je meer auto.
Vive la France, Vive la Différence
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door AvdB »

ViveLaFrance schreef:Ohja, de Sandero hebben we ook nog.
Daar zat ik ook nog aan te denken. En nu met kekke fifty fifty deal!

Zo'n Kar(e)l zou ik niet doen. Het blijft een soort Agila en is me iets te degelijk.
Do epic shit, how hard can that be??
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:Mocht je uiteindelijk de keuze maken tussen de Panda en Punto dan zou ik altijd voor de laatste kiezen. Alleen al door de stoelen krijg je meer auto.
Het zal wellicht met lengte te maken hebben, maar ik zit echt niet goed in een Punto, maar prima in een Panda. Dit is één van de redenen waarom een Punto bij mij destijds afgevallen was. (verder is een Punto wel wat toffer om te zien -en meer auto- dan een Panda) Aan de andere kant, zou je nu nog wel een nieuwe Punto moeten kopen?
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Het zal wellicht met lengte te maken hebben, maar ik zit echt niet goed in een Punto, maar prima in een Panda.
Oké. Ik zit heel slecht in een Panda, die stoelen zijn vreselijk :bonk: In de Punto zit ik ook niet bijster goed hoor. Ben ook niet de kleinste ;)
Leeuw schreef:Aan de andere kant, zou je nu nog wel een nieuwe Punto moeten kopen?
Toevallig hebben nieuwe buren een gloednieuwe Punto gekocht en zij kregen naar eigen zeggen een fikse korting. Ook niet gek voor een inmiddels tien jaar oud model.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

#2 KIA PICANTO

Vlakbij mijn werk zit een Kia-dealer in een nagelnieuw pand. Makkelijker kan het niet: even in een paar dode uurtjes naar binnen hoppen om te kijken of dat wat is, zo'n Kia Picanto.

Anders dan bij de Twingo - ik reed al eens met de technisch identieke Smart Forfour - had ik van de Picanto nul voorkennis. Werkelijk nooit heb ik met het huidige model gereden. Uiteraard had ik wel, zoals het een Goed Consument betaamt, een opzoeksessie gedaan aangaande deze vernieuwde Picanto. Behalve de gebruikelijke uitrustingsniveaus (ligt het aan mij, of veranderen die bij Kia zo'n beetje elk jaar van naam en opzet?) kreeg ik vluchtig iets mee met een First Edition met wat leuke goodies (lichtmetaal etc) bovenop een toch al zeer ruime standaarduitrusting.

In de vele keren dat ik er voorbij rijd was me al opgevallen dat het in en om het bedrijf werkelijk barst van de Picanto's, in zo'n beetje alle kleuren die er verkrijgbaar zijn. In de showroom blijkt er een vrij complete dwarsdoorsnede van het leveringsgamma te staan, van een vrij basic model tot de topversie met daaroverheen nog een soort van R-sportpakket gesausd (aanstellerij). Net als bij de Renault-dealer heb ik ook hier vrijwel onmiddellijk aanspraak, en wederom volgt al vrij vroeg in de conversatie de mogelijkheid om even proef te rijden. Maar laat ik niet te gretig zijn: eerst maar eens bespreken wat Kia te bieden heeft.

Nou, die First Edition is er dus niet meer want uitverkocht, sterker nog, er was daarna zelfs nog een First Edition 2 en die is ook uitverkocht. Wat er wel is, is een ColorLine op basis van de DynamicLine en dan heb je eigenlijk ook een First Edition, want lichtmetalen wielen en (nep)leer en een middenarmsteun bovenop de uitrusting van de DynamicLine, omvattende climate control, cruise control, audio, vier (!) elektrische ramen etcetera undsoweiter. Zijn jullie er nog?

Lang verhaal kort: ik heb de sleutels van de demo gekregen en na een korte uitleg (want wat valt er uit te leggen) maak ik maar eens een ronde door de polder. Wat me opvalt is dat de Picanto in vergelijking met de Twingo stukken zakelijker is. Geen kleurtjes en tierelantijnen, maar een normaal dashboard met compleet instrumentarium (met een toerenteller, een temperatuurmeter voor de koelvloeistof en een brandstofmeter met een NAALD in plaats van een digidisplay met van die onbestemde blokjes). Er zitten ook normale stoelen in, de ruimte is dik okee, de isolatie in orde, de audio zo-zo, en er was zelfs nog geld over om het corporate lettertype op de knopjes te drukken. Anders dan de naam Picanto suggereert is het een vrij serieuze auto. Anders dan de Twingo rijdt het ook op de snelweg gewoon solide.

Je kunt de Picanto ook met een 1,2-liter viercilinder krijgen, maar ik rijd de 1.0 met een pot minder. Het ding maakt over de hele linie wat meer toeren dan de Twingo, en accelereren gaat dan ook wat soepeler dan in de Renault. Aan de 1.2 heb ik na afloop niet zoveel behoefte, dit voldoet prima. Wat wel jammer is, is dat de 1.0 zo nadrukkelijk 'na-ijlt' - hij zakt nauwelijks in toeren als je de koppeling intrapt en daardoor loopt het schakelen een beetje rottig, alsof er een vliegwiel van dertig kilo aan hangt. De koppeling zelf heeft een vrij hoog aangrijppunt, en aangezien het pedaal zoals in zoveel kleintjes weinig tot geen feedback geeft is dat even wennen.

Tot zover alles prima. Maar die stoelen. Ik heb onderweg meerdere standen geprobeerd en ik kreeg domweg last van mijn rug, al tijdens de proefrit dus. De verstelmogelijkheden van de stoel gaan in nogal grote stappen. Jammer.

Want voor de rest is het een heel sterke aanbieding. Niet voor niets dat het er van barst op de Nederlandse wegen. Eerlijk is eerlijk, op de offerte staat een bedrag dat een mille of anderhalf hoger uitkomt dan bij de Twingo, maar dan heb ik eigenlijk niets meer te wensen. De ColorLine laat ik dan voor wat het is. Alleen moet ik er wel goed in kunnen zitten. En dat was op die ogenschijnlijk oersimpele stoeltjes van de Renault toch beter voor elkaar dan in de troontjes van de Kia.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
AvdB
.
.
Berichten: 387
Lid geworden op: 16 sep 2011, 20:44
Locatie: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door AvdB »

Wellicht zijn die stoeltjes toch iets te Koreaans. En ja, het zijn geen Volvo-zeteles ;)

Wat wordt de volgende kandidaat :clown: ?
Do epic shit, how hard can that be??
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

Leuke impressie :) Je ziet ze inderdaad veel rijden en ondanks dat ik geen fan ben van het design is het wel een kleintje die zijn frisheid behoudt.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie