HondArd's historie

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: HondArd's historie

Bericht door Leeuw »

Shiny :shiny:
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: HondArd's historie

Bericht door HondArd »

Afgelopen week een goede indruk gekregen van mijn huidige auto. 3x vrij kort achter hadden wij (ik) hem nodig voor behoorlijke afstanden en de Klokkebaai is niet tegengevallen.
Op 3 juni mocht ik voor mijn werk naar een beurs in Düsseldorf, zo’n 190km heen en ook weer terug. Al om 5:15 in de ochtend vertrokken om de files te ontwijken, buiten een kleine opstopping bij Krefeld (navi hield me redelijk goed op de hoogte van de situatie) stond ik ruim op tijd (07:30) op de brede parkeerplaats bij de Messe. Tijdens die file geen enkele keer behoefte gehad aan een automaat. Goed vooruit kijken en niet te snel op de gas (om daarna in de remmen te moeten) scheelt heel veel onnodige schakelbewegingen. Beurs ging pas om 10:00u open, maar daar er een schitterend zwembad vlakbij ligt (50 meter binnen en buiten) kon ik de tijd op een nuttige en aangename manier volmaken. Qua comfort liet de auto me geen moment in de steek. Nog minder stuiterig op snelwegen dan mijn vorige Jazz en helemaal ten opzichte van het model daarvoor waar ik ooit een proefrit mee gemaakt had. Hooguit werd er iets van deining merkbaar toen ik eenmaal de grens met Duitsland was gepasseerd, maar dat ligt meer aan de staat van het Duitse wegdek aldaar. Met elke auto die ik tot nu toe die grensovergang bij Venlo (A73 wordt A40) heb gemaakt merkte ik stuiterig gedrag. Voor de rest geen comfort missers, een beetje duf (licht slaapgebrek van de nacht ervoor) maar totaal niet gebroken stapte ik uit.

Parkeerplaats stond al aardig vol met Groot, Dik, Grijs, Duur, Duits.. Onbegrijpelijk dat zo veel mensen er plezier in hebben om lang naar hun auto te moeten zoeken op grote parkeerplaatsen. Daar had ik allemaal geen last van, na afloop van de (vermoeiende!) beurs zag ik mijn auto al van verre staan en eenmaal ingestapt was het op weg naar het restaurant waar ik ging eten. Lag wel in een Umweltzone. Met de motor zou ik daar geen sticker voor nodig hebben gehad, maar om meerdere redenen bleef hij deze keer thuis. Restaurant had ik snel gevonden (met dank aan de ingebouwde navi), maar met het achteruit inparkeren had ik even ruzie met de parkeersensoren rechtsachter. Die reageerden al op de ver overhangende takken in het niet echt krappe vak. Om van dat hysterische gepiep (en eventuele lakschade door die takken) af te zijn stukje bij beetje de auto naar links opgeschoven totdat hij vrij stond van de takken. Gelukkig stond de Smart links naast mij nog ver genoeg weg om nog enigszins makkelijk uit te kunnen stappen.

Na het diner en uitbuiken op weg naar huis. De lange vermoeiende dag begon er toch wel op in te hakken. Maar met dank aan een flinke USB stick vol met mijn favoriete muziek bleef ik de hele rit naar huis goed wakker. En… wederom niet gebroken stapte ik uit, maar ik snakte wel naar een bed.

Vervolgens de zondag erop naar Zandvoort. Ook heel vroeg vertrokken want de situatie bij Zandvoort ken ik wel een beetje. En hoe ze de trein ook als alternatief ook promoten… voor mensen buiten de Randstad niet aantrekkelijk. (heel) Vroeg vertrekken is wel een alternatief. Zowat in 1 streep reden we naar de parkeerplaats aan het strand op een redelijke loopafstand van het circuit. Mijn schoonzus zou ook nog langskomen maar die waren er pas rond een uur of 14:00 en die moesten heel ver weg parkeren en werden met volgepropte pendelbussen naar en van het circuit gebracht. Toen waren wij al vertrokken. Max niet gezien, ook niet zien rijden overigens maar dat lag meer aan de organisatie. Die gratis kaartjes waren op het circuit de ene keer wel voldoende om de paddock in te kunnen, de andere keer niet. En om dan de rest van de dag op het Familieplein te blijven hangen (karten hadden de koters al vroeg in de ochtend gedaan) of de (overvolle) duinen weer in te duiken? Nou nee. Nog wat gedronken bij een strandtentje, daarna op weg naar huis. En terwijl de rest van het gezin naar de vliegshow aan het kijken was kon ik de Klokkebaai de goede kant op sturen. Van overdreven drukte op de wegen ook nu niets gemerkt. Ook als gezinscontainer heeft hij geen klap verkeerd gedaan.

Afgelopen woensdag moest hij ook weer aan de bak. Met vrouwlief naar Iron Maiden in de Gelredome en wederom redelijk op tijd vertrokken, van avondspits en dergelijke niets gemerkt. Eenmaal daar de auto vrij snel kunnen parkeren en na afloop van het optreden waren we, gelet op ietwat chaotische situatie op de parkeerplaats, vrij snel weer weg. Maar niet nadat ik redelijk vaak de parkeersensoren vervloekt had. Dat die sensoren detecteren wanneer je ergens tegenaan dreigt te rijden (zoals die takken in Düsseldorf) is nog te begrijpen. Maar als je met draaiende motor stilstaat en er loopt iemand te dicht langs je bumper (mensen op weg naar hun auto) is toch raar? Er zijn genoeg dingen die ineens anders werken als de auto stilstaat met draaiende motor, waarom kan dat met parkeersensoren dan niet?

Een ander nadeel van de Klokkebaai ervoer ik later, maar in hoeverre dat deze auto dat te verwijten valt? Hoe meer er automatisch op een auto gaat, hoe luier je als bestuurder eigenlijk wordt. Bij wegrijden bij de Gelredome was het al donker en voor de verlichtingssensoren een teken om de dimlichten aan te doen. Ergens op de A59 herinnerde ik me dat de dashboardverlichting dimbaar is, dat schijnsel is op den duur best vermoeiend. Toen ik eenmaal aan dat knopje draaide zag ik het blauwe groot licht lampje oplichten, net als het groot licht zelf. Nog een keer aan dat knopje draaien? Nog eens dat groot licht. Toen ik op aanraden van mijn vrouw de verlichting handmatig op dimlicht zette kon ik de dashboardverlichting regelen wat ik wilde, het groot licht bleef nu uit… rare manier om te waarschuwen dat je bij echt donkere situaties niet mag vertrouwen op de verlichting sensoren voor je dimlicht. Van mij mogen dit soort verlichting sensoren dan ook linea recta verdwijnen. Liever zie ik dan een sensor die jou adviseert om de verlichting zelf aan te doen.

Maar goed, datgene wat de auto moet doen doet hij meer dan goed. Eigenlijk is het gewoon een prettige, veelzijdige reisgenoot. Misschien dat grotere en duurdere auto’s je nog iets prettiger verwennen tijdens het rijden. Maar maakt dat een Jazz voor dat doel dan minder geschikt? Absoluut niet! En daar krijg je veel meer voordelen voor terug ook. Volgend weekend mag hij weer aan de bak, als ik met mijn oudste dochter ga kamperen in de Ardennen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: HondArd's historie

Bericht door Leeuw »

Zo, flink verhaal Ard. Ik had Google nodig om te begrijpen wat je bedoeld met klokkebaai, maar als ik het goed begrijp refereer je daarmee naar de blauwe kleur.
Goed om te horen dat je tevreden ben, stoelen zijn idd erg belangrijk. Iets dat vaak bij Franse en Japanse auto's nogal matig is.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: HondArd's historie

Bericht door HondArd »

Ik heb eerlijk gezegd nooit moeite gehad met stoelen an sich in Japanse en Franse auto's, hooguit dat de verstel mogelijkheden beperkt waren (verstelbaarheid stuur speelt dan ook mee) en als gevolg daarvan de zitpositie op de langere termijn (meer dan 4 uur op een dag rijden) begon te irriteren, wat ik had met bijvoorbeeld de Civic CRX en de Civic VTI. Wel verschillende keren in Duitse auto's meegemaakt dat de stoelen zelf niet heel lekker zaten (Opel Kadett-D, Golf II) dat ik meteen bij het gaan zitten al het idee had... dit gaat niet meer goed komen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: HondArd's historie

Bericht door ViveLaFrance »

Wat betreft stoelen snap ik Tom wel. Ik zweer bij stoelen van BMW en Volvo. Franse en Japanse stoelen ervaar ik over het algemeen als comfortabel, maar missen soms bepaalde steun of hebben, zeker in het geval van Japanners, korte zittingen. De DS5 heeft hier gelukkig geen last van. Anderzijds vind ik de meeste Duitse stoelen kneiterhard, daar houd ik helemaal niet van.

Het is ook net waar je aan gewend bent. Mijn ouders hebben laatst mijn oom naar het ziekenhuis gereden. Hij reed Passat, Civic en nu een Golf en hij vond de zitpositie van de Laguna heerlijk. Ze dachten er al aan om de VW in te ruilen (te veel problemen) en nu gaan ze ook zeker kijken naar Franse alternatieven.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: HondArd's historie

Bericht door HondArd »

De stoelen in een BMW zijn ook niet verkeerd, het is de zitpositie waar ik me mateloos aan irriteer en waar met de verstelbaarheid niets mee te winnen valt. Stoelen in een Volvo (en ook de zitpositie) ook geen moeite mee.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: HondArd's historie

Bericht door Leeuw »

Ik heb nu een Kia Picanto als huurauto, wat een waardeloze dingen zitten daarin zeg, een soort kuipstoelen voor jonge magere vrouwtjes. Kolere.
Dan maar de stoelen zoals in een Up! >2 klassen beter. of desnoods de simpele vlakke dingen in een Panda.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: HondArd's historie

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Dan maar de stoelen zoals in een Up! >2 klassen beter. of desnoods de simpele vlakke dingen in een Panda.
Oh nee vreselijk :bonk:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: HondArd's historie

Bericht door Leeuw »

kan je nagaan...

Ben benieuwd wat ik morgen weer krijg bij de verhuur. Ga twee weken op vakantie.
De huurauto is €1,- per dag. Meestal een panda ofzo. Vorige keer kreeg ik een Opel Mokka
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: HondArd's historie

Bericht door nvdw »

Liever een kerkbank dan profilering waar je niet mee uitkan. Ik kreeg ook last van die stoelen in de Picanto.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie