Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door nvdw »

Dat ligt eraan wanneer de vorige keer de boel is ververst. Er geldt geen standaard termijn voor een 1.3 Multijet, daarom dat lampje. Volgens de internets is dat gekoppeld aan het aantal regeneraties van het roetfilter; hoe meer korte ritten, hoe sneller het filter vervuilt, hoe eerder de olie aan de beurt is. 30.000 km lijkt een vrij normale waarde te zijn voor wie veel lange afstanden rijdt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Ik zou verwachten dat je bij een afleverbeurt ook verse olie krijgt, of is dat een verkeerde gedachte?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door nvdw »

Dan is het een kwestie van kijken wat je afleverbeurt inhoudt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

O.a. verse olie...

Ben vanochtend eerst voor een preventieve "second opinion" naar m'n reguliere garage geweest, hun reactie: dan zijn ze waarschijnlijk vergeten even de computer te resetten. Want het is geen geavanceerde sensor of zo, maar gewoon een berekening van een interval op basis van de laatste beurt. Ze hebben nog even de olie gecheckt, maar niveau was prima en de olie zag er nog "vers" uit. Wat hun betreft geen reden voor zorgen.

Vervolgens naar de garage waar ik hem gekocht heb, hun reactie: dan waren we waarschijnlijk vergeten de computer te resetten...

Kortom, loos alarm. Tenminste, zolang er voorlopig niet alsnog allemaal enge lampjes gaan branden :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door Martin »

lampjes en Alfa's....zelfs de dealer hier zegt dat je niet van de lampjes goed of kwaad uit moet gaan. Hoewel die opmerking over mijn toen 11 jaar oude 155 ging.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door nvdw »

Een controlelampje in een Italiaanse auto brandt om aan te geven dat het lampje nog werkt :clown:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

:lol:

Ook al lijkt dit nu een slordigheidje van de garage, zoiets moet niet te vaak gaan gebeuren. Ik rij nu toch zo'n 2,5k per maand, en anders dan naar Ravenstein ben ik toch wel echt van de auto afhankelijk. Als ik het vertrouwen in de auto zou beginnen te verliezen is de liefde toch heel snel over vrees ik...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik inmiddels aan diesel rijden gewend ben. Vanwege de operatie van m'n vader de laatste tijd weer regelmatig met een benzine-auto gereden (hun Modus, per slot van rekening iets geschikter voor passagiers), en daarbij merkte ik al dat ik steeds de neiging had veel te vroeg door te schakelen: bij 70 zat ik al in de 5, en meer dan eens probeerde ik bij 90 nog een keer door te schakelen naar de niet-bestaande 6e versnelling. En dan 120 op de snelweg met iets van 3700 toeren of zo, met bijbehorend, tamelijk vermoeiend geloei.

En dan gisteren voor het eerst in een week weer een echte afstand met m'n eigen auto. Heen niet zoveel bijzonders, het was erg druk op de weg zodat lekker doorrijden er niet bij was. Maar terug was het wel lekker rustig. En dan ga ik bij Oss de afrit af, wil ik terugschakelen, merk ik dat ie in 4 staat in plaats van de verwachte 5. En voor zover ik me kan herinneren heb ik onderweg nergens hoeven schakelen, hooguit een paar keer met de cruise control de snelheid bijgeregeld. Met andere woorden, ruim 70km aan een stuk 100+ gereden in de 4. Dat verklaart wellicht ook waarom dit m'n onzuinigste tank tot nu toe is geweest, al hoor je me met 1:19,66 nog steeds niet klagen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door nvdw »

Dat had mijn vader altijd met zijn Toyota Verso diesel. Zat ook een zesbak in maar die reed heel vaak 80 in IV en 120 in V. Was op zich ook wel te begrijpen met die rare bakverhoudingen (80 in VI kan echt maar net, helemaal met die 1.6 BMW-diesel die er tegenwoordig in ligt) maar toch...

Rijd toch automaat!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Wizard is nu een Alfa-mannetje...

Bericht door WizardOfOss »

Ik had het er met een collega ook nog over, die heeft een Leon Ecomotive (waar hij met een weliswaar erg rustige rijstijl toch een knap indrukwekkende 1:23 mee rijdt), waarvan de schakelindicator hem steevast bij 1500 toeren al wil laten door schakelen, terwijl de motor dan totaal doodvalt. En blijkbaar is die indicator ook niet definitief uit te schakelen, maar komt ie steeds weer terug.

Bij mijn wagen is dat wat minder extreem: tijdens versnellen zal ie pas boven de 2000 beginnen te zeuren, waardoor je net weer in het turbo-gebied uitkomt. Alleen bij constante snelheden zal hij wel aandringen om door te schakelen zodat je nauwelijks boven stationair uitkomt, niet echt prettig. Maar gelukkig is er (naast simpelweg negeren) nog een simpele oplossing: de DNA-schakelaar op D zetten, dan zie je hem nooit meer terug...

Maar inderdaad, een automaat zou prettig zijn. Ik heb die voornamelijk tijdens vakanties gereden, en daarna voelde schakelen steeds als iets totaal belachelijks. Maar ja, compacte diesels met automaat zijn niet zo heel dik gezaaid, of je komt al snel op een 208/C3 uit met 68pk en een berucht trage automaat. En als mijn ervaringen met automaten me één ding hebben duidelijk gemaakt is dat een motor met enige reserves wel zo prettig is voor de gevallen waarin de bak even niet helemaal doet wat je verwacht/wil.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie