nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door nvdw »

Ja. Wijzigingen.

Ik heb thans een 21ste-eeuws wagenpark, ik ben er zelf ook nog wat beduusd van.

De R 1100 GS is vorig jaar ingeruild. Ik was toe aan een nieuwe fiets en zat zelfs nog te denken om een nieuwe Kawasaki te kopen of zoiets, tot iemand de juiste opmerking maakte: je rijdt al zo lang op zo'n BMW, is het voor jou gewoon niet een beter idee om naar een iets nieuwere GS te kijken?

En zo geschiedde. Aangeklopt bij het adres waar ik ooit mijn eerste fiets kocht (deze paarse BMW K 75 S), proefrit gemaakt op een R 1200 GS van 2011 en die uiteindelijk ook gekocht. Da's dus ook al weer 9 jaar oud maar dat is voor mijn begrippen bijna nieuw :clown:

Met het uitbreken van de narigheid leek het me een goed idee om meteen de XM maar voor zijn jaarlijkse onderhoud weg te sturen - met mijn gepatenteerde doortastendheid heb ik elk jaar de uiterste keuringsdatum weer met een paar dagen verzet omdat ik 'm telkens liet verlopen, en dat wilde ik nou eens een keer voorkomen.

Telefoon. Of het misschien nu een goed idee was om de roest aan de dorpeleinden eens aan te pakken. Er was tijd genoeg, en ik had hem toch niet nodig, dus ik stemde in met de plannen.

Na het weekend: weer telefoon. Of ik even langs wilde komen.

De flapdisk was er al overheen geweest, en wat erachter vandaan kwam was niet goed. De gaten zaten ook precies op een paar rothoeken waardoor het minimaal een dag werk per kant zou kosten, en dan was nog niet alle ellende opgelost. Mja. Op zo'n moment was het even geen liefhebbersauto meer, maar een 20 jaar oude sloep met weer een distributieriem in het verschiet, een tijdbom van een automaat en ook nog eens geen V6 Exclusive of zoiets, maar 'slechts' een 2.0i in kwartsgrijs waarvan er nog zat rondrijden. Het was na vier jaar mooi geweest.

De autozoektocht kon kort blijven: er stond een best knappe C5 Break Tourer 1.6 THP uit 2010 voor de deur, die heb ik eens uitgeprobeerd en na ingelicht te zijn over de technische toestand heb ik hem meteen maar gekocht. Het rijdt prima; geen liefhebbersauto per se, al vinden passagiers dat malle stuur met die stilstaande naaf wel een attractie op zich. Met de XM had ik nog wat te zwaaien onderweg, maar dit ding is nog te nieuw en te vaak aanwezig: ik rijd dus thans incognito.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door WizardOfOss »

Jammer van de XM, maar zo'n C5 blijft toch ook fraai en daarmee kan je wel weer even vooruit. Ik zie net dat die generatie ook alweer in 2008 was geïntroduceerd, wat vliegt de tijd toch..... maareh, de belangrijkste vraag uiteraard: heeft ie veerbollen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door nvdw »

Nope... schroefveren, en zelfs een handbak, dus eigenlijk heb ik een sjieke Peugeot gekocht ;)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door Martin »

Misschien incognito, maar zeker weer stijlvol. Gefeliciteerd met de aanschaf.
Hopelijk kun je ons nog een keer verblijden met een paar foto's van de voiture en Motorrad.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door ViveLaFrance »

Leuk duo! :thumbup:

Eergisteren nog een C5 Tourer zien rijden. Best een opvallende verschijning :) Welke kleur heb je? Volgens mij is dit één van de weinige Citroëns waarbij kopers niet bepaald een uitgebreid kleurpalet voorgeschoteld kregen.

(wel lekker als je meteen een keuze kunt maken, hier al een paar weken 'discussie' over de nieuwe auto('s))
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door nvdw »

Gris Thorium. Een van de vele grijstinten inderdaad ;)

Plaatjes volgen nog!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door WizardOfOss »

Dat is toch Citroëns voor donkergrijs toch? :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door nvdw »

Grijs met een blauwige zweem erin. Maar niet al te blauw want dan is het Bleu Bourrasque.

Ook wat kleurkeuze betreft heeft Citroën goed naar Audi gekeken. En die 'Audi colour chart' van Sniff Petrol is nog steeds gewoon waar :clown:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door WizardOfOss »

Nee, deze dan: https://www.managementsite.nl/audi-fifty-shades-grey

Audi past inderdaad perfect, maar volgens mij toch om een héél andere reden dan daar genoemd wordt :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: nvdw: een nieuwe Citroën, een nieuwe BMW

Bericht door nvdw »

Zo. De C5 heeft zijn eerste APK sinds de aankoop in de tas, het stelde allemaal geen ruk voor. Maar ik had nog een paar ergernissen, waarvan er een aantal zijn gefikst, dus het werd toch nog een soort-van-beurt. En ergernissen, die heeft iedereen over alles, zelfs of juist over de eigen spullen, zoals tot brakens toe terugkomt in mijn YouTube-suggesties met allemaal video's van mensen die DINGEN HATEN aan hun fiets/auto/hond/kat/HelloFresh-abonnement. Dus daarom, geheel volgens de trend,

10 DINGEN DIE IK HAAT AAN MIJN CITROËN C5

1. Ik kan de klok niet verzetten

Haat 1b: ik haat klokken die niet goed lopen. Dat is dus altijd een dingetje met wintertijd en zomertijd want dan moet de magnetron er weer aan geloven. Helaas mijn C5 ook. Hij staat vastgeroest op zomertijd + 12 minuten, en dat werd me afgelopen winter te veel. Het menu in. Daar kan ik datum en tijd zelf instellen, of het automagisch laten doen door de GPS (dat vinkje stond uit). Jammer genoeg heeft mijn C5 een 'bug' waardoor hij na het BEVESTIGEN van een optie in het klokmenu domweg terugkeert naar het vorige scherm. Ik KAN de tijd dus niet wijzigen. ZUT MON SAC!

2. De bekerhouder is ruk

Een van mijn theorieën is dat McDonald's in Frankrijk niet meer dan gedoogd wordt. Dat de fastfoodclown jaarlijks beschermgeld moet overmaken om te voorkomen dat de tent wordt gesloopt door anarchisten, Gaullisten, dinerrecensenten of andere puriteinen, zoiets. Dat zal ook wel voor andere Amerikanismen gelden, zoals de bekerhouder. Hij is aanwezig (één stuks), maar daar is alles mee gezegd. Hij is verstopt in het vak onder de middenarmsteun, en houdt weliswaar een halveliterbeker keurig vast, maar je kunt hem niet pakken onder het rijden tenzij je arm een onmenselijke hoek kan maken, en het vak kan ook niet meer dicht waardoor bij het schakelen die klep in de weg zit. BON SANG!

3. Alles bladdert af

De XM was al geen Duitser voor wat betreft interieurafwerking en duurzaamheid van de gebruikte kunststoffen, maar mijn C5, die toch echt niet als hondenhok is gebruikt, komt zelfs daar niet bij in de buurt. Toen-ie nieuw was zag al dat nepchroom er vast heel mooi uit maar de toplaag slijt eraf, waardoor je er 'vieze handen' op blijft zien. Dan heb je dus een smerige deurgreep. Veelgebruikte knopjes op de radio zijn al 'sans déscription' en ook het kippenleer op pook en stuur heeft z'n mooiste jaren achter zich. We hebben het over een auto van tien jaar oud met net geen twee ton op de teller. De treurigste slijtplek van allemaal is de sierstrip aan de rand van de motorkap. Die is een stukje toplaag kwijt omdat je daar precies met je vingers achter blijft steken als je je hand terugtrekt als je de klep dicht laat vallen. En dat moet wel eens, zie punt 9. SACRE BLEU!

4. De cruise control triggert mijn ocd

Stel 'm in op 100, en je rijdt 99. Hij zit er ALTIJD een kilometer naast, welke snelheid je ook hebben wilt. En die twee getalletjes staan dan vrolijk naast elkaar op je tellers. Zei ik al ocd? LA BARBE!

5. De 'night panel'-knop is een slechte imitatie van die van Saab

Meer auto's zouden een verduisteringsknop moeten hebben, want ik word 's nachts op een onverlichte snelweg altijd helemaal hyper van die lichtkermis in een moderne auto. De C5 heeft 'm, maar natuurlijk weer niet zo goed als het origineel. Hij schakelt het infotainmentdisplay uit en maakt de schermpjes in de tellers leeg - maar dimt ze niet, net zo min als de lampjes in de driehonderdduizend knopjes die op het dashboard zitten. Je schiet er dus geen ruk mee op. MINCE ALORS!

6. De parkeerassistent is AWOL

Uit het assortiment 'fopartikelen' presenteer ik de parkeerassistent. Dat is een knopje met >P< erop en doet niets meer dan meten of het vak waar je in wilt staan wel groot genoeg is voor de auto, want het echte inparkeren moet je gewoon zelf doen. Volgens het boekje moet je de knop indrukken en langzaam langs het gewenste plaatsje rijden: de auto geeft dan aan of het inparkeren eenvoudig is of voor gevorderden. Ja, dikke hol, want al rijd je de straat honderd keer uit, hij zwijgt als het graf. Het is dus gewoon kapot, als het ooit al heeft gewerkt. NOM D'UNE PIPE!

7. Mijn rechterspiegel klapt niet meer in, of juist wel, maar dan niet meer uit, etc

Zoals vrijwel elk PSA-product heeft ook de C5 van die spiegels op stokjes die van de weg af draaien als je de auto op slot zet. Op zich handig want dan rijdt de vuilniswagen ze er 's maandags niet af. Jammer genoeg 'pakt' de rechterspiegel niet altijd mee. Dat is op zich niet erg als-ie gewoon altijd weigert (want dan klapt-ie niet in) maar wel ronduit ergerniswekkend als hij weigert als hij het daarvoor wel heeft gedaan (want dan klapt-ie niet uit). Die functie is nu dus via de dealercomputer geamputeerd, want je kunt alles in je Citroën zelf instellen, behalve uiteraard dat. CROTTE DE CHIEN!

8. De lichtsensor is Frans

De gemiddelde Fransman zet zijn licht pas aan als-ie echt niets meer ziet en volgens dat gebruik werkt ook de sensor van Citroën. We zijn al ver in de schemering voordat hij de lampen een keer aanzet. Uiteraard houdt niets je tegen om het zelf te doen (moet je sowieso bij mist) maar dan dimt-ie ook het scherm van de radio/navi en zie je daar niks meer op. ENCULÉ!

9. Hij zuipt olie

Ja, leuk hè, die moderne downsizemotoren met turbo's en directe injectie? Jammer alleen dat als je ze rijdt zoals aangeprezen (dus als een diesel, met lekker vroeg opschakelen voordat de turbo erin komt) koekt de hele handel mede met dank aan die EGR-rotzooi dicht en vervuilt-ie de motorolie. Standaard is dat 0W30, dat een paar grammen CO2 uitspaart in de homologatietest omdat het zo lekker wrijvingsarm is, en dat is omdat het zo dun is als water en ook als zodanig 'verdampt'. Er gaat nu 10W60 in, da's dikke raceolie, maar dan haalt-ie tenminste 3.000 km op een liter. NIQUE TA MÈRE!

10. Ik moet schakelen

En dat is het ergste: dat is een zelfverkozen ergernis, want ik heb het hok geheel vrijwillig gekocht terwijl ik al dik tien jaar automaat reed. PUTAIN DE BORDEL DE MERDE!!!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie