Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Martin »

WEF plaatste laatst de brochure van de CMC Mark 2 by Callum. Dat deed mij afvragen, welke klassieker willen jullie gemoderniseerd zien?
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Daar hoef ik niet lang over na te denken: wat zou er mooier zijn dan een Snoek met moderne techniek? Waarbij ik dan een elektrische aandrijflijn eigenlijk wel perfect vind passen bij het karakter, in perfect comfort fluisterstil zweven boven de weg.

Op zich wordt het ook wel een keer tijd, in het 2015 van Back to the Future II reden per slot van rekening gemoderniseerde DS'en rond als taxi :yes:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

Een gemoderniseerde klassieker? Riekt naar heiligschennis.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Martin »

Zo kun je het zien. Dat is ook mijn eerste gedachte bij die Mark II, ondanks de handtekening van Callum
Van de DS zijn er echter zo'n 1,3 miljoen gemaakt. Uiteraard is het merendeel al volledig verschroot, maar dat er ééntje minder in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, lijkt mij niet zo'n probleem. Je kunt ook een carrosserie gebruiken waarvan restaureren toch al niet meer rendabel is.
Daarnaast is het bezit van meer dan één auto bijna niet te doen. Daar gaat te veel tijd en geld in zitten.
Een klassieker voor dagelijks gebruik klinkt leuk, maar in de praktijk is dat behelpen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:Een gemoderniseerde klassieker? Riekt naar heiligschennis.
Welnee, wat is er beter dan het beste uit twee werelden. Vroeger hadden ze geen keuze om bijv. betere remmen te nemen, of een betere ophanging of een motor/mechanica die heel bleef.

Je moet wel de auto in zijn waarde laten, een Alfa junior met een dikke LS3 slaat nergens op.
Maar een menig Amerikaan leent zich prima om te modificeren met moderner spul. Ook gewone leuke autotjes als een oud Opeltje of Ford kan het hebben.

Ik denk dat ik voor iets van een AlfaSud ga, of een andere ellendige bak die toch erg leuk oogt.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Voor puristen zal elke aanpassing heiligschennis zijn, zeker. Maar als je dan toch aan klassiekers gaat sleutelen dan heb je wat mij betreft twee opties: zo extreem mogelijk (denk aan hot rods), of juist aanpassingen die in de geest van de auto passen maar wel zwakke punten wegpoetsen. En daarmee een auto bruikbaar en dus op de weg houden.

Ik noemde zelf al de DS, een in veel opzichten een fabelachtige auto toen én nu, maar de motoren werden van oudsher als een dissonant gezien. Vervang dat dus gerust, maak er een auto van waar André Citroën en geestverwante opvolgers slechts van konden dromen. Maar zou je de veerbollen vervangen door een stel stugge schroefveren, dan heb je de essentie van de DS toch niet begrepen.

Van die CMC Mk. II was ik dan ook niet zo kapot. Met de gemodificeerde techniek heb ik nog niet zo'n moeite, ze zijn dicht bij de basis gebleven en hebben specifieke zwaktes verbeterd. Waar ik wel problemen mee heb is de volstrekt overbodige uiterlijke modernisering, welke totaal niet aansluit bij de klassieke basis.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door weer een forummer »

De DS is al genoemd. De Renault 4 lijkt mij ook wel spannend in een modern jasje. Maar dan niet op deze manier... :sick:

Afbeelding
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Euh, nee. Deze dan wellicht?

Afbeelding

:clown:

Overigens ging ik er van uit dat Martin niet zozeer een moderne retro-versie bedoelde, maar een daadwerkelijke klassieker met moderne aanpassingen. Maar om dan toch weer op de DS terug te komen, ook daar heb ik jaren geleden al eens een moderne interpretatie gezien die toch wel erg fraai was. Wat daarbij uiteraard wel helpt is dat een DS in basis absoluut niet klassiek oogt, het zijn meer de details die zijn leeftijd verraden. Een moderne versie komt daardoor ook bepaald niet retro over. Met een beetje googlen kom ik echter vooral aartslelijke pogingen tegen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door nvdw »

Ik heb een jaar lang gewerkt voor een firma die elektrische stuurbekrachtiging bouwde voor (semi-)klassieke auto's. Daar was bijzonder veel vraag naar.

Idem voor elektronische ontsteking. Ouderwetse puntjes zijn gewoon ruk, al helemaal als je afhankelijk bent van de derderangs vervangingsonderdelen die je tegenwoordig gedwongen bent te kopen, of als je zo'n Frans hok hebt met van die SEV Marchal cassettes.

Ergens op Jijbuis zweven nog wat video's van een of andere Noorse Zweed uit Denemarken die rotzooit met ouwe Tractions. In zijn 'daily driver' lag uiteindelijk een motor plus bak van een Renault 16 TX Injection :worshippy:

Mensen die het origineel hooghouden zijn er al genoeg, en dat is prima.

Als ik mijn wens mag uiten, dan is het een DAF 66 maar dan met een relatief moderne injectiemotor. Uiteraard wel nog steeds met variomatic.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Euh, nee. Deze dan wellicht?

Afbeelding

:clown:
Als zelfs de Jappen er niet in slagen iets kundig te kopiëren is het duidelijk, BLIJF ER %$^# VANAF!
WizardOfOss schreef:Overigens ging ik er van uit dat Martin niet zozeer een moderne retro-versie bedoelde, maar een daadwerkelijke klassieker met moderne aanpassingen.
Moet kunnen opzich. Een kennis heeft een garage vol 2CV's en heeft een aantal uitgerust met een moderne motor, maar verder niets rigoureus. Een klassieker hoort wel klassiek te blijven.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie