Het Duel

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Het Duel

Bericht door Martin »

BMW voert niet echt een actief beleid om die airbags te vervangen. Het is dat een dealer dit aangreep om auto's binnen te lokken, anders had mijn broer nog geen schrijven gehad. Dan zijn we iets van een half jaar verder. Niks van de importeur en niks van de dealer die dichterbij zit. Uiteindelijk heeft die laatste hem wel vervangen, nadat mijn broer hun belde of zij dat ook konden.

In mijn Alfa van '95 zit ook een airbag. Volgens de instructies zou je hem na 10 jaar moeten vervangen. Tenminste zo werd dat in 95 gebracht.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Dat was hier dus structureel het geval, want er kwamen genoeg klachten binnen. Daarbij kwam ook aan het licht dat Takata nalatig is geweest, want zij waren al eerder op de hoogte van de problemen.
Als Takata op de hoogte was maar geen actie heeft ondernomen, is dat de fout van Toyota/Honda?
ViveLaFrance schreef:Goh, als Niels niet een zoveelste Franse zijweg induikt dan doe je het zelf wel weer hè :thumbup: Toegegeven, jij doet het nog inhoudelijk, maar eens te meer een teken dat je mijn visie op betrouwbaarheid etc. totaal niet begrijpt. Men moet en zal een 'verwijt' richting Japanse merken neutraliseren door niet-Japanse merken erbij te halen. Is het zo lastig om te erkennen dat Japanse merken ook problemen kennen?
Ik begrijp jouw visie inderdaad niet. Iedereen maakt fouten, sommige merken ondernemen actie daarop (zij het in sommige gevallen wat traag), andere merken doen niks. En jij weet net zo min als ik wat er allemaal verzwegen wordt. Daarom baseer ik mijn mening over betrouwbaarheid liever op statistieken dan op speculatie. Ik heb nooit beweerd dat Toyota foutloos is, en heb die terugroepacties ook nooit goedgepraat, maar ik vind het ronduit ridicuul om nu simpelweg het hele betrouwbaarheidsimago van Toyora naar het rijk der fabelen te verwijzen zoals jij in beginsel deed.

Mijn zijweg geeft overigens wel aan hoe lastig de materie is. Want hoewel het gelukkig zonder letsel is afgelopen hoort een airbag bij mijn weten bij een volledig frontale aanrijding met zo'n snelheid gewoon af te gaan. Dat dat niet het geval was lijkt me dan ook op z'n minst reden voor Renault om de auto in kwestie grondig te onderzoeken. Maar jij weet net zo goed als ik dat dat niet gebeurt, en dat het (nog best repareerbare) wrak ergens naar Oost-Europa wordt gebracht om voor een appel en een ei weer rijvaardig gemaakt te worden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:BMW voert niet echt een actief beleid om die airbags te vervangen.
BMW gaf vooral Takata de schuld vanwege het laat informeren over de problemen, maar ze hebben wel (wereldwijde) terugroepacties uitgevoerd.
WizardOfOss schreef:Als Takata op de hoogte was maar geen actie heeft ondernomen, is dat de fout van Toyota/Honda?
Klagende klanten stappen vast niet op de leverancier van airbags af, maar op de leverancier van hun auto. Natuurlijk ben je als fabrikant deels afhankelijk, maar het gaat aan het eind van de dag wel om jouw product waar jijzelf de nodige kwaliteitseisen aan stelt. Mogen we hopen.
WizardOfOss schreef:Ik begrijp jouw visie inderdaad niet. Iedereen maakt fouten, sommige merken ondernemen actie daarop (zij het in sommige gevallen wat traag), andere merken doen niks. En jij weet net zo min als ik wat er allemaal verzwegen wordt. Daarom baseer ik mijn mening over betrouwbaarheid liever op statistieken dan op speculatie. Ik heb nooit beweerd dat Toyota foutloos is, en heb die terugroepacties ook nooit goedgepraat, maar ik vind het ronduit ridicuul om nu simpelweg het hele betrouwbaarheidsimago van Toyora naar het rijk der fabelen te verwijzen zoals jij in beginsel deed.
In diezelfde statistieken waar jij waarde aan hecht zit een grote foutmarge. Neem de pechstatistieken, niet alle merken melden alle gestrande auto's. Daar gaat de geloofwaardigheid :wave: Verder zeg ik ook niet dat Toyota onbetrouwbaar is, daar gaat het niet om. Een Lexus kan voor mij betrouwbaar zijn evenals een Alfa Romeo. Ik zie mensen gewoon vervallen in oude patronen, terwijl de praktijk aantoonbaar anders is. En net doen alsof het service is wat bv. Toyota doet, is volstrekt onzin, want ze zijn grotendeels gedwongen door (internationale) veiligheidsorganisaties en overheden.
WizardOfOss schreef:Mijn zijweg geeft overigens wel aan hoe lastig de materie is. Want hoewel het gelukkig zonder letsel is afgelopen hoort een airbag bij mijn weten bij een volledig frontale aanrijding met zo'n snelheid gewoon af te gaan. Dat dat niet het geval was lijkt me dan ook op z'n minst reden voor Renault om de auto in kwestie grondig te onderzoeken.

Volledig mee eens. Zo dachten kennissen er ook over toen de airbags van de Kia cee'd niet in werking traden na een frontale botsing bij minstens 60 km/h. "Ach, kan gebeuren", aldus de importeur. Helaas is het alleen Volvo dat grondig onderzoek doet bij ongelukken met Volvo's. Al hebben de Zweden inmiddels ook hun aanpak in dit opzicht veranderd.
Vive la France, Vive la Différence
Charger
.
.
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2010, 15:38

Re: Het Duel

Bericht door Charger »

Doe voor mij de Corolla maar,heb er eens eentje als leenauto mee gehad,reed zeker niet verkeerd.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Natuurlijk ben je als fabrikant deels afhankelijk, maar het gaat aan het eind van de dag wel om jouw product waar jijzelf de nodige kwaliteitseisen aan stelt. Mogen we hopen.
Dus Toyota moet elke airbag voor montage testen om te kijken of die wel aan hun kwaliteitseisen voldoet? En eigenlijk de klanten jaarlijks terug laten komen om te controleren of de airbag nog steeds naar behoren functioneert?

De enige manier om anders volledige controle over de kwaliteit te houden is zelf produceren. Maar nog afgezien van patentperikelen waar je dan geheid tegenaan loopt is het maar de vraag of elke fabrikant afzonderlijk in staat zal zijn een even goede airbag te ontwikkelen als een fabrikant die zich daar geheel in gespecialiseerd heeft, maar waarbij wel een foutje in het productieproces is geslopen.
ViveLaFrance schreef:In diezelfde statistieken waar jij waarde aan hecht zit een grote foutmarge. Neem de pechstatistieken, niet alle merken melden alle gestrande auto's.
Bij mijn weten worden die statistieken toch voornamelijk uit cijfers van pechdiensten als de ADAC samengesteld? Want het lijkt me stug dat merken überhaupt op de hoogte zijn van alle pechgevallen.
ViveLaFrance schreef:Verder zeg ik ook niet dat Toyota onbetrouwbaar is
Je impliceerde anders toch vrij duidelijk dat de Corolla in dat opzicht niks beter was dan de Stilo.
ViveLaFrance schreef:En net doen alsof het service is wat bv. Toyota doet, is volstrekt onzin, want ze zijn grotendeels gedwongen door (internationale) veiligheidsorganisaties en overheden.
Juist dat is onzin, Toyota-jaar 2010 was juist een recordjaar voor vrijwillige terugroepacties, driekwart was zonder dwang. Tuurlijk, als ze zelf niks gedaan hadden had die dwang wellicht vanzelf gevolgd, maar dat hebben ze dus niet afgewacht.

Sowieso vraag ik me af in hoeverre dwang echt mogelijk is. In de VS wel, daar hebben ze de NHTSA die daar zeer actief mee bezig is. Volgens mij is in Nederland de RDW de enige partij die fabrikanten tot een terugroepactie kan dwingen, en ik heb toch niet de indruk dat zij dat zo vaak doen. Zie alleen al de diverse structurele problemen die bij consumentenprogramma's aan het licht komen, maar die niet tot een terugroepactie leiden. Zie ook het TSI-debacle, wat door Pon met een coulance-regeling werd afgedaan bij regulier onderhoud.

Ik noemde eerder al die waterpomp van de oude Corolla van mijn collega, dat betrof een onderdeel dat door de hele branche als slijtageonderdeel wordt gezien, en wat ook geen direct veiligheidsrisico oplevert. En dus nooit of te nimmer een gedwongen terugroepactie zou opleveren. En toch doet Toyota dat, ook voor auto's van meer dan 10 jaar oud met een paar ton op de teller. Slecht hoor.
ViveLaFrance schreef:Volledig mee eens. Zo dachten kennissen er ook over toen de airbags van de Kia cee'd niet in werking traden na een frontale botsing bij minstens 60 km/h. "Ach, kan gebeuren", aldus de importeur. Helaas is het alleen Volvo dat grondig onderzoek doet bij ongelukken met Volvo's. Al hebben de Zweden inmiddels ook hun aanpak in dit opzicht veranderd.
Dan is de importeur er dus al bij betrokken. Ik denk dat Renault niet eens weet dat die Twingo een aanrijding heeft gehad. Of hooguit via de RDW te horen krijgt dat enkele kentekens zijn ingetrokken, zonder nadere details (per slot van rekening was er ook geen sprake van letsel), terwijl de auto reeds bij een beunhaas in Roemenië staat. Dus al zou er iets structureel mis zijn met die airbags, hoe zou Renault dit hieruit moeten afleiden? Zie daar de problematiek in deze kwestie.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

Laat ik de discussie, die jij niet wilde, maar stoppen :wave:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Het Duel

Bericht door ViveLaFrance »

De eerste ontmoeting eindigde in een gelijkspel, maar nu pakt Toyota (21%, 5 uit 24, 4x gelijk, 19 ptn) de volle buit door met 5-4 te winnen van Fiat (32%, 9 uit 28, 3x gelijk, 30 ptn). De Stilo verliest daarmee zijn tweede van drie duels.

Duel 404: Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake vs. Volvo V60 Polestar

http://i.imgur.com/fGSzGnk.jpghttp://i.imgur.com/Non8XQN.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Het Duel

Bericht door WizardOfOss »

Lastig. De Volvo vind ik veruit de mooiste van de twee, de Mercedes heeft toch iets karikaturaals. En afgaand op de tests zijn beide auto's leuk maar zeker niet perfect. De Volvo kost echter wel doodleuk anderhalf keer zoveel als de Mercedes. En ook al zal de ruimere uitrusting dat voor een aardig deel compenseren, 33 mille is en blijft toch een gigantisch verschil, en voor een ton is zoveel meer leuks te koop. Daarom voor mij toch de CLA.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Het Duel

Bericht door Leeuw »

Idd lastig, maar eigenlijk is die CLA shooting brake erg geinig en voor een AMG redelijk ingetogen.
De V60 vind ik eigenlijk wel een mooie auto, mooier dan de MB maar die Polestar doet mij dan weer weinig, hij klopt niet.

De CLA dus.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Het Duel

Bericht door HondArd »

De CLA shoeting breek met twee deuren te veel dan maar, bij gebrek aan beter.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie