WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

Dinsdag 15 januari

's Ochtends eerst nog maar even van het besneeuwde Tokyo genieten, Ueno park in voor wat leuke plaatjes, die volgen vast nog wel een keer. Daarna naar de Tokyo Dome, een overdekt baseballstadion, waar het Furusato Matsuri plaatsvindt. Dit is een soort binnenlandse vakantiebeurs, waar de diverse delen van Japan zich presenteren, onderdelen van festivals worden opgevoerd, maar wat bovenal draait om de culinaire specialiteiten uit het hele land. Het is ook echt volledig gericht op de Japanners zelf, Engelse informatie was praktisch non-existent, en ik heb sowieso de hele middag slechts twee andere westerlingen gezien. Mede daardoor zal het voor een deel altijd wel een raadsel blijven wat ik nu precies allemaal gezien, gegeten en gedronken heb...

Volgens mij zou dit van het Bunkyo Etchu Owara Kaze-no-bon in Toyama moeten zijn:



Aangezien Tokyo wederom een poging doet de Olympische spelen binnen te halen was hier ook een hoekje voor, waarbij werd teruggekeken naar de spelen van '64, maar ook alvast vooruit werd gekeken naar de OS van 2016 in Rio de Janeiro:





Dit is van het Goshogawara Tachineputa Matsuri, waarbij jaarlijks een aantal van dergelijke 22 meter hoge kolossen door de stad gereden worden:







Zoals gezegd draait het evenement vooral om eten en drinken, waarbij echt van alles voorbij komt. Van simpele ingrediënten tot complete gerechten, van gewone appels tot pruimen met tomatensmaak, van groene thee tot sterke drank. En uiteraard moet je dan vrijwel overal even proeven. En als het dan om een standje met bijvoorbeeld pruimenlikeur (umeshi) draait kom je uiteraard niet weg voordat je van alle 15 soorten tenminste één glaasje geprobeerd hebt...









Tot slot zou dit het Okuma Kabuto Matsuri van Nakajima-machi (Nanao) moeten zijn:



Het stadion is het middelpunt van Tokyo Dome City, bestaande uit onder meer een hoop winkels en een attractiepark. Helaas was de achtbaan, die dwars door het reuzenrad gaat, buiten gebruik, en voor de andere attracties stonden ook bepaald geen lange (of zelfs maar korte) rijen. Wel geinig waren een paar promotiestandjes voor Microsoft Kinect:



He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door Jurjen »

Schitterend om te zien! Wij zijn toen nog in de waterslide geweest bij Tokyo dome. Het is alleen bijzonder vanwege de locatie, maar wel gaaf!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door Leeuw »

leuke video's weer. vooral die hapjes dingen vind ik nice
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

Dat evenement was inderdaad geweldig, absoluut hét hoogtepunt van de hele trip. En eigenlijk toch vreemd dat ze daarmee de toeristen totaal negeren (op de Engelstalige site van de Tokyo Dome geen woord erover, ik kwam er terecht via een plaatje op de Japanse site waarna ik verder ben gaan Googlen), al was dat nu ook juist wel een beetje de charme. Als ik dit vergelijk met de Tokyo Auto Salon, ook al gaat het Engels daar ook niet verder dan de website, daar zag je juist volop buitenlanders.

Wat betreft die attracties, dergelijke dingen heb ik nu al op meer plaatsen in Japan gezien, de een wat grootschaliger dan de ander, maar er was steeds één belangrijke overeenkomst: belangstelling is er nul-komma-nul. Die waterslide draaide wel, maar alleen lege bootjes. En dat terwijl er zeker na afloop van die beurs toch volop mensen daar rondliepen.

Overigens nog wel iets wat me was opgevallen, zowel op de Auto Salon, dat Furusato Matsuri maar ook in winkels, ze hebben een standaard muziekje om aan te geven dat ze gaan sluiten: Wij houden van Oranje! Nou ja, een variant op het origineel daarvan dan, Auld Lang Syne. Maar mensen staan dan toch raar te kijken als je het mee gaat lopen zingen :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

Woensdag 16 januari

Allereerst een geruststelling voor wie het allemaal wat teveel werd, de laatste twee dagen had ik het duidelijk veel te druk met souvenirs kopen om nog veel filmpjes te maken...

Eerst naar Odaiba, een stuk kunstmatig eiland in de Baai van Tokyo. Tijdens de ecomische hoogtijdagen van de jaren '80 had dit een nieuw zakendistrict moeten worden, maar na het barsten van de bubbel is besloten meer op winkels en entertainment te richten. En met succes, het eiland staat nu vol met enorme malls, diverse musea, evenementengebouwen en diverse hotels, veelal met zeer opvallende architectuur.

De makkelijkste manier om er te komen is met de Yurikamome, een volautomatisch rijdend treintje dat via de Rainbow Bridge de oversteek naar Odaiba maakt. Maar vandaag even niet, tijdens een van de ritten zat er toch een machinist.







Na een korte fotostop bij het maritiem museum (wat er logischerwijs uit ziet als een ship) ben ik naar het Panasonic Center gegaan, een showroom waar praktisch al hun producten getoond worden. Heb er vooral wel een paar leuke camera's gezien.

Daarna ging het echter mis, ik was Tokyo Fashion Town binnengelopen om wellicht wat te eten, maar kwam naar buiten met een lege maag maar wel een tas vol spullen uit een boekhandel en een 100 yen-winkel...

Vervolgens door naar DiverCity Tokyo Plaza, een van de nieuwste malls, en vooral bekend vanwege het Gundam Front Tokyo met als lokkertje bij de ingang een levensgrote Gundam van 18 meter hoog, bij gebrek aan filmpjes toch maar even stiekem een fotootje:

Afbeelding

Hier toch eindelijk maar iets gegeten, ik weet helaas niet meer de naam van het gerecht maar het lijkt op Hiroshima-style okonomiyaki, maar dan met soba-noedels en uiteindelijk nog een schep garnalen/eiersalade er bovenop. Verrekte lekker...



Ik heb de avond afgesloten in AquaCity, een andere enorme mall met een kleine kopie van het Vrijheidsbeeld voor de deur, en met een enorme Toys"R"Us/Babies"R"Us, waar ik mooi nog even een paar aardigheidjes voor m'n neefje kon kopen. En nu ik hier toch was kon ik het uiteraard niet laten de claim van Kua'Aina dat ze de beste hamburgers ter wereld serveren nog maar eens te testen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

Donderdag 17 januari

En de laatste volledige dag alweer, wederom maar weinig filmpjes. 's Ochtends eerst naar Ebisu (uit te spreken als "eps") voor Yebisu Garden Place. Een zogenaamde "stad in de stad", een verzameling gebouwen met woningen, kantoren, winkels, restaurants, hotels en musea. En aangezien de zowel de wijk als dit complex vernoemd zijn naar biermerk Yebisu (dus niet andersom) wekt het ook geen verbazing dat er een Museum of Yebisu Beer is. Uitgebreide rondleidingen helaas alleen in het Japans, dus heb ik me maar beperkt tot het snelle rondje om daarna van een biertje en wat snacks te genieten...



Daarna naar Nakano Broadway, waarschijnlijk het ultieme otaku-paradijs. 4 etages met een paar honderd winkeltjes met alles wat maar met manga of anime te maken heeft, en nog veel meer. Geen filmpjes, wel veel souvenirs...

Na een late sushi-lunch nog even naar Shibuya, vooral voor Tokyu Hands, naar eigen zeggen de "Creative Life Store", en beter valt het eigenlijk niet te omschrijven. Daarna toch maar even de twee volle tassen met souvenirs op m'n hotel afleveren...





En daarmee zit in ieder geval qua filmpjes deze trip er alweer op. Gelukkig heb ik de foto's nog. 2.337 stuks om precies te zijn...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door weer een forummer »

In oktober 2018 heb ik Japan bezocht. De reis ging via Fukuoka naar Karashiki, Hiroshima, Nara, Kyoto en eindbestemming Tokyo. Een waanzinnig land vol met tegenstellingen. Enerzijds de enorme maatschappelijke druk die in het land is. Japanners schamen zich snel en zijn altijd bang voor mislukkingen. Anderzijds het Boedisme en de tempels dat ruimschoots vertegenwoordigd is.

Tokyo is sensationeel. Alle verwachtingen die ik van de stad had werden teniet gedaan. Het was allemaal nog extremer dan verwacht. Enorm genoten (langs de zijlijn). Ik denk dan maar weinig Europeanen er werkelijk zouden kunnen aarden als zij daar gaan wonen.

Oh ja...Japan is natuurlijk ook nog eens het Walhalla daar waar het auto's betreft. De allereerste auto die ik zag toen ik het vliegveld van Fukuoka verliet was een Lexus LFA. Als brochureverzamelaar had ik ook een topvakantie. Ik kwam met 32 kilo aan oud papier terug. Verdeeld over de koffers van meerdere reisgenoten ging het net.

Japan is heel bijzonder. Of ik er nog een keer heen ga weet ik nog niet. Er is zoveel te zien in de wereld. In oktober vlieg ik naar Namibië voor een rondreis door Namibië, Botswana en Zimbabwe.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

:thumbup:

Gezien de route, was het een groepsreis met Shoestring, of gewoon toevallig dezelfde bestemmingen? Want het klinkt allemaal wel heel sterk als mijn eerste reis naar Japan in 2008.

En Tokyo, tsja, dat blijft inderdaad toch een geval apart. Vraag me niet om een lijstje met de belangrijkste bezienswaardigheden, ik zou niet veel kunnen noemen. Maar in z'n totaliteit denk ik dat ik er inmiddels een maand of twee heb doorgebracht, en het verveelt nooit. Ik ben inmiddels in zoveel grote steden in Japan geweest, en in diverse andere gigantische metropolen (recent dus nog Shanghai en Seoul, en eerder dit jaar Moskou), maar geen van allen weten ze datzelfde gevoel op te wekken. En met name Ueno voelt iedere keer weer als "thuiskomen"...

En inderdaad, voor autoliefhebbers valt er genoeg te genieten. Ik heb zelf voor eind oktober, begin november de Tokyo Motor Show alweer in m'n agenda gemarkeerd staan....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door weer een forummer »

Yep een groepsreis met Shoestring. Het is mij prima bevallen. Goede combinatie van geplande trips t.o.v. zelf in te vullen tijd. De treinreis met Shinkansen van Kyoto naar Tokyo was ook zeer de moeite waard.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfOss in Tokyo (januari 2013)

Bericht door WizardOfOss »

Ik vond dat destijds inderdaad ook een prima route. Fukuoka is toch een wat minder overdonderende eerste kennismaking dan Tokyo, en er zitten met Sandankyo, Kurashuki en Naoshima ook een paar minder voor de hand liggende bestemmingen bij die zowel door andere groepsreizen als individuele reizigers meestal over het hoofd gezien worden. En bij Shoestring inderdaad ook altijd wel voldoende vrije tijd. Goede reis voor een nette prijs.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie