WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Ik had me voorgenomen het hele verslag voor m'n volgende trip af te ronden, maar ik vrees dat dat toch iets te optimistisch is. Zeker met dit tempo van één update per twee maanden...

Dag 10, maandag 12 april 2010: Kaesong, Panmunjom & Pyongyang

Na een niet al te comfortabele nacht blijkt de volgende ochtend de stroom wederom/nog steeds te zijn uitgevallen, geen licht, geen warm water. Het ontbijt is hier nauwelijks anders dan in Pyongyang, alleen krijgen we hier een gekookt eitje. En koffie of thee, tenminste, iets wat daarvoor door moet gaan. Na het ontbijt hebben we mooi nog even de gelegenheid een rondje over het terrein te lopen, zonder gidsen het hotel verlaten is uiteraard uit den boze.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Allereerst bezoeken we het standbeeld van Kim Il Sung, op een heuvel midden in de stad. Vergeleken met wat we een paar dagen later nog te zien zouden krijgen was deze nog erg bescheiden...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens naar het Koryo Museum, gehuisvest in een voor een confuciaanse school, de huidige gebouwen stammen uit 1602. Er zijn talloze diorama's, objecten en afbeeldingen uit vroegere tijden te zien, helaas moeten we er in een dusdanig tempo doorheen dat het kiezen is tussen foto's maken of de uitleg van de gids aanhoren, iets wat tijdens de hele reis sowieso eerder regel dan uitzondering is. Chollima speed!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Uiteraard is er wel voldoende tijd voor de souvenirwinkel, waar ik een een verzameling postzegels en kaarten met propaganda-afbeeldingen koop, de meesten zijn echter niet zo geschikt om naar het thuisfront te sturen...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na een korte rit komen we bij een van de interessantste onderdelen van de reis, de Demilitarized Zone (DMZ) en de Joint Security Area (JSA) bij Panmunjom. Oftewel de grens met Zuid-Korea, die ik drie jaar eerder al vanaf de andere kant heb bezocht. Vlakbij de grens staat nog bord dat het nog slechts 70km naar Seoul is. Een paar dagen eerder liepen we daar nog rond, maar de enige manier om die afstand overbruggen was middels twee vluchten en een tussenstop in Beijing.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

We bezoeken eerst het gebouw waar de vredesonderhandelingen gehouden zijn, veel valt er echter niet te zien, een tafel en wat stoelen, even gaan zitten is overigens geen enkel probleem. Verderop bezoeken we het gebouw waar op 27 juli 1953 de wapenstilstand is getekend. Dit is speciaal voor deze gelegenheid in slechts twee dagen tijd gebouwd, en uiteraard wordt er flink benadrukt hoe geweldig de Amerikanen daar wel niet van onder de indruk waren. De afgesleten kaft van het verdrag doet wellicht vermoeden dat dit het origineel is, het is echter gewoon een imitatie die in het verleden gewoon los op tafel lag en iets te vaak door toeristen beroerd is.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu komen we bij de daadwerkelijke grens, met de bekende blauwe barakken, de enige plaats waar je toch even een paar meter de grens over kan steken. Buiten die barakken is dat uitgesloten, toch een absurd gevoel om slechts meters verwijderd te zijn van een plaats waar je al eens gelopen hebt, fysiek slechts gescheiden door een betonnen rand van een paar centimeter hoog, maar nu toch zo heel erg ver weg.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat ook opvalt is dat het er allemaal tamelijk gemoedelijk aan toe gaat, er zijn sowieso nergens Zuid-Koreaanse of Amerikaanse soldaten te bekennen, en nadat wij de barak verlaten hebben verdwijnen de meeste Noord-Koreaanse soldaten ook weer. Een heel verschil met een bezoek vanaf de zuidkant, waarbij beide kanten op scherp stonden. Sowieso doen de Noord-Koreanen hier niet zo moeilijk, je mag in het hele gebied fotograferen zoveel als je wilt, ook dat is aan de zuidkant wel anders.

Afbeelding Afbeelding

Terug naar Kaesong voor de lunch, er wacht ons deze keer een waar feestmaal. Voor ieder staat er een kom goed gevulde soep, plus 12 kleine schaaltjes met banchan, de een lekkerder dan de ander. Daarnaast hadden we eerder nog twee extra speciale gerechten kunnen bestellen, niet wetende dat die beiden bij deze ene maaltijd geserveerd zouden worden. Allereerst samgyetang, oftewel ginseng-kip, de lokale specialiteit. In Zuid-Korea had ik dat gerecht ook al eens gegeten, presentatie was toen een stuk beter, maar de smaak is in beide gevallen even slap. Daarnaast kregen we misschien wel het meest stereotype Koreaanse gerecht: “sweet meat soup”. Waar dat zoete vlees dan wel vandaan komt? Hint: woef! Ook dit smaakt weinig bijzonder, het doet nog het meest denken aan helemaal kapot gekookt rundvlees. Al met al twee tegenvallende toevoegingen aan een verder prima, eigenlijk zelfs ronduit decadente maaltijd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Onze volgende bestemming: een uitzichtpunt voor de “concrete wall”, inderdaad, de betonnen muur. Klinkt niet bepaald interessant, maar is dat wel degelijk. Het gaat namelijk om een 5 tot 8 meter hoge anti-tankmuur aan de zuidkant van de DMZ, die volgens de Noord-Koreanen over vrijwel de gehele lengte van de grens zou lopen, maar volgens Zuid-Korea en de VS in z'n geheel niet zou bestaan. Door de grote afstand (ruim 2km) is het op foto's lastig vast te leggen, maar kijkend door de verrekijkers er lijkt toch inderdaad een muur te staan. Nu zegt dit uiteraard weinig over de totale lengte van de muur, maar in dit geval ben ik toch geneigd het verhaal van Noord-Korea te geloven.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

We rijden weer terug naar Pyongyang, het wegrestaurant is deze keer wel op onze komst voorbereidt, we krijgen nu een slap kopje thee. Het verkeer schittert ondertussen weer door afwezigheid. Aan de rand van Pyongyang passeren we de Arch of Reunification, twee vrouwen in traditionele hanbok die een plattegrond van een verenigd Korea omhoog houden.

Afbeelding

De avond is me niet meer bijgebleven en m'n notities laten me in de steek, maar als ik een gok moet doen: eerst een westers-Aziatisch ratjetoe als maaltijd (uiteraard met gefrituurde vis), en daarna weer naar de hotelbar. Goed bier en goed gezelschap, meer heeft een mens ook in Pyongyang toch niet nodig?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Ik had me voorgenomen het hele verslag voor m'n volgende trip af te ronden, maar ik vrees dat dat toch iets te optimistisch is. Zeker met dit tempo van één update per twee maanden...
Dit klinkt mij aardig bekend in de oren. Ik ben nog steeds bezig met het verslag van vorig jaar Vlaamse kust, dan moet Tsjechië 2009 ook nog komen, en ondertussen ben ik ook al wat maandjes terug van Italië (waarvan de vakantiefilm voor huiselijke kring inmiddels wel af is).

Desalnietemin: ik ben nog steeds onder de indruk van dit land. Die postzegels/kaarten zijn soms vrij heftig.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Desalnietemin: ik ben nog steeds onder de indruk van dit land. Die postzegels/kaarten zijn soms vrij heftig.
Niet alleen dat, die postzegels zijn vaak ook erg groot. Op de zegels die ik had om daadwerkelijk te versturen stond een afbeelding van een ontmoeting van Kim Jong Il met de Zuid-Koreaanse president. Dik 4cm breed, 7cm hoog. Oftewel groot genoeg om de helft van de adresregels af te dekken. In theorie simpel te verhelpen door dat plakkaat 90 graden te draaien. Maar hé, het is een afbeelding van de Dear Leader, daar moet je wel respectvol mee omgaan, en hem dus niet op z'n kant leggen. Dan accepteren ze hem bij de postbalie domweg niet...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Nog drie weken te gaan tot m'n tweede bezoek aan Noord-Korea, laat ik dan toch nog maar een poging doen dit verhaal nog af te ronden...

Dag 11, dinsdag 13 april 2010: Pyongyang

Na het ontbijt geen we weer met de bus op pad, het verkeer is deze ochtend verrassend druk. De eerste bestemming is het Victorious Fatherland Liberation War Museum, een kolossaal gebouw waar de Koreaanse oorlog vanuit het Noord-Koreaanse standpunt wordt bekeken. We beginnen dan ook met een filmpje waarin het belangrijkste feit wordt toegelicht: Amerika begon...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hierna volgen talloze zalen met indrukwekkende diorama's, diverse filmpjes met voornamelijk de gruwelijke oorlogsmisdaden van de VS, en niet te vergeten talloze afbeeldingen van Kim Il-Sung samen met de gewone soldaten. Maar ook de belangrijke rol van vrouwen aan het front wordt niet overgeslagen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De kelder van het museum staat vol met allerlei oorlogstuig, het Koreaanse spul grotendeels in puntgave toestand, het Amerikaanse veelal als schroot. Tot slot bekijken we nog een fenomenaal diorama, geheel rondom een draaiend platform gebouwd. Het meest indrukwekkende is nog wel dat vrijwel niet te zien waar het diorama ophoudt en de achtergrondschildering begint.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na nog een VCD met het openingsfilmpje te hebben gekocht verlaten we het museum, en komen uit bij de Monuments to Victorious Fatherland Liberation War. Naast de vele indrukwekkende beelden hebben we hier ook een aardig zicht op het al sinds 1987 in aanbouw zijnde, 330 meter hoge Ryugyong Hotel.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hierna nemen we weer de bus, onderweg krijgen we wanneer we een kerk passeren nog een mooi verhaaltje te horen over godsdienstvrijheid in Noord-Korea, maar iets zegt me dat we dat beter met een flinke korrel zout moeten nemen. Onze bestemming is Pyongyang Film Studio, niet alleen populair bij toeristen, ook Kim Jong-Il schijnt de studio gemiddeld eens per week te bezoeken. De meeste sets staan hier in de open lucht, en zijn dan ook geen kale gevels, maar complete gebouwen. Zo is er een paleis en een traditioneel dorpje (met het Ryugyong Hotel prominent in de achtergrond...) voor historische films, een paar verdwaalde huizen in Europese stijl, en hele straten naar Chinees en Japans voorbeeld. Hoogtepunt is echter een Zuid-Koreaanse straat, met zij-aan-zij een bordeel en een SOA-kliniek. Tot slot bezoeken we nog de montageruimte, waar we ook een paar stukken film te zien krijgen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hierna gaan we weer terug naar het hotel voor de lunch, onderweg passeren we nog een reclamebord voor de in Noord-Korea geproduceerde auto's. Er schijnen welgeteld vijf reclameborden in het hele land te staan, en laten we er nu ook vijf gezien hebben...

Afbeelding Afbeelding

Na de lunch in ons hotel bezoeken we de bunker van waaruit Kim Il-Sung de oorlog geleid zou hebben. Heel indrukwekkend is het allemaal niet, het leukste is nog de bron buiten de bunker waar ook de Great Leader himself uit gedronken zou hebben.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens naar waarschijnlijk het grootste museum van het land: het Museum of Metro Construction. Een onwaarschijnlijk groot gebouw (zonder verwarming, het was binnen dus een kille 8 graden...), zo groot dat er ook enkele zalen worden gebruikt om de bouw ervan toe te lichten, door onze reisleider ietwat spottend het Museum of the Construction of the Museum of Metro Construction genoemd. Dit zou volgens hem het hoogtepunt van het museum moeten zijn, maar helaas lukt het niet de gids over te halen ook dat deel te mogen bezoeken. Fotograferen is ook ten strengste verboden, alleen voor de muurschildering bij de ingang wordt een uitzondering gemaakt.
(maar staat Kim Jong-Il daar nu op z'n tenen of lijkt dat alleen maar zo?)

Afbeelding Afbeelding

De zalen die we wel bezoeken gaan ook maar in zeer beperkte mate over de bouw van de metro. Nee, het gaat voornamelijk over de “on-the-spot guidance” die Kim Il-Sung verleend heeft: foto's waarop hij het marmer uitzoekt of tekeningen inspecteert, een stoel waar hij op gezeten heeft, de mok waar hij uit gedronken had, de schaar waarmee hij een station geopend heeft, en zo nog veel meer. Ook hier diverse diorama's, waarbij uiteraard Kim Il-Sung en Kim Jong-Il een centrale rol vervullen.

Weer de bus in, nu naar de Three Revolution Exhibition, een verzameling musea over de technologische revoluties binnen Noord-Korea. Allereerst bezoeken we een industrie-museum, met diverse diorama's over mijnbouw en elektriciteitscentrales, talloze machines, en de producten die ermee geproduceerd worden. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor CNC, computergestuurde freesmachines zoals wij die in het westen al een halve eeuw kennen, maar die Noord-Korea pas recent ontdekt heeft. Deze machines staan echter aan de basis van hun ruimtevaart- en kernwapenprogramma, en worden door middel van propagandaposters en zelfs een lied vereerd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na een authentieke Noord-Koreaanse reisgids te hebben gekocht gaan we naar het planetarium, een enorme betonnen bol, op zichzelf best imposant. De filmpjes over het ruimtevaartprogramma die we te zien krijgen ogen echter vooral tamelijk gedateerd. Hierna wordt het pas echt lachwekkend, met behulp van projecties tegen de binnenkant van de bol worden de planeten van ons zonnestelsel benoemd. Maar omdat een likje verf op het beton er blijkbaar niet vanaf kon zijn de planten nauwelijks van elkaar te onderscheiden, blauwe planeet aarde ziet er nu identiek uit als rode planeet mars. Als hulpmiddel wordt er wel een laserpointer gebruikt, maar dat helpt ook niet echt....

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dan de laatste bezienswaardigheid van deze lange dag, het Monument to the Party Founding. Waar het gewone communisme vaak gesymboliseerd wordt door middel van een hamer (arbeiders) en een sikkel (boeren), daar heeft de Juche-ideologie nog een derde symbool: een penseel, wat staat voor het intellect. In het monument zijn deze drie samengebracht, maar op de een of andere manier deed die combinatie van hand en penseel ons toch aan iets heel anders denken...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vlakbij het monument is ook nog een boekwinkel en een expositie van een schilder, met toch wel hele mooie werken. De prijzen zijn daar echter ook naar.

Voor het eten gaan we naar een restaurant in de stad, waar we een soort hotpot krijgen. Erg lekker, al is het wel vreemd om daar een stuk Swiss roll bij te krijgen. Hierna keren we weer terug naar het hotel.

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door HondArd »

Hoeveel musea kan een mens in 1 dag hebben? Toen ik in München het Deutsches Museum bezocht was ik in 1 dag nog lang niet klaar.

Maar wat een gaaf toestel is dat toch die Mig 15.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dat is inderdaad wel het nadeel, alles gaat in een enorm tempo. Er zijn best momenten geweest dat we ergens wat meer tijd hadden willen hebben, al was het maar voor dat Museum of the Construction of the Museum of Metro Construction...

Ik moet nog maar zien hoe dat bij de komende reis zal gaan, ik ben nog steeds benieuwd hoe ze alles in het programma gaan proppen, maar volgens de reisorganisatie zal er zelfs nog wel wat tijd over zijn die ter plekke nog ingevuld kan worden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door Leeuw »

Wow, ziet er idd erg communistisch uit zeg. Ook wel bizar zeg sommige foto's
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

De absolute hoogtepunten van de persoonsverering en de communistische heilstaat moeten nog komen. Ik hoop morgenavond een verslag en foto's van de volgende dag te kunnen plaatsen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door WizardOfOss »

Dag 12, woensdag 14 april 2010: Mt. Myohyang & Pyongyang

Voor de verandering is het sombere en kille weer van de voorgaande dagen verdwenen, er schijnt deze ochtend een aangenaam zonnetje.

Afbeelding

Na het inmiddels vertrouwde ontbijt gaan we weer eens de stad uit, nu naar Mt. Myohyang. Eerst bezoeken we de Pohyon-sa, een fraai Boeddhistisch tempelcomplex waarvan de geschiedenis teruggaat tot het jaar 1024. Tijdens de Koreaanse oorlog zijn veel gebouwen echter verwoest, deels zijn deze weer herbouwd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens gaan we naar de voornaamste bezienswaardigheid van het gebied, de International Friendship Exhibition. Vader en zoon Kim hebben hier elk een enorm museum waarin alle geschenken die ze van over de hele wereld ontvangen hebben tentoonstellen. In het geval van Kim Il-Sung zou het om meer dan 200.000 geschenken gaan, waaronder ook enkele van de Communistische Partij Nederland. Binnen dienen camera's ingeleverd worden (de hier getoonde foto's van de collectie heb ik dan ook gescand uit een fotoboek), en krijgen we sloffen om over onze schoenen te doen, al het marmer zou anders eens beschadigen. De gebouwen zijn overigens grotendeels in een berg gebouwd, en voorzien van loodzware deuren, het lijkt dan ook in de eerste plaats een kolossale bunker.

Afbeelding

We bekijken eerst de geschenken aan Kim Il-Sung, zalen vol achter elkaar, netjes gesorteerd per land. Zo ongeveer alles wat je maar kan bedenken of juist niet kan bedenken zit er wel bij. Schilderijen, vazen, beelden van alle mogelijke materialen, geweren en zwaarden, en zelfs een aantal auto's. Onbetwist hoogtepunt is een opgezette krokodil een dienblad. Ook staan er twee wassen beelden (cadeautje van China) die zo levensecht ogen dat iedereen voordat ze überhaupt de ruimte in mogen eerst even z'n kleding netjes moet doen, en eenmaal binnen netjes een buiging dient te maken. Aan het eind van de rit krijgen we de camera's weer terug, is er nog een flinke souvenirwinkel, en kunnen we onder het genot van een kopje thee van het prachtige uitzicht op de bergen genieten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op naar het andere gebouw, met de geschenken aan Kim Jong-Il. Dit zijn er toch een heel stuk minder, en veelal ook van een heel andere soort. Er staan bijvoorbeeld veel elektronische apparaten, zo heeft bijvoorbeeld de CEO van Samsung hem ooit een iMac cadeau gedaan. Maar uiteraard ook hier weer erg veel onzinnige zaken, met een hoog “meer van hetzelfde”-gehalte.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Inmiddels is het tijd voor lunch in een nabijgelegen restaurant, daar is echter net een buslading Chinezen afgeleverd, waar we op zullen moeten wachten. Maar gelukkig zit ook hier uiteraard een souvenir- en een boekwinkel, dus we hoeven ons niet te vervelen. Het eten is weer eens een vaag ratjetoe, maar het smaakt uitstekend. Hierna nemen we de bus weer terug naar Pyongyang.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Eenmaal terug in de stad gaan we naar het Mangyongdae School Children's Palace, het grootste van het land. Een soort naschoolse opvang, waar de meest getalenteerde kinderen een training in diverse kunstvormen krijgen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld muziek en dans, maar ook kalligrafie of borduren. Voor het idee, de afbeelding met de zwanen is een bijna foto-realistisch borduurwerk waar bijna een jaar werk in heeft gezeten. Voor het sleutelen aan auto's was binnen blijkbaar geen plaats meer, en onze interesse daarin werd duidelijk ook niet op prijs gesteld.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na diverse lokalen te hebben bezocht (daarbij pogend een enorme groep ronduit asociale Chinezen net iets voor te blijven) gaan we naar de grote concertzaal, waar we een virtuoos spektakel van muziek, dans en acrobatiek te zien krijgen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na afloop rijden we naar een “local pub”, ergens verstopt in een steegje in een anoniem pand op de derde etage, zo ongeveer de laatste plaats waar een normaal mens zou zoeken voor een drankje. Het betreft echter kroeg met eigen brouwerij, het bier is echt voortreffelijk. Daarna zoeken we een restaurant op, in eerste instantie krijgen we allemaal spul zonder ook maar enige smaak, maar gelukkig volgt hierna een heerlijke bibimbap. Het bier was hier overigens van een merk waarvan ik had gehoopt het een week lang niet tegen te komen...

Afbeelding Afbeelding

's Avonds zou er bij het hotel nog een verrassing zijn, deze begint echter al onderweg: een kolossaal vuurwerk. Het is namelijk de avond voor de verjaardag van Kim Il-Sung, en dat zal groots gevierd gaan worden. Onderweg komen we vele tientallen vrachtwagens met soldaten tegen, er ontstaat zelfs een file. Nu leek het ons wel leuk om samen met die duizenden soldaten van het vuurwerk te genieten, maar helaas wordt dat niet toegestaan, we moeten echt doorrijden naar het hotel. We zijn echter nog ruim op tijd, het vuurwerk gaat namelijk een paar uur lang op volle sterkte door.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

We wachten het einde dan ook niet af, na een kort bezoek aan het casino (een stel slot machines waarvan de helft defect is, twee blackjack- en twee roulettetafels) zoeken we de hotelbar op. Achter de bar hadden we nog iets zeer intrigerends zien staan, een enorme fles met daarin naast de drank ook een flink formaat slang. Een gifslang zelfs, naar het schijnt. Dat moet uiteraard geproefd worden, volgens mij was ik de enige die het niet volstrekt walgelijk vond...
(Er zijn foto's van, maar helaas heb ik die nooit meer doorgestuurd gekregen. Dat wordt dus bij m'n komende reis verplicht weer proeven...)

Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: WizardOfoss in Zuid-Korea, Noord-Korea & China

Bericht door Leeuw »

wow, dat vuurwerk dat gaat lekker door zeg.
Plaats reactie