Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Was ik toch bijna vergeten dat Fiat en Mazda reeds een (kleine) samenwerking hebben lopen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Giorgetto Giugiaro verlaat het door hem opgerichte ItalDesign. Audi heeft een aantal dagen geleden de laatste aandelen overgenomen van de inmiddels 77-jarige Italiaan en daarmee behoort ItalDesign nu volledig toe aan VAG. Onder toezicht van de Global Automotive Elections Foundation werd Giugiaro in 1999 verkozen tot Auto-ontwerper van de Eeuw. Wat is zijn meesterwerk? En welk ontwerp had eigenlijk in de prullenbak moeten belanden?

Het mooiste/lelijkste ontwerp van Giugiaro is...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Ik ben niet helemaal thuis in de kunsten van Guigiaro. Wel komt als eerste de Maserati Boomerang bij me op. Hoewel het (in tegenstelling tot wat wordt beweerd) NIET de eerste concept is met radicaal hoekige lijnen en de gelijkenis met bijvoorbeeld de Golf 1 heel ver is te zoeken (zo zou je ook de Fiat 124 over 1 kan kunnen scheren met een BMW 5 serie van 2015) is het een wel heel spraakmakend ontwerp geweest. Al was het alleen maar om het interieur met zijn meters in de stuurnaaf... de tijd van de plofzak lag nog heel ver weg. Wat ik nou niet snap: de Boomerang wordt met veel auto's vergeleken (waaronder de Golf 1) die ook hoekig zijn... maar waarom ziet bijna niemand dat er ook veel gelijkenis is met de Vector W8?
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door HondArd op 04 jul 2015, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, Vector is niet de sponsor van AW hè? ;)

Maareh, lastige hoor. De man heeft toch een hoop zeer uiteenlopende auto's op de wereld gezet, en anders dan bij veel andere design-grootheden zijn het toch veelal meer bereikbare auto's geweest en niet allerlei exoten. Even afgaand op de lijst op Wikipedia en me dan beperkend tot productoemodellen ben ik geneigd de Giulia Sprint GT als zijn topper te zien, en de Eagle Premier als zijn grootste miskleun. Maar als één gevoel toch overheerst dan is het toch van een tamelijk constante kwaliteit, met weinig radicale uitschieters maar ook weinig missers. Maar wel een designer die zeer bepalend voor het straatbeeld is geweest.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Waan van de Week

Bericht door Martin »

Om te beginnen de mindere ontwerpen. Misschien te makkelijk om daar naar te kijken, maar ik kom al snel bij de Hyundai's uit. Toch een beetje net niet.

Verder staan er legendarische auto's achter zijn naam. Degene die ik er uit wil pikken, is de Lotus Esprit. Toch wel een icoon.

Overigens staat de Alfa 156 ook in het rijtje op wikipedia. Die zie ik toch meer als een Walter de'Silva auto.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Martin schreef:Overigens staat de Alfa 156 ook in het rijtje op wikipedia. Die zie ik toch meer als een Walter de'Silva auto.
Het gaat dan toch specifiek om de facelift?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Waan van de Week

Bericht door Martin »

Zal wel dan.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Misschien wel het mooiste en lelijkste ontwerp tegelijk is dat van de eerste Fiat Panda. Dat is echt een staaltje industrieel design. Giugiaro zelf is er in elk geval bijzonder trots op. Ik vind het in elk geval zijn hoogtepunt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Waan van de Week

Bericht door HondArd »

Ik sluit me aan bij Niels.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

Sowieso is het bij Giugiaro vrij lastig om te bepalen of de oude baas zelf heeft getekend of dat hij dat een van zijn vele werknemers liet doen. Zeker de afgelopen decennia lijkt me dat logisch. Bovendien denk ik dat Italdesign vaker een consultancyrol op zich neemt dan dat het echt een design van a tot z levert. Een beetje zoals Porsche en Lotus zich laten inhuren voor hun expertise.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie