Politiek

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door nvdw »

Ik zit er zeer sterk aan te denken om niet op 'de partij' te stemmen maar op een kamerlid dat gewoon zijn werk doet. Ben er nog niet over uit maar ik denk dat zo'n Gert-Jan Segers een kanshebber is. Laat zo iemand maar gewoon zijn werk doen en de rest elkaar lekker met grote woorden de tent uitvechten.

Niet allemaal tegelijk svp, want de CU hoeft van mij ook niet zo belangrijk te worden. André Rouvoet ben ik namelijk niet vergeten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Wel opvallend bij Kieskompas: qua politiek landschap kom ik het dichtst bij CU uit en met 50+ op een tweede plaats, maar kijkend naar de overeenkomsten neemt 50+ de leiding over gevolgd door CDA, SGP en SP, terwijl CU dan ineens wegzakt naar de achterhoede. Nog wel ruim voor D66, welke stijf onderaan staat. Maar ook hier lijkt het weer een kwestie van de partijen waar ik het het minst mee oneens ben...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

Als ik kijk naar kamerleden om op te stemmen, denk ik aan Pieter Omtzigt en Liesbeth van Tongeren. Omtzigt heeft zich bij de vorige verkiezingen terug gevochten nadat zijn partij van hem af wilde. Ondertussen staat hij hoog op de lijst.
Deze keer zit van Tongeren met eenzelfde situatie. Haar partij kon het ook niet uitleggen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, niet iets om vrolijk van te worden. Maar om dan even heel eerlijk te zijn: de partijen rechts van het midden zijn de afgelopen decennia toch altijd goed vertegenwoordigd geweest in kabinetten en VVD en CDA zijn ook al net zo lang hofleveranciers van ministers van verkeer & waterstaat met alleen even Tineke Tolpoort tussendoor, en wat heeft dat opgeleverd? Bar weinig...

Maar goed, dankzij de PVV mogen we nu dan wel met 130 km/u in de file stilstaan :pompom:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek

Bericht door ViveLaFrance »

De partijen/politici zouden er goed aan doen, zeker gezien het landschap, om richting de verkiezingen vooral de overeenkomsten te benadrukken. Maar nee, men strooit nu met miljarden voor allerlei zaken, belooft van alles en probeert voornamelijk te wijzen op de verschillen, terwijl ze zeer goed weten na 15 maart aan veel tegenstanders vast te zitten. In die zin vond ik Klaver en Krol best verfrissend tijdens het eerste debat, zij benoemden regelmatig punten waarover diverse partijen het eens zijn. Hoe groot Wilders ook wordt, hij kan regeren vergeten. Een gedoogconstructie is geen optie, de VVD en het CDA hebben hun lesje geleerd. Het zal zeer waarschijnlijk een mengelmoes van partijen (links/rechts/centrum) gaan worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

Overeenkomsten benadrukken zouden ze, als ze de ballen hebben, met alle partijen moeten doen. PVV heeft best overeenkomsten met GL, PvdD heeft die bijvoorbeeld ook met de VVD de SGP met D'66 en noem alle mogelijke combinaties maar op. Onlangs was er een debat in de 2e kamer en alle, maar dan ook alle partijen hadden op dat moment één gezamenlijke tegenstander en die heette DENK. Alle andere partijen waren het, in andere en/of in meer of minder politiek correcte bewoordingen, toch echt met elkaar eens. Het kan dus wel!
Daarom verbaast mij het (nu al) op voorhand uitsluiten van de PVV en dat is eigenlijk niet echt slim. De (nu nog) nr.2 wordt ook al in meer of mindere mate buitengesloten door bepaalde partijen, dus als de voortekenen niet bedriegen en de uitslag op 15 maart komt in meer of mindere mate uit op de huidige peilingen dan zijn er minimaal 6 partijen nodig om de benodigde meerderheid binnen te halen. Willen we echt zo ver gaan? Omdat de PVV geen betrouwbare partner was toen het er op aan kwam in 2012? Alsof de VVD zo betrouwbaar was tegenover de PvdA en D'66, het CDA bij de PvdA (of omgekeerd) en noem ze allemaal maar op.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, ook al zullen er op programma-vlak zeker overeenkomsten zijn, ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste partijen desondanks niet in zee willen gaan met de PVV. Uiteraard speelt de toenmalige gedoogconstructie een rol, en zolang Wilders feitelijk de enige is die iets te vertellen heeft binnen de PVV blijft het sowieso een onberekenbare partij om mee samen te werken. Maar juist de programmapunten waarop je de PVV wel kan vertrouwen zijn punten waar niet alleen veel kiezers maar ook de meeste partijen principiële bezwaren tegen hebben. Wat boeien dan de overeenkomsten nog?

Wilders kan zich dan wel mooi iedere keer in de slachtofferrol wentelen en mekkeren over een cordon sanitaire, maar laten we het eens omdraaien: hoeveel concessies zou de PVV bereid zijn te doen op gebied van vrijheid van religie, immigratie en EU om tot een regeerakkoord te komen? Nu besef ik ook wel dat het hele scenario bij voorbaat onwaarschijnlijk is, maar zou Wilders een uitnodiging van zeg, SP en D'66 om over een coalitie te praten accepteren?

Als je jezelf onmogelijk maakt om mee samen te werken moet je niet verbaasd reageren dat niemand met je wil samenwerken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

En die ene keer dat de PVV in een coalitie heeft gezeten, is dat dan meteen een reden om die partij nu al uit te sluiten voor alle mogelijke coalities in de toekomst? CDA en PvdA gingen ook niet echt netjes uit elkaar in 2010 en de jaren dat ze samenwerkten was interne wrijving onderling eerder regel dan uitzondering. Maar de monstercoalitie Lubbers III (CDA en PvdA) hield het zelfs meer dan 4 jaar vol.
Ik geef eerlijk toe dat de houding van Wilders er veel aan helpt (of eerder gezegd tegen hem werkt), maar het is wel een feit dat een partij als de PVV (en daarvoor de LPF) in een bepaalde behoefte voorziet.
En ik zie een PVV en een SP best tot elkaar komen op bepaalde punten, buiten dat de PVV veel punten heeft die aan de (extreem) rechtse kant van het politieke spectrum zitten is het op bepaalde vlakken echt links. Beide zijn behoorlijk kritisch op de EU (waarbij de PVV doorslaat, maar toch), de uitkleding van de zorg voor bejaarden is ze een doorn in het oog... Overeenkomsten zijn er dus. Over vrijheid van religie en immigratie zouden ze nog flink moeten babbelen, maar er is altijd tot een compromis te komen. Als de SP bijvoorbeeld genoegen neemt met flinke bezuinigingen op OWS, wat is de PVV dan bereid omtrent vrijheid van religie en immigratie?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, meestal als een coalitie stukloopt zullen ze het niet met dezelfde poppetjes opnieuw proberen. En dat is nu net het probleem met de PVV: dat is praktisch een éénmansfractie met meer stemrecht. En natuurlijk mogen enkele andere PVV'ers soms ook even in de spotlights optreden, maar uitsluitend als ze daarbij braaf de door Wilders gewenste lijn volgen.

Het was Wilders die de vorige poging de nek omdraaide, het is Wilders die al vele jaren nadrukkelijk met alles en iedereen ruzie loopt te zoeken, en het is diezelfde Wilders waarmee iedereen nu zou moeten gaan samenwerken. Sterker nog: misschien wordt de PVV zelfs wel de grootste partij, wat Wilders logischerwijs tot kandidaat nummer 1 voor de premierspost zou maken. Wie durft daar z'n vingers aan te branden?

De enige manier waarop de PVV kans van slagen heeft als regeringspartij is als Wilders direct na de verkiezingen op zou stappen en daadwerkelijk de partij uit handen zou durven geven. En dan maar hopen dat het LPF-effect uitblijft....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie