Politiek

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Martin schreef:De invloed die ze wel hebben, is dat een aantal partijen gematigde rechtse standpunten verkondigen. Soms net zo'n kul als van Wilders zelf. (Hè Mark)
Ik denk dan eerder aan Buma die zich tijdens de campagne regelmatig opzichtig als een Wilders-light presenteerde.

Wat dat betreft had ik dan toch meer respect voor Segers, die in een direct debat met Wilders heel duidelijk maakte dat idealen nooit mogen wijken voor mogelijke problemen of gevaren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:
HondArd schreef:Ik ben binnen bepaalde kaders nou net wel voor referenda.
Oké, dat zeg je goed: binnen bepaalde kaders inderdaad wel. De twee voornaamste kaders zijn dan wat mij betreft dat een referendum altijd raadgevend is, en alleen voor kwesties waarvan de kern in één zin samen te vatten is.
Zoiets als een burgemeestersreferendum dus. In totaal hebben we die 8 gehad waar er bij de eerste 6 daadwerkelijk wat te kiezen viel, want kandidaten van verschillende partijen. Bij 5 van die "echte keus" referenda werd aan de opkomst spelregels voldaan, bij eentje niet. Succespercentage: 83,33%. Bij de laatste 2 burgemeesters referenda was er enkel keus tussen kandidaten van dezelfde partij. De burger trapte er niet in en de opkomst was bij beide dramatisch. Vervolgens werd er (mede door die partij die bij de laatste 2 burgemeester referenda hofleverancier van de kandidaten was) om het hardst geroepen dat referenda "niet werkten" en "te duur" waren. Ja, als je tussendoor de spelregels manipuleert en de burgers geen echte keus biedt is het inderdaad snel afgelopen. Maar heb je wel het spelletje mooi om zeep geholpen.
De andere keren dat we een referendum hebben gehad viel het vooral op dat de "gevestigden" pas moeilijk gingen doen toen bleek dat de uitslag niet was wat ze hoopten. Als tijdens het referendum over de Europese grondwet de burgers "netjes" massaal ja hadden gezegd en als dat tijdens het Oekraïne referendum ook was gebeurd, hoe zouden ze dan gereageerd hebben? Ik denk eerder dat ze zich dan meer op de vlakte hadden gehouden.
WizardOfOss schreef:Net zoals gemeenteraads- of provinciale verkiezingen tegenwoordig ook nauwelijks nog over plaatselijke kwesties maar vooral om een afrekening van het kabinetsbeleid lijken te gaan.
Tja, dat moeten die burgers weten. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen stem ik altijd op een lokale partij. Provinciaal en Europees wisselt het heel erg, naar gelang de punten die ze respectievelijk voor de provincie of Europa in petto hebben. Dat er dan wel eens een andere partij uit rolt dan die ik landelijk stem heeft dus ook niets met afrekenen te maken, eerder met persoonlijke belangen die nou net bij een andere partij beter aan bod komen.
WizardOfOss schreef:
HondArd schreef:Vergis je trouwens niet in FvD. Het zijn een stel intellectuelen bij elkaar en de 2 die namens die partij in de kamer gaan zitten schelen qua leeftijd het dubbele.
Zowel Baudet als Hiddema zijn uiteraard zeker niet dom, integendeel. Maar maakt ze dat dan ook automatisch goede politici?
We zullen het zien, als ze er met de pet naar gooien is het snel afgelopen. Over Klaver waren er in het begin ook hele grote twijfels, maar op dit moment weet hij zich aardig staande te houden.
WizardOfOss schreef:
HondArd schreef:Maar hoe rechtser je bent, hoe moeilijker het wordt om een podium te krijgen en volledig geaccepteerd te worden.
Tsja, dat geldt voor alle extremen. Zie ook de SP.
Met de SP ga je waarschijnlijk nog wegkomen, met een PVV echt niet.
WizardOfOss schreef:Even heel simplistisch gezegd zie ik links als idealistisch, en rechts als pragmatisch. Beiden hebben hun voors en tegens, dus de balans moet niet te sterk één kant op uitslaan.
Precies! en vandaar ook de links-rechts spagaat waar ik al jaren in zit. En als zowel de PvdA en de VVD de goede punten van elkaar overnemen en de kwade laten vallen is er best iets te beginnen. Iets wat ik met het eerste paarse kabinet zag gebeuren, maar vervolgens met Rutte II gebeurde bijna het tegenovergestelde. Prima, ze hebben het land uit de crisis geloodst... maar moest dat echt op deze manier?
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Maar hoe rechtser je bent, hoe moeilijker het wordt om een podium te krijgen en volledig geaccepteerd te worden.
Laatst zei een Volendamse dame bij Pauw & Jinek dat zelfs haar familie raar doet over haar voorkeur voor GL.
HondArd schreef:...of net even te hoogdravend/intellectueel overkwamen (FvD).
Ik herinner me dat je van leer trok als PVV-stemmers niet bijster intelligent werden genoemd (hetgeen de huidige verkiezing opnieuw bevestigde; laagopgeleiden stemden vooral PVV en SP), maar nu doe je exact hetzelfde de andere kant op :bonk: Dan komt iemand nieuw de kamer binnen (zeer knappe prestatie!) die een chique naam heeft, goed uit zijn woorden komt en nette kleding draagt en is het meteen te hoogdravend/intellectueel? Er valt altijd wel iets te zeiken denk ik dan :bonk:
WizardOfOss schreef:Ik denk dan eerder aan Buma die zich tijdens de campagne regelmatig opzichtig als een Wilders-light presenteerde.
En Rutte deed gezellig mee. Een belangrijke reden waarom ik niet op de VVD heb gestemd. Dat paaien van PVV-stemmers door CDA en VVD vind ik bijna erger dan Wilders zelf.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 18 mar 2017, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Zoiets als een burgemeestersreferendum dus.
Wat in feite een verkapte verkiezing is dus. Ik zou overigens geen bezwaar hebben tegen een gekozen burgemeester, al kan ik met het huidige systeem ook wel leven. Ik zie een burgemeester niet zozeer als een beleidsbepalende functie, meer als een bestuurlijke en ceremoniële. Dan wil je ook iemand hebben met de benodigde capaciteiten daarvoor, wat niet per se degene is die het meest effectief campagne kan voeren.
HondArd schreef:
WizardOfOss schreef:Net zoals gemeenteraads- of provinciale verkiezingen tegenwoordig ook nauwelijks nog over plaatselijke kwesties maar vooral om een afrekening van het kabinetsbeleid lijken te gaan.
Tja, dat moeten die burgers weten.
Uiteraard moet ieder dat voor zich weten, maar het geeft eens temeer de grote zwakte van onze democratie aan.
HondArd schreef:We zullen het zien, als ze er met de pet naar gooien is het snel afgelopen. Over Klaver waren er in het begin ook hele grote twijfels, maar op dit moment weet hij zich aardig staande te houden.
Desondanks heeft die een meer gebruikelijke route door de politiek doorlopen, hooguit wat sneller dan de meeste anderen.

Maar goed, we zullen wel zien wat Baudet en Hiddema ervan gaan maken.
HondArd schreef:Met de SP ga je waarschijnlijk nog wegkomen, met een PVV echt niet.
Maar zou dat echt aan de positie in het politieke spectrum liggen, of aan de manier waarop de PVV zich presenteert?
ViveLaFrance schreef:En Rutte deed gezellig mee. Een belangrijke reden waarom ik niet op de VVD heb gestemd. Dat paaien van PVV-stemmers door CDA en VVD vind ik bijna erger dan Wilders zelf.
Wellicht lag het aan de debatten die ik gezien heb, maar ik heb Rutte eigenlijk nauwelijks over immigratie/integratie gehoord. Terwijl Buma het er regelmatig te pas én vooral ook te onpas bijsleepte, het CDA als de beschermer van "de Nederlandse identiteit". Inclusief alle verworven vrijheden die we niet dankzij maar veelal juist ondanks het CDA hebben....

Maar goed, aan het andere einde van het spectrum hebben we dan Klaver met zijn "kom maar, kom maar, kom maar"-opstelling die hij zelfs met hulp van WO2 probeerde te verdedigen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

WizardOfOss schreef:
Martin schreef:De invloed die ze wel hebben, is dat een aantal partijen gematigde rechtse standpunten verkondigen. Soms net zo'n kul als van Wilders zelf. (Hè Mark)
Ik denk dan eerder aan Buma die zich tijdens de campagne regelmatig opzichtig als een Wilders-light presenteerde.

Wat dat betreft had ik dan toch meer respect voor Segers, die in een direct debat met Wilders heel duidelijk maakte dat idealen nooit mogen wijken voor mogelijke problemen of gevaren.
Ik zat inderdaad even te twijfelen of ik Buma ook zou noemen. Pechtold merkte terecht op dat Buma de laatste tijd flink aan het radicaliseren was. Bij Rutte denk ik meer aan opmerkingen van het afgelopen half jaar. Bijvoorbeeld: "In Nederland vieren we Kerst.". Net alsof dat werd bedreigd of iets dergelijks. Bijzonder kwalijk voor een premier om op deze manier tegenstellingen te suggereren en te creëren.

De brief van Rutte was eigenlijk alleen maar over integratie.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Bij Rutte denk ik meer aan opmerkingen van het afgelopen half jaar. Bijvoorbeeld: "In Nederland vieren we Kerst.". Net alsof dat werd bedreigd of iets dergelijks. Bijzonder kwalijk voor een premier om op deze manier tegenstellingen te suggereren en te creëren.

De brief van Rutte was eigenlijk alleen maar over integratie.
Halbe Zijlstra nam Zwarte Piet voor zijn rekening bij Pauw. Hij had echter niet door dat hij zichzelf compleet voor schut zette. Nee, de VVD doet voorkomen alsof ze er voor alle mensen zijn, maar aan het eind van de dag gedragen ze zich regelmatig als PVV-light.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

ViveLaFrance schreef:En Rutte deed gezellig mee. Een belangrijke reden waarom ik niet op de VVD heb gestemd. Dat paaien van PVV-stemmers door CDA en VVD vind ik bijna erger dan Wilders zelf.
Voor mij ook reden om niet op Buma te stemmen.
@Ard : met zoveel partijen moet er toch een partij zijn die jouw standpunten van de PVDA en VVD verenigen?
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Ik herinner me dat je van leer trok als PVV-stemmers niet bijster intelligent werden genoemd (hetgeen de huidige verkiezing opnieuw bevestigde; laagopgeleiden stemden vooral PVV en SP), maar nu doe je exact hetzelfde de andere kant op :bonk: Dan komt iemand nieuw de kamer binnen (zeer knappe prestatie!) die een chique naam heeft, goed uit zijn woorden komt en nette kleding draagt en is het meteen te hoogdravend/intellectueel? Er valt altijd wel iets te zeiken denk ik dan :bonk:
Het lijkt zo inderdaad nooit goed. De FvD komt op mij iets te veel over als een PVV "die veel gestudeerd" heeft en dat heel hoog van de toren blaast. Maar daarmee kunnen ze best een gevaarlijke tegenstander worden in de kamer, als een partij die andere partijen met steekhoudende argumenten van repliek kan dienen en waar nodig op hun plaats kan zetten, in plaats van het gestrekte been van Wilders.
ViveLaFrance schreef:Halbe Zijlstra nam Zwarte Piet voor zijn rekening bij Pauw. Hij had echter niet door dat hij zichzelf compleet voor schut zette.
Lag meer aan de arena waar Zijlstra zich op dat moment in bevond. Maar vraag het aan de gemiddelde Nederlander en de meerderheid is het gewoon met hem eens omtrent Zwarte Piet.
Martin schreef:@Ard : met zoveel partijen moet er toch een partij zijn die jouw standpunten van de PVDA en VVD verenigen?
Ja, die was er zeker en ik heb er ook op gestemd. Heeft het alleen niet gered maar ik heb er geen seconde spijt gehad. Liever een stem op geen van bovenstaande dan achteraf spijt van een strategische stem.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Ach ja, Zijlstra. Dat doen ze bij de VVD toch wel slim, zo iemand de grote boeman laten spelen zodat Rutte de goedlachse optimist kan blijven...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

Zijlstra lijkt als kroonprins te zijn ingehaald door Klaas Dijkhoff. Ook niet VVD-stemmers vinden Dijkhoff sympathiek, terwijl Zijlstra toch een beetje als de Maxime Verhagen van de VVD wordt gezien. Dat hebben ze bij de VVD ook in de gaten.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie