Politiek

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door nvdw »

Hoe dichter de verkiezingen naderen, hoe onkijkbaarder de teevee wordt. Debatten kijk ik al helemaal niet naar, dat tenenkrommende verbale geduelleer, alsof er ook maar een lijsttrekker is die zich laat overtuigen door de argumenten van de ander.

Netflix: check.
Boeken: check.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

Sterker nog: alsof er een kiezer zijn keuze er vanaf laten. Iedereen ziet alleen bevestigd wat hij al dacht.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek

Bericht door ViveLaFrance »

Zondagavond zat ik in de kroeg, maar ik heb een stukje teruggekeken en vond het, net als de 'First Ladies' bij WNL (Hennis en Van Veldhoven sterk), een prima debat. Ik kan goed zonder dat nutteloos geschreeuw van een bittere Wilders.

Iets minder zwevend op dit moment. D66 lijkt het voor mij niet te gaan worden. Ik twijfel nog tussen GroenLinks en de Partij voor de Dieren met Asscher als outsider. Hij komt goed over en houdt zich als regerende prima staande tijdens debatten.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Goh, in sommige opzichten leken het deze keer wel hele cleane verkiezingen. Normaal gesproken negeerde de SP altijd heel stug de Nee/Nee-stickers, maar deze keer hebben ze mijn brievenbus netjes overgeslagen, terwijl m'n ouders (zonder zo'n sticker) wel diverse krantjes en flyers in de bus gehad hebben (maar geen schuursponsje meer...).

En ook de aanplakborden bleven lange tijd heel netjes. Vooropgesteld: ik heb nooit begrepen waarom ze niet gewoon alle partijen een vast deel toewezen (of nog beter: die borden gewoon weghalen), dat scheelt sowieso gezeik. Maar bij eerdere verkiezingen begonnen met name weer de SP en soms ook de kleinere partijen in de dagen voor de verkiezingen dwars over alles heen te plakken. De enige die ik daar op sommige borden op het betrapt was tot gisteren VNL, maar dan nog steeds relatief bescheiden. En toen was daar gisteren ineens Denk:

Afbeelding

Nu hoorde ik op de radio iemand het al afdoen als een "te enthousiaste posterplakker". En die heeft dan ook zelf die veel te grote posters laten drukken zeker? :bonk:

Misschien zouden ze gewoon eens duidelijke campagneregels moeten opstellen en bij overtreding daarvan gewoon een aantal duizenden stemmen in mindering brengen....

Maar eerlijk is eerlijk: vergeleken met het formaat van het stembiljet vallen die posters nog wel mee :lol:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek

Bericht door Martin »

Bij de debatten was DENK onzichtbaar, blijkbaar is dit het alternatief. Bordbusters had een voorgedrukt bord.
Afbeelding
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

Die voorgedrukte borden heb ik hier ook volop gezien. Geeft een veel opgeruimder beeld, in plaats van die lukraak opgeplakte posters.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Goed alternatief, zouden ze overal moeten doen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door nvdw »

Dat defeat toch de hele purpose van een aanplakbord lijkt me (los daarvan: het is het jaar des HEEREN tweeduizendzeventien, dan kun je je campagne toch ook wel uitventen op een internet)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek

Bericht door WizardOfOss »

Dat sowieso, waarom staan die borden er überhaupt? Zou er ooit iemand echt naar omkijken?

En dan natuurlijk de uitslag.

Allereerst een meevaller: de PVV is helaas wel gegroeid, maar klein genoeg gebleven om gewoon genegeerd te worden. Zal ook wel een opluchting voor Wilders zijn, weliswaar kan hij zich nu niet in z'n gebruikelijke slachtofferrol wentelen, maar nu kan hij tenminste onveranderd gewoon blijven roepen zonder ooit over oplossingen na te hoeven denken.

Het verlies van de coalitie kwam uiteraard zeker niet onverwacht, en dat de PvdA harder afgestraft zou worden dan de VVD evenmin, maar toch vond ik dit enorme verschil toch wel opmerkelijk.

De resultaten bij de meeste andere partijen lagen wel aardig in lijn der verwachting. De winst van de PvdD blijf ik dan wel opvallend vinden, daar kan ik echt niet bij. Bij eerdere verkiezingen deed Thieme nog alsof ze géén one-issue partij waren, maar dat was nu wel weer over, ze viel Klaver er laatst zelfs nog op aan dat hij het soms ook nog weleens over andere onderwerpen dan het milieu had.

En dan over Denk en FvD zullen we het maar niet hebben. Waar is toch die kiesdrempel als je hem nodig hebt....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek

Bericht door HondArd »

Een kiesdrempel is je reinste manipulatie van de meest elementaire democratische principes. Met een kiesdrempel bevoordeel je A: partijen die er (gelet op de stemverhoudingen) helemaal geen recht op hebben en je met "50 tinten grijs" politiek opgescheept zit zoals in Duitsland. De zetels die een FvD dan niet gaat krijgen, naar wie gaan ze dan? B: een kiesdrempel bevordert niet alleen het totaal ongewenste strategisch stemmen, het verlaagt ook het opkomstpercentage. En als ze al op die (net niet kiesdrempel halende) partij stemmen wordt hun stem ook niet in de kamer gehoord.
Het behalen van een zetel is eigenlijk al een kiesdrempel, heb je minimaal 1/150ste van de stemmen binnengehaald heb je gewoon 1 zetel in de kamer. Simpeler kan je het niet maken, toch? Op deze manier houd je de politiek nog een beetje fris. Veel partijen die met 1 of een paar zetels beginnen kunnen op die manier in de politiek groeien, doe je je best als beginnende partij kan je zomaar de keer erop beloond worden met meer. Verkloot je het is er nog geen haan die er naar kraait. Anders moet je van hele goede huize komen wil je als nieuwkomer nog een beetje kans maken om in de kamer te komen. En gelet op de ervaringen met de LPF lijkt me dat iets wat zo nodig nog erger is dan een DENK, FvD, PvdD of 50+ voorlopig in de marge te laten opereren.

Wat me na deze verkiezingen echter helemaal verbaast is dat men in "Brussel" blij is dat we "voor Europa" hebben gestemd. Ja, de PVV is niet de grootste geworden, maar laten we niet vergeten dat er in de 2e kamer maar 2 partijen zitten die echt openlijk zwaar voor de EU zijn. Alle andere partijen zijn in meer of mindere mate Eurokritisch. Niet tegen de EU, maar zeker niet voor "meer Europa" waar D'66 voor pleit.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie