Waan van de Week

Wat je nergens anders kwijt kan
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

nvdw schreef: 14 mar 2019, 21:39De Q30 is nog een tandje extremer: dat IS in feite een Mercedes A-Klasse.
Dat was precies wat ik bedoelde met too little, too late. Er is op zich niks echt mis met de auto, maar waarom zou iemand er de moeite voor doen? En bij de andere modellen ontbraken de diesels en station-uitvoeringen, die in Europa de markt domineren. Dan zal je best een handvol kopers weten te vinden, maar ook niet meer dan dat. En een Alfa of Jaguar heeft nog een roemruchte naam die altijd wel een schare liefhebbers blijft trekken, dat werkt bij een Infiniti (of ook Lexus) domweg niet. Ik vraag me weleens af of zo'n Q50/G niet meer kans gehad zou hebben wanneer hij hier bij een groter aantal dealers gewoon als Nissan Skyline gestaan zou hebben.

En ook een verschil met Lexus: dat merk had met de eerste LS ook direct een zeer overtuigende introductie. Een auto die zo goed was dat hij Mercedes voor hun S-klasse terug naar de tekentafel stuurde. Natuurlijk zijn ze daarna weer bijgehaald, en natuurlijk was het ook geen instant succes, maar er stond wel direct een ijzersterke reputatie. Het is wellicht geen merk dat direct warme gevoelens oproept, maar iedereen die ook maar iets van auto's weet weet ook dat Lexus absolute topkwaliteit is. Infiniti daarentegen? Ik gok dat bij de meeste mensen, inclusief de gemiddelde autoliefhebber, onbekendheid en onverschilligheid overheersen. En dat geldt misschien nog wel meer voor de modelnamen. Zeg 3-serie of C-klasse, en verdere toelichting is overbodig. Zeg G37, en zelf ik als autoliefhebber met toch wel een bovengemiddelde interesse in Japan moet toch even spieken welk model dat ook alweer precies was. En ook daarom weer: Skyline! Onder liefhebbers een legendarische naam, voor de (grote groep) onwetenden een naam die makkelijk blijft hangen.

Nu weet ik niet of ze er bij Infiniti heel rouwig om zullen zijn. Succes in Europa is dan uitgebleven, maar hoe groot zal de investering geweest zijn? Even afgezien van de Q(X)30 zijn het allemaal modellen geweest die in andere delen van de wereld wél zeer succesvol zijn, dus in zekere zin was Europa bijvangst geweest. En wellicht druipt dat er ook net een beetje teveel vanaf. Geen moment hebben ze de indruk gewekt hier kost wat kost te wíllen slagen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

Altijd jammer als een merk van de markt vertrekt. Zeker Infiniti dat, in tegenstelling tot Lexus laat staan Acura, zeer aantrekkelijke modellen in huis had. Ik heb nooit begrepen waarom het merk niet via het Nissan-netwerk is geïntroduceerd. Het gaat tenslotte om een exportmerk, de introductie in het thuisland heeft lang op zich laten wachten. Begrijpelijk, want veel Infiniti's zijn Nissans met een ander logo. Misschien had men, net als in Japan nu, het dealernetwerk van Nissan kunnen gebruiken om sneller bekendheid te genereren in Europa? Tot op de dag van vandaag schuwt Toyota het niet om ruimte te maken voor Lexus in de bestaande showrooms. Een ander verschil tussen beide luxemerken is het aanbod. Waar Lexus nog enigszins probeert in te spelen op de Europese markt (bv. CT) daar hoopte Infiniti te scoren met auto's die in de VS wel als warme broodjes over de toonbank gaan.

Een G Cabrio lijkt me best lekker 8-) Of anders een QX60 :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef: 26 mar 2019, 22:59Waar Lexus nog enigszins probeert in te spelen op de Europese markt (bv. CT) daar hoopte Infiniti te scoren met auto's die in de VS wel als warme broodjes over de toonbank gaan.
Nuance: Infiniti probeerde best aan de Europese smaak te voldoen. Op de manier die Lexus ook al ooit probeerde, maar wat niet tot de gewenste resultaten heeft geleid. De Q50 bijvoorbeeld is er als diesel (net als ooit de IS), en als tweeliter turbo voor wie de V6 wat al te gortig of te prijzig is.

Iemand bij Nissan heeft jaren geleden een paar keer een FX35 zien rijden en dacht waarschijnlijk: daar is een markt voor. Correct: daar WAS een markt voor. In de tijd dat dat ding nieuw te koop was via de parallelle import waren er ook genoeg particulieren die nog een Kia Sorento of Hyundai Santa Fe (of zelfs Tucson) met V6-benzinemotor bestelden. Tegen de tijd dat Infiniti officieel in Europa aan de slag ging was die tijd al goed en wel voorbij.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef: 27 mar 2019, 23:15Nuance: Infiniti probeerde best aan de Europese smaak te voldoen. Op de manier die Lexus ook al ooit probeerde, maar wat niet tot de gewenste resultaten heeft geleid. De Q50 bijvoorbeeld is er als diesel (net als ooit de IS), en als tweeliter turbo voor wie de V6 wat al te gortig of te prijzig is.
De voorganger van de Q50, de G, was er echter niet als diesel. Ook een stationwagen ontbrak, terwijl dit een gangbaar concept is in het luxe D-segment. Op het aanbieden van een hybride na gold voor de M hetzelfde in het E-segment. Aan de Europese smaak voldoen? In elk geval niet tijdens de introductie en dat is toch juist het moment om een goede eerste indruk te maken hetgeen de Japanners wel is gelukt in de VS. Met name door een slimme prijsstelling. Budget wordt het natuurlijk nooit, maar men positioneert zich in de VS meestal onder de Amerikaanse en Duitse concurrentie. Verder heb ik sterk het idee dat, zeker in het topsegment, de gemiddelde Europese koper meer waarde hecht aan zaken als imago en status ten opzichte van de gemiddelde Amerikaan. Des te moeilijker om als niet-Europees merk zaken te doen in de meest conservatieve Europese segmenten. Lexus noteerde vorig jaar een record, maar het stelt uiteraard geen moer voor in verhouding tot de concurrentie.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 03 apr 2019, 01:11In elk geval niet tijdens de introductie en dat is toch juist het moment om een goede eerste indruk te maken...
Goh, riep ik ook niet ooit zoiets over de introductie van DS in Europa? :angel:

(Maar verder volkomen mee eens hoor)

Wat betreft het verschil tussen de VS en Europa: wat denk ik ook zeker een rol gespeeld zal hebben is dat de Amerikaanse gevestigde orde domweg meer ruimte heeft geboden aan nieuwkomers dan hier in Europa. Juist in de periode dat de Japanners serieus aan de weg begonnen te timmeren leek de Amerikaanse industrie er juist alles aan te doen om hun klanten weg te jagen. De Europese merken zijn hier nooit echt serieus op ingesprongen, zie VW dat pas sinds enkele jaren modellen specifiek voor de Amerikaanse markt ontwikkelt, en welk Europees merk had in de vroege jaren '90 een forse SUV in het programma? Voeg daaraan toe dat de Japanse merken al vroeg op grote schaal in de VS produceerden, en zelfs de grootste chauvinist gaat overstag.

Hier in Europa? De eigen autoindustrie heeft weliswaar zeker steken laten vallen, maar toch niet genoeg om de al lang gevestigde imago's echt blijvende schade toe te brengen. En de Japanners voerden toch vaak een te wispelturig Europa-beleid om hier echt een gelijkwaardige positie te verkrijgen en vooral ook te behouden. De Europese (Duitse) topmerken laten domweg te weinig ruimte liggen om een nieuwkomer, zeker met een wat halfslachtige aanpak, echt een kans te geven. Tenzij die nieuwkomer echt iets unieks weet te bieden, zie Tesla.

Hetzelfde zie je in omgekeerde vorm overigens ook in Japan: een BMW 3-serie is in Japan maar nauwelijks duurder dan een Skyline/Q50, qua imago doet BMW het daar ook uitstekend en BMW-dealers zijn er een stuk makkelijker te vinden dan een Infiniti- of Lexus-dealer in Nederland. Weliswaar weet ik geen exacte verkoopcijfers, maar het straatbeeld maakt wel heel duidelijk welke van de twee het meest verkocht wordt. En naar een A4 of C-klasse moet je al helemaal zoeken. Zonder iets af te doen aan de kwaliteiten van de 3-serie, de gevestigde positie van de Skyline laat hem domweg geen ruimte. Europeanen die het wél goed doen daar? Modellen die wél iets unieks bieden, in dit geval door hun uiterlijk: Mini en Fiat 500. Je ziet ook best weleens een Golf of Lutecia (Clio...), maar wat voegen die nu echt toe aan de eigen producten?

(en nu is dit toch weer een lange post geworden terwijl ik dan net zo goed even iets voor het AvhJ-draadje had kunnen tikken...)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 03 apr 2019, 21:29Goh, riep ik ook niet ooit zoiets over de introductie van DS in Europa? :angel:
Gezien de huidige opmars van DS in een dalende (luxe)markt heeft PSA goed ingeschat dat het introduceren van een topmerk in Europa een lange adem vergt. In plaats van meteen het diepe induiken (lees: de gevestigde orde kopiëren) kun je beter de consument geleidelijk laten wennen aan het product. Of een gloednieuwe DS meteen succesvol was geweest betwijfel ik dan ook nog steeds. Zelfs voor Europese bedrijven is het lastig concurrenten in de luxe segmenten. Jaguar heeft jarenlang geploeterd en profiteert nu van de SUV's. Volvo bekleedt nog altijd een aparte positie namelijk door tussen de gangbare en topmerken in te gaan zitten. Zeer succesvol de afgelopen jaren, vooral door de SUV's. De S60/V60 en S90/V90 kunnen zich echter alleen richten op het verkrijgen van het stempel 'best of the rest' hetgeen het conservatisme in Europa goed weergeeft.
WizardOfOss schreef: 03 apr 2019, 21:29Wat betreft het verschil tussen de VS en Europa: wat denk ik ook zeker een rol gespeeld zal hebben is dat de Amerikaanse gevestigde orde domweg meer ruimte heeft geboden aan nieuwkomers dan hier in Europa.
Op basis van de Amerikaanse media die ik volg durf ik te stellen dat niet-Amerikaanse merken ook een eerlijke kans hebben gekregen van de pers waar de gemiddelde Europese journalist toch geneigd is om een Teutoonse bril op te zetten.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 13 apr 2019, 18:40In plaats van meteen het diepe induiken (lees: de gevestigde orde kopiëren) kun je beter de consument geleidelijk laten wennen aan het product.
De consument heeft toch al de nodige jaren kunnen "wennen" aan DS als onderdeel van Citroën? En om de consument er aan te laten wennen dat een DS toch echt geen Citroën is moet je hem/haar dat ook laten zien. En dat doe je niet door het merk te introduceren met oude modellen die de consument al jaren kent. Als Citroën. Buiten een handvol autoliefhebbers wist (weet?) niemand dat DS nu toch echt al 4 jaar een merk is. Sterker nog, ik ben wel benieuwd wat je te horen krijgt als je een DS-rijder naar het merk van z'n auto vraagt....

En uiteraard zal het absoluut niet makkelijk zijn. Maar ik zie niet in waarom het nu makkelijker zou zijn dan 4 jaar geleden?
ViveLaFrance schreef: 13 apr 2019, 18:40Op basis van de Amerikaanse media die ik volg durf ik te stellen dat niet-Amerikaanse merken ook een eerlijke kans hebben gekregen van de pers waar de gemiddelde Europese journalist toch geneigd is om een Teutoonse bril op te zetten.
Zeker waar, maar ook hier zal het er voor een belangrijk deel mee te maken hebben dat de auto's ze die ruimte ook geven. Ik ben ook bepaald niet de grootste fan van Duitse auto's en heb ook al vaak genoeg geklaagd over de opstelling van de heren journalisten. Maar even heel realistisch: de meeste Duitse auto's zijn niet rampzalig slecht. Veel Amerikaanse auto's in de jaren '80 waren dat wél.

Daarbij vraag ik me ook wel af hoe groot daadwerkelijk de invloed van autojournalisten is. En zeker in die periode, nog voor de opkomst van het internet, denk ik dat eigen ervaringen en die van anderen in je omgeving een veel grotere rol spelen. En zet dan eens een vroege Infiniti of Lexus naast een "luxe" Amerikaan uit die tijd...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 21:38De consument heeft toch al de nodige jaren kunnen "wennen" aan DS als onderdeel van Citroën? En om de consument er aan te laten wennen dat een DS toch echt geen Citroën is moet je hem/haar dat ook laten zien. En dat doe je niet door het merk te introduceren met oude modellen die de consument al jaren kent. Als Citroën.
Dat bedoelde ik dan ook met geleidelijk introduceren. DS begon in Europa met bestaande modellen die onder Citroën-label al een aparte status genoten. Ik ben geen marketingdeskundige, maar om klanten meer te laten betalen voor een product is het volgens mij belangrijker om de nadruk te leggen op ontastbare kwaliteiten zodat de klant zelf de afstand tot een gangbaar product gaat bepalen. Een daadwerkelijk nieuw product leveren is in dit opzicht niet relevant.
WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 21:38Buiten een handvol autoliefhebbers wist (weet?) niemand dat DS nu toch echt al 4 jaar een merk is. Sterker nog, ik ben wel benieuwd wat je te horen krijgt als je een DS-rijder naar het merk van z'n auto vraagt....
Dit lijkt nergens op gebaseerd te zijn en daardoor kort door de bocht.

Ik merk bij jou toch vooral dezelfde negatieve toon die menig Europese journalist hanteert aangaande DS. Nog voor de start werd het merk al volledig afgebrand.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Waan van de Week

Bericht door WizardOfOss »

Die negatieve toon is er puur en alleen omdat het zo ontzettend doorzichtig een marketingtrucje is. Mensen waren al bereid meer te betalen voor een DS mét Double Chevron erop, maar het komt zo knullig over als je dan een nieuw merk 3 jaar lang laat voortborduren met oude wijn nog steeds in oude kruiken. Als ik het bij PSA voor het zeggen zou hebben gehad zou ik de DS 7 of liever nog nu pas de DS 3 Crossback (welke nu eenmaal veel grotere aantallen zal gaan doen en daarmee meer aandacht zal genereren) aangegrepen om het merk los te weken. Zoals je nota bene zelf al zei: er is maar één kans op een eerste indruk.

Maareh, mag ik vragen wat je van de introductie van Cupra vind? Ook verstandig even de consument laten wennen, of gewoon volstrekt kansloos?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Waan van de Week

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 23:14 Die negatieve toon is er puur en alleen omdat het zo ontzettend doorzichtig een marketingtrucje is.
'Premium' = doorzichtige marketing.

De negatieve toon van de media komt waarschijnlijk vooral door onwetendheid. Men twijfelt aan de kunde van niet-Duitse merken om luxe auto's te bouwen, terwijl bijvoorbeeld de Fransen vroeger concurreerden met Rolls-Royce. Toch wordt vandaag de dag, na legio Duitse sjoemelschandalen, nog steeds een Duitse meetlat gehanteerd door het journaille bij het testen van niet-Duitse auto's. Anders kan ik de 3,5 ster die de Lexus LS mocht ontvangen van AW niet verklaren.
WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 23:14 Mensen waren al bereid meer te betalen voor een DS mét Double Chevron erop, maar het komt zo knullig over als je dan een nieuw merk 3 jaar lang laat voortborduren met oude wijn nog steeds in oude kruiken. Als ik het bij PSA voor het zeggen zou hebben gehad zou ik de DS 7 of liever nog nu pas de DS 3 Crossback (welke nu eenmaal veel grotere aantallen zal gaan doen en daarmee meer aandacht zal genereren) aangegrepen om het merk los te weken. Zoals je nota bene zelf al zei: er is maar één kans op een eerste indruk.
En PSA heeft gekozen voor bestaande modellen die via DS Salons en DS World werden gepresenteerd. Misschien niet jouw keuze, maar ik heb meer vertrouwen in Bonnefont en Tavares :puh:
WizardOfOss schreef: 13 apr 2019, 23:14 Maareh, mag ik vragen wat je van de introductie van Cupra vind? Ook verstandig even de consument laten wennen, of gewoon volstrekt kansloos?
Consumenten laten wennen is zeker niet verkeerd, maar ik had niet voor een SUV gekozen om een sportief label te introduceren. Polestar is interessanter wat mij betreft. Ooit de sporttak van Volvo, nu het elektromerk. Van mij mogen ze en ik denk dat het t.o.v. Volvo-modellen niet eens slecht hoeft uit te pakken, maar de 1 had ook C90 kunnen heten gezien de overeenkomsten.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie