Waan van de Week
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Waan van de Week
VW staat inderdaad hoog op de lijst, vooral omdat ze feitelijk zichzelf volkomen overbodig hebben gemaakt. Ik bedoel, wat heeft VW zelf te bieden waarvoor Skoda of Audi in eigen huis geen beter alternatief heeft?
Een twee andere merken die me direct te binnen schieten zijn Mitsubishi en in iets mindere mate Subaru. Ooit ietwat eigenzinnige en best aardig concurrerende merken, maar inmiddels weggezakt tot een punt dat zelfs de rallymodellen hun glans grotendeels hebben verloren. En ook Honda moet uitkijken in Europa niet dezelfde kant op te gaan.
Een twee andere merken die me direct te binnen schieten zijn Mitsubishi en in iets mindere mate Subaru. Ooit ietwat eigenzinnige en best aardig concurrerende merken, maar inmiddels weggezakt tot een punt dat zelfs de rallymodellen hun glans grotendeels hebben verloren. En ook Honda moet uitkijken in Europa niet dezelfde kant op te gaan.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Waan van de Week
VW is een goede kanshebber voor de titel, maar in dit opzicht zou je ook Toyota kunnen noemen. Waar de Duitsers nog enigszins baanbrekend waren met hun Bluemotion deed Toyota dit met hybride. Verder is het diep triest wat beide merken op de markt zetten.
Mee eens. Kleurloze merken zijn het anno 2011. Het lijkt net alsof ze hun eigenwijsheid niet willen verliezen en daarom geen andere wegen inslaan. BMW levert het tegenbewijs.WizardOfOss schreef:Een twee andere merken die me direct te binnen schieten zijn Mitsubishi en in iets mindere mate Subaru. Ooit ietwat eigenzinnige en best aardig concurrerende merken, maar inmiddels weggezakt tot een punt dat zelfs de rallymodellen hun glans grotendeels hebben verloren.
Vive la France, Vive la Différence
Re: Waan van de Week
VW is behoorlijk anoniem, maar heeft wel een enorme historie en heeft voor ieder wat wils. Ondanks het feit dat ik dit merk liever gisteren dan vandaag zie verdwijnen hebben ze wel degelijk bestaansrecht. Eens in de zoveel tijd weten ze toch de boel te verbazen, of dat nou positief of negatief is. Audi is dan de hogere trede en Skoda de lagere, waardoor er een groot gat is waar VW best tussen past. Ze doen dus iets heel goed, ook al is het vooral van zichzelf heel hard roepen dat ze zo geweldig zijn terwijl dat eigenlijk als een l*l op een drumstel slaat.
Blijft over Seat.... met dat merk is het altijd al kwakkelen geweest sinds het bij VAG zit, waar Skoda wel meteen consequent in de markt werd gezet. Bij Seat gooien ze het dan weer op de ene boeg (goedkoop alternatief), vervolgens een andere (Spaanse Alfa), en daarna slaan ze wéér een andere richting in (gerecyclede Audi). Het gaat echt alle kanten op met Seat waardoor het helemaal geen imago heeft. Dan heeft elk afzonderlijk model van Mitsubishi, Subaru en Honda 100x meer imago dan wat Seat ooit gaat hebben.
Een ander merk waar ik eigenlijk geen bestaansrecht meer in zie is (helaas) Saab. Het is nog steeds een erg mooi merk met een erg mooie historie, maar als je de ene finaciële injectie na het andere reddingsplan nodig hebt om te overleven doe je toch iets niet goed. Er is best een (specifieke) markt voor een merk wat technisch een beetje eigenzinnig is, Subaru bewijst dit in de wintersportgebieden, maar met inconsequent eigenarenbeleid schrik je een hoop potentiële kopers echt wel af.
Blijft over Seat.... met dat merk is het altijd al kwakkelen geweest sinds het bij VAG zit, waar Skoda wel meteen consequent in de markt werd gezet. Bij Seat gooien ze het dan weer op de ene boeg (goedkoop alternatief), vervolgens een andere (Spaanse Alfa), en daarna slaan ze wéér een andere richting in (gerecyclede Audi). Het gaat echt alle kanten op met Seat waardoor het helemaal geen imago heeft. Dan heeft elk afzonderlijk model van Mitsubishi, Subaru en Honda 100x meer imago dan wat Seat ooit gaat hebben.
Een ander merk waar ik eigenlijk geen bestaansrecht meer in zie is (helaas) Saab. Het is nog steeds een erg mooi merk met een erg mooie historie, maar als je de ene finaciële injectie na het andere reddingsplan nodig hebt om te overleven doe je toch iets niet goed. Er is best een (specifieke) markt voor een merk wat technisch een beetje eigenzinnig is, Subaru bewijst dit in de wintersportgebieden, maar met inconsequent eigenarenbeleid schrik je een hoop potentiële kopers echt wel af.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Waan van de Week
Wat merken betreft, zijn er in iedergeval merken die in Nederland of Europa niks te zoeken hebben. Bijvoorbeeld TATA, Roewe en Landwind. Volkswagen is het best verkochte merk in Nederland. Om die dan misbaar te verklaren is dan een beetje vreemd. Huidige kopers moeten dan kiezen voor een van de zustermerken of Opel of Ford voor iets vergelijkbaars.
Stap eens op de fiets
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Waan van de Week
Ze zijn erg goed in dezelfde modellen bouwen in 3 of 4 verschillende jasjes. Het voordeel is klantenbinding in de breedte, maar dit gaat wel gepaard met een abominabel imago. Maar ja, waar Toyota afscheid heeft genomen om de grootste autobouwer ter wereld te zijn, wil VW deze titel graag hebben. Kwantiteit gaat duidelijk voor kwaliteit (o.a. merkpositionering...). Het lijkt erop dat ze net als de Japanners een keer op de bek moeten gaan, voordat ze eens gaan nadenken.HondArd schreef:Audi is dan de hogere trede en Skoda de lagere, waardoor er een groot gat is waar VW best tussen past. Ze doen dus iets heel goed.
Seat is inderdaad het zorgenkindje binnen VAG. Op prijs concurreren mag niet, want daar is Skoda voor en als een Leon Cupra beter zou zijn dan een Golf GTI gaat VW klagen. Verkeerd modellenbeleid, puur gericht op afzet. De nieuwe Lupo bijvoorbeeld krijgt een Skoda- én Seat-derivaat. Hopelijk durft VAG eens te kiezen. Niet ieder merk laten profiteren van hetzelfde model, maar keuzes maken. Waarom geen (compacte) crossover voor Seat? Of een sportieve roadster?HondArd schreef:Blijft over Seat.... met dat merk is het altijd al kwakkelen geweest sinds het bij VAG zit, waar Skoda wel meteen consequent in de markt werd gezet. Bij Seat gooien ze het dan weer op de ene boeg (goedkoop alternatief), vervolgens een andere (Spaanse Alfa), en daarna slaan ze wéér een andere richting in (gerecyclede Audi). Het gaat echt alle kanten op met Seat waardoor het helemaal geen imago heeft.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Waan van de Week
Seat was ik inderdaad vergeten, teken aan de wand? Het had zo'n leuk merk kunnen zijn, maar inderdaad, door onduidelijk beleid is het uiteindelijk helemaal niks.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Waan van de Week
Toch prefereer ik iedere Seat boven de VW-concurrent. Zelfs de Alhambra en niet alleen vanwege de kostenbesparing.WizardOfOss schreef:Het had zo'n leuk merk kunnen zijn, maar inderdaad, door onduidelijk beleid is het uiteindelijk helemaal niks.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Waan van de Week
Da's waar, maar dat is toch vooral omdat VW zelf het ultieme niets is.
-
- .
- Berichten: 2458
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
- Contacteer:
Re: Waan van de Week
Het enige merk dat echt irrelevant is, is Lada. VW wordt door veel forummers niet gewaardeerd en dat begrijp ik ook wel. Toch zijn het keurige vervoermiddelen waar veel mensen graag in rijden.
Re: Waan van de Week
Je hebt gelijk, LADA is idd compleet overbodig, nog 20x zo erg als VW.
ik herzie mijn mening, maar niet mijn mening over VW
ik herzie mijn mening, maar niet mijn mening over VW