WEC

Ja, lekker met een biertje in de kantine voor de 3e helft
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WEC

Bericht door HondArd »

Ik word er een beetje moe van dat Toyota een soort van kampioen van de armoede is. Ja, ze hadden nauwelijks/geen tegenstand en hoefden hem alleen maar uit te rijden. Nou en? Alsof alle overwinningen van Porsche en Audi zo fel bevochten waren. Probleem is dat beide teams vele overwinningen op hun naam hebben staan waaronder verschillende die inderdaad fel bevochten waren. Maar ook genoeg die eigenlijk ook in de categorie kampioen van de armoede vielen.
Nee Toyota heeft het gewoon keihard verdiend. Genoeg teams die na 1 of meerdere nederlagen uiteindelijk de handdoek in de ring gooiden en ondanks verschillende perioden van afwezigheid hebben ze niet opgegeven. Het blijven proberen is al een prestatie op zich, dat maakt deze overwinning eigenlijk best heel speciaal. Een beter voorbeeld van dat je nooit op moet geven is na vandaag niet meer denkbaar.

En in de LMP2 was ik vooral benieuwd wat die Jumbo auto ging doen. Uitrijden zou op zich al mooi zijn maar met een stand in het eindklassement VOOR de snelste LMGTE's ben je gewoon een topteam, heb je je zaakjes goed voor elkaar en hou je het hoofd koel als er iets ietwat tegenzit (uitlaat kwam af en toe los). Maar wat het vooral mooi maakt is dat Jan Lammers wel mooi zijn 24ste 24 uur van Le Mans achter zijn naam kan zetten. Dat maakt het een mooi dubbel Nederlands feestje :oranje: :oranje:
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: WEC

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Ik word er een beetje moe van dat Toyota een soort van kampioen van de armoede is.
Zijn er meer soorten? :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WEC

Bericht door HondArd »

Kampioen van de harde werkers, Kampioen van de volhouders vind ik beter passend.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WEC

Bericht door WizardOfOss »

Er waren inderdaad diverse jaren waarin ook Audi geen enkel fabrieksteam als concurrent had. Sterker nog: de eerste overwinning van Audi in 2000 kwam ook pas nadat BMW en Toyota (die beiden een jaar eerder nog voor de Audi eindigden) ermee gestopt waren en de concurrentie van kleintjes als Pescarolo en Panoz moest komen. Nooit iemand over gehoord...

De 388 ronden van de winnende Toyota waren zover ik zo snel kan terugvinden ook het 4e hoogste aantal ooit, dus ze hebben het ook zeker niet kalm aan gedaan. En de 376 ronden van de Rebellion was zover ik kan vinden ook veruit het hoogste aantel ronden ooit voor een niet-frabrieksteam, in diverse "Audi-edities" zou het ruimschoots genoeg zijn geweest voor de overwinning. Dus hoezo eigenlijk, geen concurrentie?

Nee, als je wint ben je de terechte kampioen. Als een ander het beter denkt te kunnen had ie aan de start moeten verschijnen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: WEC

Bericht door ViveLaFrance »

Als ik de commentatoren van Eurosport mag geloven stond de winst van Toyota al vast voor de start. Mooi en natuurlijk terecht, maar elke winst dient wel in perspectief geplaatst te worden. De dominante spelers van de afgelopen 25 jaar waren er niet bij. Dit kun je lastig negeren.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WEC

Bericht door HondArd »

Als een overwinning op voorhand al vaststaat dan geeft dat nog meer druk op het team wat het dan nog eens een tandje moeilijker maakt. Zeer terechte overwinning dus 8-)
In 2014 stond de overwinning op voorhand ook al vast, ze waren tot dan toe oppermachtig in het WEC. Maar het eindige in de nacht voor de leidende auto (ik kwam in de vroege ochtend terug op de tribune en keek naar een dichte garage #7) terwijl de reserve auto in de beginfase van de race zichzelf zodanig te pletter reed dat hij uiteindelijk op te veel ronden achterstand eindigde en al geen factor van betekenis meer was.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WEC

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Als ik de commentatoren van Eurosport mag geloven stond de winst van Toyota al vast voor de start.
En stond de eerste overwinning van Audi in 2000 (en diverse edities daarna) dan ook niet al vast voor de start?

En vorig jaar hebben we nog gezien dat niks zeker is op Le Mans. Toen scheelde het niet veel of een LMP2-auto had gewonnen. En dat nota bene met drie grote LMP1-teams aan de start.

Toyota MOEST deze keer winnen, heeft dat gedaan, en heeft dat op een overtuigende manier gedaan. Geen cadeautje, maar gewoon door knalhard te rijden en geen fouten te maken. Ook al hadden Porsche en Audi meegedaan, dan nog zou het zeer de vraag zijn geweest of ze sneller zouden zijn geweest.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: WEC

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:En vorig jaar hebben we nog gezien dat niks zeker is op Le Mans. Toen scheelde het niet veel of een LMP2-auto had gewonnen. En dat nota bene met drie grote LMP1-teams aan de start.
2 grote teams (Porsche met 2 auto's en Toyota met 3) en 1 kleintje, privateer Kolles. Audi's laatste jaar was 2016.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: WEC

Bericht door WizardOfOss »

Ach ja, je hebt gelijk. Maar dan nog: twee grote LMP1-teams vochten om een been, en bijna ging een LMP2 ermee heen.

Overigens: nog steeds niks op AW. Het lijkt erop dat twee Porsche-overwinningen in de beide GTE-klassementen niet voldoende reden zijn om aandacht aan autosport te besteden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: WEC

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Als een overwinning op voorhand al vaststaat dan geeft dat nog meer druk op het team wat het dan nog eens een tandje moeilijker maakt. Zeer terechte overwinning dus 8-)
Daar twijfelt ook niemand aan. Het ging zoals gezegd om de voorspelbaarheid vanwege het gebrek aan serieuze concurrentie. Alsof Hamilton een GP wint zonder deelname van zijn teamgenoot, de Ferrari's en de Red Bulls.
WizardOfOss schreef:En stond de eerste overwinning van Audi in 2000 (en diverse edities daarna) dan ook niet al vast voor de start?
Vast, maar het gaat nu om Toyota. Geen reden voor een 'Lennietje' ;)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie