Het motorrijwielentopic
Re: Het motorrijwielentopic
Schitterend beest Jurjen, maar het lijkt me zo fokking vermoeiend als je langzamer dan 130 rijdt.
Re: Het motorrijwielentopic
Over Ducati gesproken, op de afgelopen AutoRAI heb ik nog proefgereden op een Hypermotard 796. En als je ermee gaat rijden, dan weet je meteen dat het ding uit Italië komt.
Zelfs de standaard demper klinkt als een blèrpijp, man wat een gebulder brengt-ie voort. Het is ook echt volslagen anders dan de praktische fiets die ik normaal rijd. Mijn BMW trekt vanuit elk toerental wel, het is wat dat betreft net een auto. De Hypermotard loopt verschrikkelijk onregelmatig als hij ook maar ruikt dat de toerenteller onder de 3.000 komt. Maar rijden dat het doet! Je hebt maar heel weinig motor tussen je benen, voor mijn gevoel zat ik zowat op het stuur. Je legt hem zo makkelijk op een oor dat het haast geen kunst meer is. Een ideaal ragding als je in Amsterdam rijdt (voor offroad is het, ondanks naam en uiterlijk, nauwelijks geschikt), maar volgens mij ben je hem heel gauw zat als je hem als algemeen vervoersmiddel gaat inzetten. Die tank is maar 12 liter groot, ik denk dat je mag duimen dat je er 200 km mee haalt. Verder snap ik niet dat er geen ABS op leverbaar is. Dat zou op een moderne motor, ook een Ducati, niet meer moeten ontbreken, of in elk geval een optie moeten zijn.
Blijft over die prijs: dik 10 mille! En dan is er ook nog een duurdere 1100 die daar weer even ruim overheen gaat. Leuk om ermee te hebben mogen rijden, maar het was me toch iets teveel speelgoed en te weinig serieuze motor.
Zelfs de standaard demper klinkt als een blèrpijp, man wat een gebulder brengt-ie voort. Het is ook echt volslagen anders dan de praktische fiets die ik normaal rijd. Mijn BMW trekt vanuit elk toerental wel, het is wat dat betreft net een auto. De Hypermotard loopt verschrikkelijk onregelmatig als hij ook maar ruikt dat de toerenteller onder de 3.000 komt. Maar rijden dat het doet! Je hebt maar heel weinig motor tussen je benen, voor mijn gevoel zat ik zowat op het stuur. Je legt hem zo makkelijk op een oor dat het haast geen kunst meer is. Een ideaal ragding als je in Amsterdam rijdt (voor offroad is het, ondanks naam en uiterlijk, nauwelijks geschikt), maar volgens mij ben je hem heel gauw zat als je hem als algemeen vervoersmiddel gaat inzetten. Die tank is maar 12 liter groot, ik denk dat je mag duimen dat je er 200 km mee haalt. Verder snap ik niet dat er geen ABS op leverbaar is. Dat zou op een moderne motor, ook een Ducati, niet meer moeten ontbreken, of in elk geval een optie moeten zijn.
Blijft over die prijs: dik 10 mille! En dan is er ook nog een duurdere 1100 die daar weer even ruim overheen gaat. Leuk om ermee te hebben mogen rijden, maar het was me toch iets teveel speelgoed en te weinig serieuze motor.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het motorrijwielentopic
Weer wat over Ducati! Nu met autogerelateerde content want dit is een Diavel waar AMG zich mee heeft bemoeid. November vorig jaar was er al voor een samenwerking getekend (AMG sponsort het Ducati MotoGP-team) maar blijkbaar viel er ook nog wat te tjoenen.
Optisch weliswaar, want deze Ducati heeft AMG-wielen en AMG-uitlaatpijpen, plus nog wat andere goodies. Het zal allemaal ruim boven de 25 mille gaan, maar goed, een nieuwe Mercedes AMG is duurder
Optisch weliswaar, want deze Ducati heeft AMG-wielen en AMG-uitlaatpijpen, plus nog wat andere goodies. Het zal allemaal ruim boven de 25 mille gaan, maar goed, een nieuwe Mercedes AMG is duurder
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het motorrijwielentopic
Vet ding, maar daar hoefde AMG dan ook niet zo gek veel voor te doen.
Re: Het motorrijwielentopic
Ook weer nieuw (of vernieuwd): de Honda CBR1000RR, beter bekend als de Fireblade.
Vooral tweaks aan het kuipwerk en de ophanging als ik het bericht lees. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de multitests van dit soort 1000cc-knallers komt de Honda altijd als de vriendelijkst rijdende motor naar voren. Als in: ook je oma kan er mee rijden. Bij wijze van spreke dan. Dat vind ik overigens een positieve eigenschap voor een motor.
Vooral tweaks aan het kuipwerk en de ophanging als ik het bericht lees. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de multitests van dit soort 1000cc-knallers komt de Honda altijd als de vriendelijkst rijdende motor naar voren. Als in: ook je oma kan er mee rijden. Bij wijze van spreke dan. Dat vind ik overigens een positieve eigenschap voor een motor.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het motorrijwielentopic
Honda wordt door meerdere mensen als de allemansvriend van de motoren gezien, en misschien verklaart dat wel waarom Honda het best verkochte motormerk is. Maar het valt me op dat de buikschuivers erg vaak herzien worden. Eens in de twee jaar is geen uitzondering.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Ja, maar toch wordt het rap minder hoor. Dat dit soort motoren nog een beetje bijgehouden wordt, is vooral te danken aan de fabrieksteams die ermee racen. Aan de basis zelf is al jaren niets meer veranderd. Dat is overigens bij meer merken zo. Ook de Suzuki GSX-R 1000 en de Yamaha R1 lopen echt al heel lang mee.
Het geld is wat krap bij de motorfabrikanten. Zeker in Europa is de markt niet zo heel groot meer. Kijk maar hoe Honda (als voorbeeld) de boel op peil houdt: nieuwe motoren maken door driftig in de onderdelenbakken te snuffelen. De 'nieuwe' CBR600F en de Crossrunner halen hun techniek van bestaande modellen. Het wachten is op een nieuwe emissienorm die ervoor gaat zorgen dat fabrikanten wel afscheid MOETEN nemen van bepaalde blokjes...
Het geld is wat krap bij de motorfabrikanten. Zeker in Europa is de markt niet zo heel groot meer. Kijk maar hoe Honda (als voorbeeld) de boel op peil houdt: nieuwe motoren maken door driftig in de onderdelenbakken te snuffelen. De 'nieuwe' CBR600F en de Crossrunner halen hun techniek van bestaande modellen. Het wachten is op een nieuwe emissienorm die ervoor gaat zorgen dat fabrikanten wel afscheid MOETEN nemen van bepaalde blokjes...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Re: Het motorrijwielentopic
Vooral bij een merk als Yamaha is de motorsdivisie niets, wisselgeld, peatuts enz. Winst hoeven ze niet of nauwelijks te maken. Imago is waarom ze er zijn.
Re: Het motorrijwielentopic
Het gebrek aan een fatsoenlijke uitstootregeling bij motoren zoals bij auto's in de jaren '80 heeft ook niet veel goeds gedaan. Een motor met driewegkatalysator is bijvoorbeeld niet echt gangbaar. Maar aan de andere kant: een beetje motor haalt met gemak 1:15-1:20. En als je het puur als vervoer van A naar B ziet dan verstook je net zo veel peut als dat je dat in een 1:15-1:20 rijdende auto doet.nvdw schreef: Het wachten is op een nieuwe emissienorm die ervoor gaat zorgen dat fabrikanten wel afscheid MOETEN nemen van bepaalde blokjes...
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Het motorrijwielentopic
Tsja... 1 op 20 is ook niet heel best als je het vergelijkt met een Saaigo. Ik moet wel zeggen: ik haal die 1 op 20 ook makkelijk op de snelweg zonder fratsen als bumperkleven bij vrachtwagens etcetera. Het is bij die snelheden ook een kwestie van slechte stroomlijn/groot frontaal oppervlak.
Emissiewaarden zeggen ook weinig over verbruik, dat is zo. Wat ik bedoelde: nu er helemaal niks meer geëist wordt op dit gebied, komt er op technisch vlak ook weinig progressie meer. Sowieso zit de winst voor de motorfabrikanten niet hier, maar in de ontwikkelingslanden... en daar ben je met 125 cc al heel wat.
Emissiewaarden zeggen ook weinig over verbruik, dat is zo. Wat ik bedoelde: nu er helemaal niks meer geëist wordt op dit gebied, komt er op technisch vlak ook weinig progressie meer. Sowieso zit de winst voor de motorfabrikanten niet hier, maar in de ontwikkelingslanden... en daar ben je met 125 cc al heel wat.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"