New Mini

Is ze echt jonger geworden?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: New Mini

Bericht door WizardOfOss »

Het is van mij uit zeker niet bedoeld als kritiek, BMW en Fiat hebben het beiden perfect aangepakt, en van die modellen een waardig eerbetoon aan hun historische voorgangers gemaakt. Goed gekeken wat (naast de destijds lage prijs) de voornaamste eigenschappen van het origineel waren, en dat succesvol vertaald naar het heden. Iets waarin VW met hun New Beetle totaal niet geslaagd is.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: New Mini

Bericht door HondArd »

Jurjen schreef:Qua rijgedrag is een new mini bijna net zo leuk als een oude. Buiten het gevoel dat je weet dat je dood gaat als je crashed dan.
Denk je nou echt dat iedereen die nog met een oude Mini rondrijdt daar elke keer bij stilstaat? Er zijn mensen die er van uitgaan dat je in een auto van A naar B gaat zonder onderweg te botsen, en als dat met een grote glimlach op het gezicht kan maakt dat zeer veel goed.
Ik weet zeker dat ik met een oude Mini meer lol ga hebben qua rijden dan met een nieuwe, hoe goed die nieuwe ook is. Dat heeft niet zozeer met het "vroeger was alles beter" te maken, maar meer met het concept van die auto. Daar waar de nieuwe Mini met zijn maten niet onder doet voor soortgenoten in het B-segment, zat de oer-mini destijds qua buitenmaten ruim onder dat segment (als dat al bestond) en dáárin zat de kracht van dat model. Plus de mogelijkheden die het model bood qua tuning, met zijn successen in rallyes tot gevolg. In zijn huidige vorm had de oer-Mini zeker niet kunnen blijven bestaan (BMW rekte het moment waarop hij wegens veiligheidseisen van de markt moest tot het uiterste), maar ik was persoonlijk reuze benieuwd naar hoe de Mini was geweest als hij dezelfde buitenmaten had gehouden, maar dan technisch minder gecompliceerd en makkelijker te onderhouden. Dat waren de enige zwakke plekken die de Mini echt had.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: New Mini

Bericht door Jurjen »

Haha, tuurlijk niet Ard, ik heb een Renault 5 gereden, weet je nog?
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: New Mini

Bericht door HondArd »

Dat lijkt mij ook niet één van de veiligste auto's in het huidige verkeer. Toevallig moest ik vandaag aan die Renault Express (onderhuids vergelijkbaar aan de toenmalige R5) denken die ik veelvuldig reed toen ik net mijn rijbewijs had. Één en al hard plastic met het contactslot recht boven mijn rechter knie. Maar het mobiel zijn in een lekker rijdende auto vond ik veel belangrijker dan een mogelijk verbrijzelde knie tijdens een aanrijding.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: New Mini

Bericht door Jurjen »

Klopt. Ik heb ooit een crashtest gezien met een Renault 5. Na de crash was de Renault niet meer te herkennen ;)
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: New Mini

Bericht door ViveLaFrance »

Jurjen schreef:Klopt. Ik heb ooit een crashtest gezien met een Renault 5. Na de crash was de Renault niet meer te herkennen ;)
Kun je beter in een XC70 zitten, maar die is lang niet zo leuk ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: New Mini

Bericht door HondArd »

Om dan gelijk weer een pormotiecampagne te beginnen voor grote auto's ("De politie liet weten dat het gezin het er in een kleinere auto naar alle waarschijnlijkheid niet zo goed vanaf zou hebben gebracht.") gaat dan weer iets te ver. Hoeveel ongelukken zijn bijvoorbeeld voorkomen door mensen die in een kleine auto reden waarin ze wel fatsoenlijk zicht rondom hadden?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: New Mini

Bericht door WizardOfOss »

Maar zou een grotere auto met goed zicht rondom dan toch weer niet een slagje veiliger zijn?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: New Mini

Bericht door HondArd »

Niet als die auto zo breed is dat je ten alle tijde op het randje van een ravijn moet rijden om passeren mogelijk te maken. Echt toen ik in de Italiaanse Alpen aan het rondrijden was had ik veel liever het Bolletje onder mijn kont want die is veel beter te plaatsen en dan had mijn vrouw minder hachelijke momenten meegemaakt (die ik echt niet kon voorkomen).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: New Mini

Bericht door WizardOfOss »

Dan zijn de wegen gewoon fout, niet de auto. Met een Mercury Gran Marquis voelde ik me vorig jar in canada volkomen veilig, ook op onverharde wegen met diepe afgronden. Alleen zijn daar de wegen gewoon breed genoeg. Anders hakken ze wel een stukje rots weg.

Daarnaast, voordat je bij zulke wegen bent heb je al vele honderden kilometers gereden. En op de Autobahn lijkt me de Versi toch prettiger dan het bolletje...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie