Autoweek schreef:Renault facelift Scénic inclusief nieuwe motoren
Renault heeft modeljaar 2012 bij de Scénic en Grand Scénic aangegrepen om de mpv’s zuiniger te maken. Met dank aan de introductie van de nieuwe ‘Energy’ motoren.
De gefacelifte Scénic krijgt dagrijverlichting, andere koplampen, zwartglanzende elementen, verchroomde elementen en andere achterlichten. Bovendien heeft de auto lichtmetalen wielen met een nieuw ontwerp. Bij de Grand Scénic krijgt daarnaast een horizontaler ontwerp aan de voorzijde en in lengterichting geplaatste dakdragers. Ten slotte zijn er twee nieuwe kleuren beschikbaar: Rouge Grenat en Blue Majorelle.
In 2012 krijgen de Scénic en Grand Scénic de beschikking over twee nieuwe Energy motoren. De eerste is een 1.6 dCi met 110 pk en 260 Nm. Dankzij een start-stopsysteem is het gemiddeld verbruik van deze versie 4,1 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is 105 g/km. De dCi 130 pk, ook een 1.6, heeft nu een verbruik van 4,4 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is nu 113 g/km. Hierdoor voldoen beide motoriseringen aan de eisen voor 20% bijtelling.
Ook nieuw is de Energy TCe benzinemotor met een vermogen van 115 pk. Deze neemt de plaats in van de 1.6 16v 110 pk zoals we die nu kennen. Ook hier is het verbruik 20 procent lager dan voorheen. De CO2-uitstoot is 135 g/km, dus bij registratie voor 1 juli 2012 ook hier 20 procent bijtelling.
De Energy motoren zijn natuurlijk het belangrijkste nieuws, maar Renault voert meer wijzigingen door. Als eerste auto’s uit het gamma krijgen de mpv’s namelijk Renault Visio, een systeem dat de bestuurder helpt alert te blijven. Het heeft twee functies: waarschuwen bij onbedoeld wisselen van rijstrook en automatisch groot licht.
Voor de leaserijders biedt Renault optioneel het Fleet Asset Management System. Het levert de zakelijke klant dagelijks ongeveer dertig gegevens. Denk bijvoorbeeld aan brandstofverbruik, afgelegde kilometers en oliepeil.
Op 2 januari maakt Renault de prijzen van de nieuwe Scénic en Grand Scénic bekend. Vanaf dat moment kunnen consumenten de auto’s ook bestellen. In februari verschijnen de mpv’s bij de Renault-dealers.
Prima facelift over het geheel al hadden ze de achterlichten van de korte versie mogen veranderen. Met dit mooie front neemt de Grand Scénic nu helemaal afstand van de korte. Zeer prettige verschijning Interieur was goed een blijft goed.
Renault gebruikt het familiegezicht als smoes en komt met een tweede facelift voor de Scénic. Drie nieuwe motoren worden leverbaar voor de Midi-MPV en R-Link doet zijn intrede.
Opzich een nette facelift, alleen de bovenzijde van het front is drastisch gewijzigd, maar waarom zo snel achter elkaar? Nergens voor nodig! Systemen als R-Link kun je ook invoeren voor een nieuw modeljaar.
Ze liften dat ding zo vaak dat ik nog niet eens had gezien dat er al een draadje was. Maar even samengevoegd...
Naast de gewone facelift volgt ook weer een opgeruigde versie, deze keer Xmod genaamd. Deels het bekende plasticwerk, maar ook een zogenaamd "Extended Grip"-systeem waarmee hij ondanks het ontbreken van 4WD toch ook naast de verharde weg wat verder zou moeten komen dan de gewone Scenic. Over een maandje staat ie in Genève.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
WizardOfOss schreef:Ze liften dat ding zo vaak dat ik nog niet eens had gezien dat er al een draadje was. Maar even samengevoegd...
Hoezo samenvoegen? Ik heb het hier toch gepost?
Je was me voor, maar de Xmod vind ik juist wel in nieuwe modellen thuishoren, omdat het een nieuw model is Jaja, op basis van een bestaand model, maar toch is het anders dan een facelift.
Over de Xmod, leuk gedaan Hij kan het prima hebben.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 04 feb 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ChrisRenault schreef:Hoezo samenvoegen? Ik heb het hier toch gepost?
Jij wel, ik niet
En nee, een beetje extra plastic maakt er IMHO geen nieuw model van. Ik had de reguliere facelift overigens ook nog niet gezien, dus zag dit meer als een voorbode daarvan.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Oei, daar is voor ons modder-eters dan toch nog wel wat werk aan de winkel. Alles maar verplaatsen naar een enkel draadje "Volstrekt inwisselbare VAG-meuk"?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!