Autoweek.nl schreef:Audi R8 krijgt facelift en nieuw topmodel
Ook de groten der aarde ontkomen niet aan een schoonheidsbehandeling op z’n tijd, dus ook een supercar als de Audi R8 moet onder het mes. Het resultaat is een licht gewijzigd uiterlijk maar belangrijker: een nieuw topmodel binnen de reeks.
Als voorloper op het gebied van LED-dagrijverlichting ontkomt de R8 natuurlijk niet aan nieuwe koplampunits met volledige LED-verlichting. Ook het groot- en dimlicht maken voortaan gebruik van lichtgevende diodes. Aan de achterzijde zijn er eveneens nieuwe lichtunits met LEDjes. De wijzigingen gelden zowel voor de coupé als de open Spyder.
Op technologisch gebied is er een nieuwe, 7-traps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. De R-tronic, een gerobotiseerde handbak van Lamborghini, is eruit. Wie voor die optie kiest kan met de 430 pk sterke 4,2-liter V8 in 4,3 seconden naar de 100 km/h sprinten en een top van 300 km/h halen. Met handbak gaat de sprint in 4,6 seconden, maar je gaat wel 2 km/h harder. Liever een tiencilinder? Dan kun je terecht bij de 5.2 FSI met 525 pk, die met de nieuwe bak in 3,6 seconden het sprintje doet, en pas stopt bij 314 km/h. Met handbak komen de waarden op 3,9 seconden en 316 km/h.
Nieuw is de V10 plus, zoals het nieuwe topmodel nogal ongeïnspireerd is gedoopt. In wezen dezelfde 5.2 FSI maar dan met 550 pk. Hij is er alleen met S-Tronic en gaat in 3,5 seconden naar de 100 en bereikt een top van 317 km/h. In tegenstelling tot de andere twee kan de plus alleen als coupé worden geleverd, voor de ‘gewone’ V10 en de V8 is er ook een open Spyder.
Aan het einde van het jaar staat de vernieuwde Audi R8 bij de dealers. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
De achterlichten zijn erg mooi gedaan, opvallend, maar toch in harmonie Verder subtiele wijzigingen, ik vind 'm immer prachtig!