Mercedes-Benz presenteert de vijfde generatie van de C-Klasse. Op het menu staan alleen viercilinders, te weten de C180 (170 pk/250 Nm), C200 (204 pk/300 Nm), C300 (258 pk/400 Nm), C200d (163 pk/380 Nm), C220d (200 pk/440 Nm) en C300d (265 pk/550 Nm). Alle motoren zijn voorzien van mild-hybride techniek. Verder is er een plug-in hybride genaamd C300e (313 pk/550 Nm, 25,4 kWh, 100 km volledig elektrisch). De Estate zal voor het eerst ook leverbaar zijn als All-Terrain.
Alleen al vanwege de achterlichten zou ik nog snel de huidige bestellen. Jammer dat de designafdeling van Mercedes in een luie fase zit. Ik verwacht geen revolutie, maar het is tegenwoordig wel veel knip-en-plakwerk.
Tsja, niet lelijk, maar inderdaad nogal lui. Het lijkt haast een facelift, en de veranderingen zijn geen verbeteringen. Van binnen dan weer wel, al is het wel een beetje much allemaal.
En ik vind het ook wel opmerkelijk: van de Duitse Drie is Mercedes traditioneel toch juist het minst van het evolutiedesign geweest, elke generatie C-klasse was toch steeds duidelijk anders. En ook onderling mocht er best wat onderscheid zijn, waarbij de C vaak wel wat aan de S deed denken en de E weer behoorlijk afweek. Daar is op beide vlakken niks meer van over. Pure creatieve armoede.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Waarschijnlijk boeit het de meeste aspirantkopers/-leasers geen ruk maar ik vind het jammer: de klassieke grille met de ster op de motorkap is bij deze C-Klasse definitief verleden tijd. Nu wil blijkbaar iedereen een AMG(-line) want de Elegance-uitvoering is ook al lang geleden gestorven, maar toch. Ik ben geen nachtapotheker die zijn maandelijkse termijnen cash aftikt dus van mij hoeft al die ordinaire ongein niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Daarnaast, het was ergens nog wel leuk toen het nog iets nieuws was, en het gedaan werd door merken met een uitgesproken robuust imago (Volvo), met 4x4 als een van hun kernwaarden (Audi), of beiden (Subaru). Maar dit is weer typisch een geval waar overdaad schaadt. Iedereen heeft nu zo'n ding of heeft ze gehad, en bij een merk als Mercedes vind ik het sowieso ook niet passen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!