Anders nog iets?

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Anders nog iets?

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef: 01 feb 2020, 23:31
HondArd schreef: 22 jan 2020, 12:23Het veiligheidsgevoel van zo'n SUV is echt iets wat tussen de oren zit.
Niet volgens het Amerikaanse IIHS en NHSTA.

Ik herinner me ook een onderzoek van het IIHS met de conclusie dat SUV's voor verreweg de minste slachtoffers zorgen over meerdere jaren bekeken. Dat lijkt me juist het gevoel van veiligheid versterken.
Grappig, in dat land is de gemiddelde auto al veel groot. Wat daar een Toyota Camry of Honda Accord is is hier een VW Golf. In Europa doet een gemiddelde B-segmenter qua passieve veiligheid echt niet meer onder voor een grotere auto. Vergelijk ik bijvoorbeeld de Toyota Verso (2010) met mijn huidige auto in de EuroNCAP, dan scoort op de meeste fronten scoort mijn huidige auto gewoon beter. En een gevoel van veiligheid is meer dan alleen een hoop onnodig volume en massa om je heen hebben (wat ik regelmatig ervaarde met de de voorganger van die Verso), wat je uitiendelijk via een hoop extra wegenbelasting, verzekering, brandstof en tegenwoordig ook elektriciteitsverbruik op moet zien te hoesten. Het is ook de betere overzichtelijkheid, beter gevoel met wat er onder je gebeurt. Plus dat een kleinere auto niet alleen beter past in je portemonnee (zoals mijn oma dat altijd zo mooi kon zeggen) maar dat ook de ecologische voetafdruk kleiner wordt (de zogenaamde tiny house movement is daar ook een exponent van).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Ik denk dat je ook even de gedachte van oudere terreinwagens die minder veilig waren dan je zou verwachten moet vergeten. Dat waren auto's op een los chassis, wat op zichzelf weliswaar zeer sterk was, maar waarbij de carosserie juist achterbleef. Bij moderne SUV's met zelfdragende carosserie speelt dat domweg niet meer. En meer staal, de hogere bouw en meer ruimte voor kreukelzones zullen dan altijd een voordeel zijn. Zeker als je met je 5 meter en twee ton aan SUV in een B-segmentertje van half zo zwaar klapt. Er is een reden waarom EuroNCAP nog altijd auto's slechts binnen hun klasse vergelijkt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Anders nog iets?

Bericht door HondArd »

Het is met passieve veiligheid allemaal in verhouding tot wat er nog meer aan het verkeer deelneemt. Een Honda N600 is kansloos tegen een Volvo XC90, diezelfde XC90 is daarentegen weer kansloos tegen een 50 tot 80 tons bouwkraan. Die onderzoekjes die Chris aandraagt zou je ook kunnen omdraaien. Welk soort auto is vaker schuldig aan een ongeval waarbij doden vallen? Hoe groter de auto en hoe hoger je zit, hoe minder het gevoel van snelheid en hoe minder overzichtelijk waardoor je (in theorie) sneller ongelukken maakt. Dan is dat wel zuur voor diegene die rijdend in een Cuore het loodje legt, maar als die SUV rijder in een Astra had gereden was a) het ongeluk misschien niet gebeurt of b) had de Cuore rijder het misschien wel na kunnen vertellen. Aannames, inderdaad, maar je moet ergens beginnen.
Ik vind die nadruk op passieve veilighied vaak enorm overdreven. Ook de kleine(re) auto heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling gemaakt, in een oude Volvo ben je nog slechter af dan in een Renault Modus. Maar dat is uiteraard tegen het zere been van de Volvo Fanboys. De ontwikkeling staan echt niet stil, zo'n Modus is inmiddels ook weer links en rechts ingehaald.
Volvo is wat dat betreft echt helemaal van het padje af. Met het oog op veiligheid maar ook duurzaamheid willen ze nieuwe Volvo's begrenzen op maximaal 180kmpu. Maar dat betekent simpelweg dat ze op de meeste wegen (waar procentueel meer ongevallen gebeuren dan op wegen waar je onbelemmerd hard mag) nog steeds veel te hard kunnen en dat je nog steeds op veel hogere snelheid voelt dat het echt hard gaat, misschien pas tegen diezelfde 180kmpu. In mijn huidige auto haal ik die 180 ook wel, maar boven de 130kmpu voel je die snelheid al. Niet dat het gevaarlijk aanvoelt, maar heel anders dan in een overmaats zakenbak. Kan je dus beter maximaal B-segmenters maken met hooguit 100pk, die hebben van nature een snelheidsbegrenzer dicht bij de 180kmpu.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Anders nog iets?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 18 feb 2020, 20:35Er is een reden waarom EuroNCAP nog altijd auto's slechts binnen hun klasse vergelijkt.
Dit dus. Al kan de productielocatie ook van invloed zijn :o
HondArd schreef: 23 feb 2020, 17:34Die onderzoekjes die Chris aandraagt zou je ook kunnen omdraaien. Welk soort auto is vaker schuldig aan een ongeval waarbij doden vallen? Hoe groter de auto en hoe hoger je zit, hoe minder het gevoel van snelheid en hoe minder overzichtelijk waardoor je (in theorie) sneller ongelukken maakt. Dan is dat wel zuur voor diegene die rijdend in een Cuore het loodje legt, maar als die SUV rijder in een Astra had gereden was a) het ongeluk misschien niet gebeurt of b) had de Cuore rijder het misschien wel na kunnen vertellen. Aannames, inderdaad, maar je moet ergens beginnen.
Ook die "onderzoekjes" zijn vast begonnen met aannames, maar de onderzoekers bleven niet in onderbuikgevoelens hangen en hebben het wel uitgewerkt om conclusies te kunnen trekken. Volgens hen zijn SUV's veiliger dan personenwagens.
HondArd schreef: 23 feb 2020, 17:34Ik vind die nadruk op passieve veilighied vaak enorm overdreven. Ook de kleine(re) auto heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling gemaakt
Ontkent niemand, maar die eer moet je dan ook de SUV gunnen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Anders nog iets?

Bericht door ViveLaFrance »

Sedans zijn er in alle vormen en maten en in de luxere segmenten nog altijd de norm. Topmerken als BMW en Mercedes-Benz leveren tegenwoordig sedans van hun modellen in het Europese C-segment. Waar is de gangbare concurrentie? In Nederland zijn Mazda en Toyota de enigen die een vierdeurs sedan voor minder dan 30.000 euro aanbieden (bron: AW CarBase). Uiteraard is de Honda Civic er nog, maar die is een stuk duurder. Tot 40.000 euro komen er slechts negen modellen bij waarvan zes D-segmenters.

Aanleiding om de compacte/middelgrote sedan onder de aandacht te brengen is de introductie van de nieuwe Hyundai Elantra. Nou ja, ook omdat ik sedans steeds meer ga waarderen in het straatbeeld. Een goed gelijnde berline ziet er altijd beter uit dan een willekeurige crossover/SUV. En helaas is het merendeel van de stationwagens vandaag de dag een verlengde hatchback in plaats van een auto met een eigen karakter.

Natuurlijk is de sedan soms een apart ogende hatchback met kont, maar er zijn genoeg voorbeelden van dergelijke auto’s die een meerwaarde bieden. In het geval van de Elantra gaat het duidelijk om een grotere auto ten opzichte van de i30 en i30 Fastback. Dus niet alleen een ander en in mijn optiek leuker design, maar ook meer functionaliteit. Hij is te koop in een aantal Oost-Europese landen. Waarom kiezen Europeanen hier niet vaker voor? Ideaal formaat: niet te groot, niet te klein.

Hyundai Elantra (2020-)
https://i.imgur.com/wSHP3ng.jpg

Of anders zusje Kia K3, de voor China bestemde versie van de Forte. Niks mis mee.

Kia K3 (2019-heden)
https://i.imgur.com/M5ZPF3x.jpg

Dat een sedan best sportief kan zijn laat Ford wat mij betreft zien met de Focus. De eerste generatie zag je in ons land regelmatig rijden als chique sedan. Ford biedt de verre opvolger onder andere aan in Bulgarije, Servië, Roemenië en Turkije.

Ford Focus Sedan (2018-heden)
https://i.imgur.com/eOqZovC.jpg

Waar is de Europese inbreng als het gaat om C-segment sedans? Ze zijn er echt wel alleen worden ze in landen aangeboden waar men een sedan waardeert. Zo ook Peugeot en hun 301. De 308 Sedan is ontwikkeld voor China. Beide zijn niet in Frankrijk leverbaar.

Peugeot 308 Sedan (2016-heden)
https://i.imgur.com/CmEMlK4.png

Hetzelfde geldt voor landgenoot Mégane met derrière, terwijl Ierland het model kent als ‘Grand Coupé’. Onzinnige term, maar toch fijn voor Ieren om meer opties te hebben.

Renault Mégane Sedan (2016-heden)
https://i.imgur.com/EioZ3GV.jpg

Anders is er nog de aloude Jetta. Zelfs Duitsers kunnen hem niet meer bewonderen in de showroom. Oké, hij komt qua lengte misschien te veel in de buurt van de Passat. Toch heeft ook deze sedan meerwaarde ten opzichte van de kleinere Golf. In China is ‘Jetta’ trouwens een merk dat Seats onder een ander label verkoopt.

Volkswagen Jetta (2019-heden)
https://i.imgur.com/4bXE4jl.jpg
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Anders nog iets?

Bericht door ViveLaFrance »

Het Europese A-segment loopt leeg. Opel is gestopt met de Adam en Karl. PSA komt niet met opvolgers van de Peugeot 108 en Citroën C1. Suzuki biedt de Celerio niet meer aan. Binnen VAG lijkt alleen VW te denken aan een mogelijke vervanger van de Up! in de vorm van een ID-model. De fabrikanten verdienen amper geld aan stadsauto's en het toepassen van alternatieve aandrijvingen maakt het helemaal een dure aangelegenheid. Dacia gaat het proberen met de Spring Electric. Nog voor de komst van deze auto heb ik me altijd afgevraagd waarom Renault de Kwid niet eerder naar Europa heeft gehaald. Voldoende afwijkend van de Twingo lijkt me, een vleugje crossover maakt het zelfs modern en extreem goedkoop scoort vandaag de dag ook in het rijke Westen. Dat bewijzen ketens als Primark en Action.

Renault Kwid (2015-heden)
https://i.imgur.com/8Tavi32.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Anders nog iets?

Bericht door WizardOfOss »

Eens, die Kwid had volgens mij best een succesje kunnen worden hier. Leuk ding, straalt totaal niet uit dat het een budget-auto is. En hoe groot mijn afkeer van SUV's/crossovers in de hogere segmenten ook is, juist bij zulke kleine modellen kan ik het prima hebben.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Anders nog iets?

Bericht door Martin »

Ik verbaas mij nog regelmatig hoeveel Twingo's van de eerste generatie er nog rond rijden. Daar mist Renault toch iets. Misschien is daar ruimte voor de Kwid.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie