De I is praktisch van "voor mijn tijd", dat levert hem eerder charme-punten dan nostalgische gevoelens op. Als GTI uiteraard wel erg leuk, dat hij ten onrechte vaak als de eerste sportieve gezinswagen wordt gezien doe ik dan maar af als domme onwetendheid.
De II was wat mij betreft de Golf op z'n hoogtepunt: een karakteristiek model dat duidelijk voortborduurde op z'n voorganger maar daarbij juist aan karakter won (het tegenovergestelde van hedendaags evolutiedesign dus), en met de meeste leuk uitvoeringen: naast de (nu wat minder interessante) GTI's ook de G60, de Rallye Golf, en als onbetwiste topper de knotsgekke Golf Country.
De III vond ik bij introductie best fraai, maar de tijd is hem niet gunstig gezind geweest. Uiterlijk mist hij het simpele en robuuste van z'n voorgangers, en het strakke van de IV. Het oogt vooral kwalitatief ondermaats, en dat lijkt ook niet alleen schijn te zijn. De VR6 was puur vanwege z'n motor uiteraard nog wel leuk, maar dat was dan ook de enige interessante uitvoering. En de Variant was ronduit lelijk.
De IV is dan juist het omgekeerde verhaal: bij introductie vond ik hem erg tegenvallen, maar het design is met de jaren alleen maar op me gegroeid. Net als de toenmalige Passat zeer strak en haast minimalistisch gelijnd, de heldere koplampen deden alle andere auto's ineens ouderwets ogen, en de parallelle lijnen van achterportier en C-stijl waren toen een fraaie vondst. De Variant had dan weliswaar een veel fraaiere achterkant gekregen, maar die paste dan weer totaal niet bij de neus (oplossing: Bora Variant). Ik heb ook het idee dat dit de eerste auto was waarbij ineens de interieurafwerking een issue werd, voorheen las je nooit iets over mooie zachte kunststoffen in het interieur, een "premium" interieur wordt daarvoor vooral afgemeten aan aanwezigheid van hout en leer. Op zich wel een aantal interessante motoren (1.8 20V, VR5) en uiteraard de TDI's met toenemend aantal rode letters, maar iedereen die ik ken die dergelijke motoren in een Golf of ander VAG-blik heeft gehad had er alleen maar problemen mee. Qua GTI's was het uiteraard huilen met de pet op, maar de R32 maakte veel goed. Maar los daarvan: als ik er nu nog een zie rijden blijft het lastig voor te stellen dat het een alweer 22 jaar oud ontwerp betreft.
Over de V ben ik nogal in dubio. Bij introductie was er één aspect wat me enorm stoorde: de zwarte B-stijl. Juist het rond de ramen doorlopende plaatwerk was wat mij betreft een van de meest kenmerkende details van de Golf geweest, dat gaf hem mede zo'n robuuste uitstraling. Voor de rest desondanks geen verkeerd model dat de tand des tijds heel aardig doorstaan heeft, maar vanuit bepaalde hoeken oogt de achterkant wel héél erg vadsig. En hoewel ik destijds niet zo onder de indruk was is het achteraf bezien misschien de de laatste VW en zeker de laatste Golf geweest waarbij een paar frivoliteiten in het design (met name de lichtunits) nog gepermitteerd werden. En uiteraard de terugkeer van een serieus te nemen GTI.
De 5.5 belichaamt misschien wel meer dan welke andere auto dan ook alles wat ik haat aan evolutiedesign. Feitelijk is het uiteraard gewoon een flinke facelift, maar dan wel eentje waarbij alles maar dan ook écht
alles wat de V nog een beetje leuk maakte vakkundig was weggeschaafd. Met als resultaat een van de meest zaaddodend suffe C-segmenters uit de autohistorie. Die er daardoor nu bedaagder uitziet dan z'n beide voorgangers. Walter de'Silva schijnt hem desondanks als een van zijn moeilijkste maar best geslaagde klussen te beschouwen. Ok las een tijdje geleden echter nog een verhaal dat zijn A5 door de sensuele lijnen binnen de Audi-burelen voor zware verdeeldheid had gezorgd waardoor hij feitelijk alleen nog op papier een functie vervulde binnen VAG, en kijkend naar de VII ben ik geneigd dat verhaal te geloven. Het gaat er bij mij domweg niet in dat de Alfa 156 en dit misbaksel door dezelfde hand neergepend zijn.
En dan tot slot de VII. De eerste keer dat ik hem tegenkwam liep ik er straal aan voorbij. Hij stond buiten bij de dealer naast een 5.5 in hetzelfde zwart, en ik had oprecht in eerste instantie niet door dat het twee verschillende auto's waren, ik zag het pas toen ik even later weer terugliep. Typerend wellicht voor ontwerpen van Marc Lichte, de meest inspiratieloze designer die de autowereld ooit gekend heeft. Door de wat strakkere lijnen is het uitgezakte en suffe van de 5.5. er gelukkig wel grotendeels van af, maar dat is dan ook het enige positieve wat ik over het uiterlijk kan zeggen. Ik geloof verder best dat het rationeel gezien een uitstekende auto is, maar het oog wil toch ook wat?
Zo, dat waren voor een notoire VAG-hater toch wel een hele hoop (positieve én negatieve!) woorden over de Golf
. Mag ik voor een volgende ronde de Civic aandragen? Daar waar de Golf nadrukkelijk een doorlopende evolutie vertoont is de Civic vermoedelijk wel de meest extreme tegenpool daarvan.....