Autointernationaal.nl schreef:Imperia herleeft met de Imperia GP
Het Belgische automerk Imperia herleeft met de Imperia GP. Het betreft een hybride sportwagen met retro uiterlijk. Tussen 1900 en 1950 bestond het merk uit Luik al en nu herrijst Imperia uit zijn as met de spectaculair ogende GP. "Door het merk nieuw leven in te blazen, willen wij ons stempel drukken op een heel specifiek en toekomstgericht domein. Kunnen steunen op een roemrijk verleden biedt reeds een garantie voor de toekomst", zo melden de initiatiefnemers. En dat hoeft geen grootspraak te zijn, want Autointernationaal.nl heeft al vaak geschreven dat antwoorden voor de toekomst vaak in het verleden te vinden zijn.
De nieuwe creatie mixt een retro design (een kruising tussen een Morgan en een Wiesmann) met hedendaagse technologie. De GP heeft naast een 4 cilinder 1,6 liter turbobenzine krachtbron (van 210 pk/250 Nm) namelijk ook een 136 pk sterke elektromotor aan boord. Hierdoor kan de Imperia 70 km emissieloos rijden. De batterijen volledig opladen duurt 5 uur. Sprinten naar 100 km/u lukt in een razendsnelle 4 seconden in hybride stand en 6 seconden in elektrische modus. Vanuit stilstand kan een kilometer in slechts 22,5 seconden worden afgelegd. Zelfs de Porsche 911 Carrera S kan daar niet tegenop! Het gemiddelde verbruik bedraagt een zeer nette 1,9 liter/km en de CO2-uitstoot is lager dan 50 gram/km.
De Imperia 'First Edition' is bij onze zuiderburen tegen het einde van het jaar leverbaar. Hij gaat daar omgerekend 145.000 euro kosten. In 2012 volgt er een gewone c.q. kale versie zo’n 108.000 euro gaat kosten.
Techniek is aardig, maar dit ontwerp kan echt niet