Autoweek schreef:Nieuw model van Subaru: dit is de XV!
Zo vaak komt het niet voor dat Subaru een nieuw model presenteert, maar vandaag is het zover, ziehier de nieuwe XV. Hij wordt beschikbaar met een nieuwe generatie boxermotoren en een start/stop-systeem om de uitstoot te drukken.
Volgens Subaru is de nieuwe XV ontwikkeld met “Urban Adventure” in het achterhoofd. Een avontuurlijke stadsauto dus, die een stoer uiterlijk combineert met een praktisch interieur. Zo belooft Subaru dat de XV dankzij een fikse wielbasis veel ruimte biedt aan de inzittenden, vooral de achterpassagiers moeten hiervan profiteren. Uiteraard kan er ook flink wat bagageruimte mee, wie het reservewiel weglaat en een reparatiesetje bestelt, krijgt 380 liter in het achtersteven tot z’n beschikking. Verder belooft Subaru een luxe interieur met hoogwaardige materialen en een ruimtelijke opzet. Ondanks z’n ruimte interieur blijven de buitenmaten relatief beperkt. De XV is 4.450 mm lang, 1.780 mm breed en 1.570 mm hoog.
Motorisch blijft Subaru uiteraard trouw aan z’n boxermotoren. Benzinerijders krijgen de keuze uit een nieuwe generatie boxers, naar keuze 1,6-liter of 2,0-liter groot. Het is voor het eerst in 21 jaar tijd dat er een geheel nieuwe generatie boxermotoren wordt gepresenteerd. Uiteraard is er het nodige gedaan om de uitstoot te verlagen, waardoor beide motoren aan de Euro-5 norm voldoen. Naast het verminderen van de interne wrijving hebben de boxers verbeterde kleptiming en is er nu ook een standaard start/stop systeem op de benzinemodellen. De nieuwe generatie beschikt over een distributieketting, die ten opzichte van een riem als voordeel heeft dat ‘ie weinig onderhoud nodig heeft. De 1,6-liter levert 114 pk en 150 Nm en kan geleverd worden met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten of een eveneens nieuwe Lineartronic CVT. In het eerste geval is het gemiddelde verbruik 6,5 liter per 100 kilometer, de CVT verbruikt 0,2 liter minder. De 2.0i is 150 pk en 196 Nm sterk en heeft standaard een zesbak, ook hier is Lineartronic een optie. Het verbruik is respectievelijk 6,9 en 6,6 liter per 100 kilometer. Voor de dieselaars onder ons is er de 147 pk sterke 2,0-liter boxerdiesel. Hij kan alleen gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak en het gemiddelde verbruik bedraagt 5,6 liter per 100 kilometer.
Uiteraard geschiedt de aandrijving op alle vier de wielen, wat de XV in ieder geval gedeeltelijk terreinwaardig maakt. Bij de modellen met een handbak is er een tussendifferentieel dat eventueel gesperd kan worden. Tot de standaarduitrusting behoren onder andere 7 airbags, ook één voor de knieën, een Hill Start systeem voor de handgeschakelde modellen en 17” lichtmetaal. Op de optielijst vinden we zaken als elektrische stoelverstelling, navigatiesysteem met bluetooth en keyless entry. Over de prijzen en introductiedatum doet Subaru nog geen concrete uitspraken, maar we verwachten hem in de eerste helft van 2012 bij de dealers.
Nee, dank je!