Wat ik gisteren zag vond ik brilliant
In eerste instantie had Napier een Boxer motor maar dan met de zuigers naar elkaar toe (en dus 2 drijfstangen) de beide koppen waren dus elkaars cilinderkop, maar als je dit dus 3x uitvoert heb je drie drijfstangen en 6 cilinders per "bank" dus een 18 cilinder is erg kort (wel hoog) Het gaat om dieselmotoren voor in treinen en marineschepen, dus de maat was niet zo heel belangrijk. Deze motor heet Napier Deltic
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
Bijzondere motoren
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Bijzondere motoren
Leuk, maar een beetje complex, je moet welhaast hogere wiskunde beheersen om dit allemaal op elkaar afgeregeld te krijgen. Je moet van drie krukassen uiteindelijk naar één. Dan lijkt mij een 14 cilinder stermotor (met 2x7 cilinders) een stuk simpeler. Heb je wel een blok wat net zo hoog is, maar net zo kort en maar één krukas.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Bijzondere motoren
Stermortoren zijn ook gaaf,
Deze Deltic engines zijn ook geen enorme hit geworden maar cool is het wel, vooral het gebrek aan cilinderkop vind ik erg gaaf.
Deze Deltic engines zijn ook geen enorme hit geworden maar cool is het wel, vooral het gebrek aan cilinderkop vind ik erg gaaf.
Re: Bijzondere motoren
Gebrek aan een cilinderkop is aan de andere kant ook een voordeel. Nooit meer koppakkingen die kapot kunnen gaan, en kleppen zie ik ook niet. Dus toch wel een apart ding.
Ik kwam deze tegen.
Er schijnt ook een 8000pk versie van te zijn, gebruikt door een Duits trekker-trek team
Ik kwam deze tegen.
Bron.Wikipedia schreef:Zvezda M503
General characteristics
Type: 42-cylinder Liquid cooled 6 row, 7 cylinder per row diesel radial engine
Bore: 6.29 in (160 mm)
Stroke: 6.69 in (170 mm)
Displacement: 8,763 in³ (143.6 L)
Length: 145.66 in (3,700 mm)
Diameter: 61.41 in (1,560 mm)
Dry weight: 12,015 lb (5,450 kg) (dry)
Components
Valvetrain: 7 overhead cam shafts, one per bank.
Fuel type: Diesel fuel
Cooling system: Liquid-cooled
Performance
Power output: 3,942 hp (2,940 kW, 3,997 PS) at 2,200 rpm
Specific power: 0.44 hp/in³ (20.47 kW/L)
Power-to-weight ratio: 0.32 hp/lb (0.53 kW/kg)
Er schijnt ook een 8000pk versie van te zijn, gebruikt door een Duits trekker-trek team
"The closest to reality car that money can buy"