Alle autobladen gaan DEAUD
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Ik wacht ook af, Chris.
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Ook al is dit van het internet en niet uit de gedrukte versie van AW, het geeft mooi aan het het met objectieve journalistiek gesteld is in autobladenland:
Oké, ik weet nu dus wie gewonnen heeft (op zich nieuws, al is het wel typisch dat bestelautonieuws van andere merken zeldzaam is op AW), en welke auto's op de plaatsen nummer 4 en 7 zijn geëindigd. Maar hoe het podium eruit zag? Geen letter daarover...
BronAutoWeek schreef:De Volkswagen Transporter is gekroond tot Bestelauto van het Jaar 2013. Ook de Caddy Maxi en de Crafter eindigen in de top 10.
Naast de Zakenauto van het Jaar bestaat ook de Bestelauto van het Jaar. Dat is dit jaar de de Volkswagen Transporter. Volgens de jury die de auto’s namens vakblad Automobiel Management tegen het licht heeft gehouden, onderscheidt de Transporter zich duidelijk van zijn belangrijkste concurrenten. “De afstand tussen de winnende bestelauto en zijn 34 deelnemende concurrenten is dit jaar relatief groot. De Volkswagen Transporter valt op vanwege zijn gunstige kosten per kilometer, de producteigenschappen - de veiligheid, het comfort en het rijgedrag - en de prima uitstraling. Het is vanouds een zeer populaire bestelauto.”
Verder spreekt de jury lovende woorden over het BlueMotion-programma waarmee ‘Volkswagen een uitstekende manier gevonden heeft om de Transporter een lagere uitstoot te geven.’ Ook de ruime keuze in het gamma wordt genoemd als ‘één van de sterke punten van de Transporter’.
VW doet sowieso goede zaken in bedrijfswagenland, want naast de Transporter staat het merk ook met de Caddy Maxi en Crafter in de top 10. De Caddy Maxi behaalde de vierde plaats omdat hij ‘per kilometer de goedkoopste in de top tien is’. De Crafter besteeg plaats zeven vanwege zijn kwaliteit die volgens de jury bewezen is.
Oké, ik weet nu dus wie gewonnen heeft (op zich nieuws, al is het wel typisch dat bestelautonieuws van andere merken zeldzaam is op AW), en welke auto's op de plaatsen nummer 4 en 7 zijn geëindigd. Maar hoe het podium eruit zag? Geen letter daarover...
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Jullie verbazing verbaast me Zeker omdat Niels zelf toegeeft dat het in de praktijk voorkomt...
Hoe dan ook, ik ga geen namen noemen, omdat de volgende voorbeelden destijds zijn afgehandeld. Zoals bekend heb ik jaren geleden een tijd lang bij een groot autobedrijf gewerkt. Afdeling commercie/marketing. Zodoende had ik veel contact met klanten/importeurs/dealers. Productpresentaties maakte ik ook mee en daar kwam regelmatig pers op af. Regionale bladen kwamen bij dealers langs voor een testmodel. Dit liep vaak via mij, omdat ik soms meeging. Vond mijn toenmalige manager een prettig idee.
Ik weet nog goed dat ik door een importeur persoonlijk gebeld werd om bepaalde journalisten van blad X de betreffende auto goed te laten bekijken, omdat zij doorgaans aan een rondje om de kerk genoeg hadden om een oordeel te vellen. Op een andere dag kwam een regionale krant langs voor een test. Prima, autootje mee en testen die hap. Ik was erbij, journalist laaiend enthousiast over de auto, maar dit kwam niet terug in het artikel. Importeur vond het vreemd en nam contact op. Resultaat was een tweede test, de journalist mocht het model kiezen, maar werd geacht milder te zijn ter compensatie van de eerste test. De betreffende journalist gaf ook toe "soms sensatie-schrijven toe te passen, want dat leest men graag". Nou, zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
En niet alleen in autoland. De modewereld staat er bol van, de sportwereld idem! Ik assisteer de laatste weken een sportpsycholoog en maak precies hetzelfde mee bij sporters. Johan Derksen zegt veelvuldig in de media dat VI 100% afhankelijk is van de commercie en dus artikelen in het blad staan die de klant wil lezen. Komt weinig eigen inbreng aan te pas. Artikelen worden gefilterd op mogelijke risico's voor de marktwaarde van spelers. Of dachten jullie dat alleen in roddelbladen onzin staat?
Hoe dan ook, ik ga geen namen noemen, omdat de volgende voorbeelden destijds zijn afgehandeld. Zoals bekend heb ik jaren geleden een tijd lang bij een groot autobedrijf gewerkt. Afdeling commercie/marketing. Zodoende had ik veel contact met klanten/importeurs/dealers. Productpresentaties maakte ik ook mee en daar kwam regelmatig pers op af. Regionale bladen kwamen bij dealers langs voor een testmodel. Dit liep vaak via mij, omdat ik soms meeging. Vond mijn toenmalige manager een prettig idee.
Ik weet nog goed dat ik door een importeur persoonlijk gebeld werd om bepaalde journalisten van blad X de betreffende auto goed te laten bekijken, omdat zij doorgaans aan een rondje om de kerk genoeg hadden om een oordeel te vellen. Op een andere dag kwam een regionale krant langs voor een test. Prima, autootje mee en testen die hap. Ik was erbij, journalist laaiend enthousiast over de auto, maar dit kwam niet terug in het artikel. Importeur vond het vreemd en nam contact op. Resultaat was een tweede test, de journalist mocht het model kiezen, maar werd geacht milder te zijn ter compensatie van de eerste test. De betreffende journalist gaf ook toe "soms sensatie-schrijven toe te passen, want dat leest men graag". Nou, zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
En niet alleen in autoland. De modewereld staat er bol van, de sportwereld idem! Ik assisteer de laatste weken een sportpsycholoog en maak precies hetzelfde mee bij sporters. Johan Derksen zegt veelvuldig in de media dat VI 100% afhankelijk is van de commercie en dus artikelen in het blad staan die de klant wil lezen. Komt weinig eigen inbreng aan te pas. Artikelen worden gefilterd op mogelijke risico's voor de marktwaarde van spelers. Of dachten jullie dat alleen in roddelbladen onzin staat?
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Ja, ik las het ook en had precies hetzelfde idee achteraf Helemaal na het lezen van het bericht over de Ford Focus die gekroond werd tot Zakenauto van het Jaar. Toen noemde AW wel de nummers 2 en 3...WizardOfOss schreef:Ook al is dit van het internet en niet uit de gedrukte versie van AW, het geeft mooi aan het het met objectieve journalistiek gesteld is in autobladenland:
(...)
Oké, ik weet nu dus wie gewonnen heeft (op zich nieuws, al is het wel typisch dat bestelautonieuws van andere merken zeldzaam is op AW), en welke auto's op de plaatsen nummer 4 en 7 zijn geëindigd. Maar hoe het podium eruit zag? Geen letter daarover...
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Ik ben nu toch wel heel benieuwd van welke merk die waren...ChrisRenault schreef:Toen noemde AW wel de nummers 2 en 3...
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Echt waar joh? Nou vooruit, Fiat 500 en Citroën DS3.
Vive la France, Vive la Différence
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Je leest niet goed, Chris.ChrisRenault schreef:Zeker omdat Niels zelf toegeeft dat het in de praktijk voorkomt...
Iemand een artikel van tevoren laten lezen is niet hetzelfde als de persoon in kwestie achter de tikmachine zetten. Stukjes over nieuwe auto's gingen bij mij nooit ter goedkeuring naar de Greenibs of de Louwmans. Stukjes voor de bedrijfsinterne bladen wel, dat is logisch. Detailkritische verhalen ook. Dat had alleen niet met de algemene strekking of de toonzetting te maken.
Dat verhaal op lokaal niveau, dat heb je inderdaad wel eens eerder verteld. Maar gaan we nu de gang van zaken in de huis-aan-huispers als blueprint voor het grote geheel beschouwen? Ik weet ook wel hoe dat in zijn werk gaat.
Van mij gingen er ook met enige regelmaat stukjes naar de Autokampioen. Ik heb ze altijd vrijwel onbeschadigd teruggezien en wat er was gewijzigd ging nooit over de auto zelf. Bij Autovisie werd ook niet eerst om de zegen van de betreffende importeur of belanghebbende gevraagd.
Dus de vraag: is dit waar
of is de wens de vader van de gedachte?ChrisRenault schreef:De AK had hier ook last van, zeker gezien de link met de ANWB (erg VW-minded, zie de TV-spots). Bij Top Gear Magazine en AV is dit echt niet anders.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Serieus? Daar had ik echt niet op gerekend. Alhoewel, als VW pas op het tweede schavot zou hebben gestaan zouden ze het hele bericht waarschijnlijk verzwegen hebben...ChrisRenault schreef:Echt waar joh? Nou vooruit, Fiat 500 en Citroën DS3.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
@Niels.........lees zelf eerst eens beter voordat je weer gaat insinueren. Ik kan jou sowieso niet serieus nemen in deze, omdat je bij AV gewerkt hebt, sorry.
Ik vond het ook een verrassende uitslag. Logisch dat de Focus wint van de twee compacte auto's.WizardOfOss schreef:Serieus? Daar had ik echt niet op gerekend.ChrisRenault schreef:Echt waar joh? Nou vooruit, Fiat 500 en Citroën DS3.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Alle autobladen gaan DEAUD
Verrassend dat twee kleine auto's überhaupt op het podium staan...